Espoon Vihreät vaativat turvallisia kuljetuspalveluita kaikille löytöeläimille jokaisena viikonpäivänä.

Moni on joutunut pohtimaan, miten tulisi toimia, jos löytää irrallaan kulkevan lemmikkieläimen. Espoossa ei ole omaa löytöeläintaloa, joten löydetyt lemmikit tulisi ottaa kiinni ja toimittaa Helsingin Viikkiin asti. Julkisilla kulkuneuvoilla vieraan ja mahdollisesti loukkaantuneen lemmikin kuljetus ilman asianmukaista kuljetuskoppia on lähes mahdotonta. Omalla autollakin kuljettaminen voi olla haastavaa, sillä löydetyt eläimet voivat olla vaikeasti käsiteltäviä tai jopa vaarallisia. Karkuteillä olevien eläinten kiinniottaminen ja kuljettaminen vaatii ammattitaitoa ja asianmukaista varustusta.

Tällä hetkellä haastavien löytöeläinten kuljetusten osalta Espoolla on sopimus Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen, HESY:n kanssa. Kuljetus toimii kuitenkin vain arkena virka-aikaan silloin, kun HESY:n vapaaehtoisten aikatauluihin sopii. Muina aikoina kuljetukset ja mahdolliset väliaikaissäilytykset ovat täysin kuntalaisten vastuulla. Poliisilla ei ole valtuuksia tai osaamista kuljettaa eläimiä.

”Löytöeläinten kiinniottajien turvallisuuden sekä eläinten oikeaoppisen käsittelyn kannalta Espoon tulee mahdollistaa löytöeläimille asiantunteva kuljetuspalvelu jokaisena viikonpäivänä.” vaatii Espoon Vihreiden hallituksen jäsen ja Pääkaupunkiseudun eläinsuojeluyhdistyksen entinen puheenjohtaja Jaana Ailus.

Vaikka karanneiden lemmikkien löytäjien onkin mahdollista saada apua kuljetuksiin virka-aikaan, loukkaantuneiden luonnonvaraisten eläinten kuljetuksiin ei ole tarjolla kaupungin apua lainkaan. Loukkaantuneet luonnonvaraiset eläimet on toimitettava täysin vapaaehtoisvoimin Korkeasaaren Villieläinsairaalaan.

”Pienillä resursseilla olisi mahdollista hoitaa myös luonnonvaraisten eläinten kuljetukset esimerkiksi antamalla vastuu samalle kuljetuspalvelulle kuin löydettyjen lemmikkien kuljettaminen. Näin sekä eläinten löytäjät, että itse eläimet selviäisivät kiinniottotilanteista ja kuljetuksista mahdollisimman turvallisesti.” huomauttaa Espoon Vihreän valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Henna Partanen.

Eläinten viikkoa vietetään 4.-10.10.2017