Espoon Vihreät on valinnut 24. marraskuuta järjestetyssä syyskokouksessaan uudeksi puheenjohtajakseen kaksivuotiskaudelle 2022-2023 espoonlahtelainen IT-alan yrittäjän ja perheenisän Allan Halmeen. Halme toimii myös tällä hetkellä Uudenmaan Vihreiden varapuheenjohtajana.

Kunnallisjärjestön uudeksi puheenjohtajaksi valittu Halme aloittaa tehtävässään vuodenvaihteessa. Espoon Vihreiden elokuussa edellisen puheenjohtajan Antti Brunnin loppukaudeksi valittu Hanna Hukari ilmoitti ettei hae jatkokautta puheenjohtajana aikatauluhaasteiden sekä perhesyiden takia.

Allan Halme astuu isoihin saappaisiin, sillä edessä siintävät jo tammikuussa 2022 järjestettävät aluevaalit, joissa Espoo on suurin vaaleissa mukana oleva kaupunki, kun Helsingissä vaalit jäävät välistä. “Mahtava juttu lähteä luotsaamaan aluevaalien suurimman kaupungin toiseksi suurinta puoluetta. Meillä on kasassa aktiivinen ja motivoitunut porukka, jonka kanssa suunnataan varmin askelin kohti vaaleja”, Halme kommentoi. “Puolueen aluevaaliohjelma hyväksyttiin viime viikonloppuna ja Vihreät painottaa tulevissa vaaleissa ennaltaehkäisevän työn tärkeyttä. Vihreiden puheenjohtajan sijaisen Iiris Suomelan sanoin haluamme nostaa kärkiteemaksi sen, että ihmiset saavat entistä paremmin oikeaa apua oikeaan aikaan – oli sitten kyse terkkarista, hammaslääkäristä tai kuntoutuksesta. Kun ihmiset saavat tarpeeksi varhain tarvitsemaansa tukea ja hoitoa, ei ole niin usein tarvetta kalliille ja kuormittaville erikoissairaanhoidon palveluille vastaisuudessa.”

Tuore puheenjohtaja kannusti kokousväkeä lähtemään ehdolle. “Vihreät tavoittelee näissä vaaleissa Länsi-Uudellamaalla täyttä 98 ehdokkaan listaa. Espoossa asuu liki 2/3 koko hyvinvointialueen asukkaista, jolloin espoolaisten äänen tulee kuulua vahvana koko Länsi-Uudellamaalla. Toivon kaikkien harkitsevan ehdokkuutta.”

Halme valittiin puheenjohtajaksi varapuheenjohtajan paikalta. Syyskokous valitsi uudeksi varapuheenjohtajaksi pitkäaikaisen vihreän aktiivin Rauno Liljavirran. Uusina jäseninä hallitukseen nousevat Sofia Suomalainen, Juha Hovinen, Sakari Lönn, Sanna-Liisa Sihto-Nissilä ja Mággá Länsman. Lisäksi hallituksessa jatkavat Rosa Puhakainen-Mattila, Lauri Korkeaoja ja Marika Paavilainen.

Lisätietoja antavat:

Hanna Hukari, Espoon Vihreiden puheenjohtaja 31.12.2021 asti