Tiedote 9.8.2012

Sivistystoimenjohtaja Sampo Suihko esittää kaupunginhallitukselle, että Espoon liikuntatoimen johtajaksi valitaan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Martti Merra (kok.). Merran nimi on ollut julkisuudessa esillä siitä asti, kun hänet valittiin kaupunginhallituksen puheenjohtajaksi.

– Hakuprosessi on valitettavasti ollut melkoinen farssi. Se että Merran nimi on ollut alusta asti vahvasti esillä, on varmasti karkottanut monia päteviä hakijoita, harmittelee valtuustoryhmän puheenjohtaja Tiina Elo.

Espoossa on korostettu johtajien ammatillista pätevyyttä.
– Liikuntatoimen johtajan valinnassa olisi Vihreiden mielestä pitänyt korostaa laaja-alaista liikuntatoimen osaamista kunnallishallinnon tuntemuksen sijaan. Kunnallishallinnon tuntemuksen edellyttäminen on saattanut karsia jatkosta varteenotettavia hakijoita, Elo jatkaa.

Espoon liikuntastrategian päätavoite on, että yhä useampi espoolainen liikkuu ja urheilee yhä useammin, ja että jokaisella espoolaisella on mahdollisuus harrastaa liikuntaa ja urheilua.
– Mielestämme liikuntatoimen johtajaksi olisi pitänyt valita henkilö, jolla on vahva visio ja osaamista siitä, miten tavalliset espoolaiset houkutellaan liikkumaan ja miten huomioidaan erilaisten liikkujien tarpeet. Nyt on riski, että liikuntatoimessa korostuu urheiluhallien rakentaminen ja muutaman urheilulajin tukeminen, toteaa kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Sirpa Hertell.

Vihreiden kaupunginhallitusryhmä käsittelee asiaa kokouksessaan perjantaina 10.8.

Lisätietoja:
Tiina Elo, p. 045 261 7447