Länsimetron liityntäliikenne on ollut käytössä viikon, josta kaksi päivää normaalilla matkustajakuormituksella. Valitettavasti alku ei ole sujunut ongelmitta.
Vihreät nostivat jo ennen liityntäliikenteen alkua kaupunginhallituksen konsernijaostossa esiin huolia, jotka ovat osoittautuneet todellisiksi. Lisäksi on käynyt ilmi, ettei HSL ole varautunut riittävästi poikkeusliikenteen järjestämiseen metron vikaantuessa.
”Liityntäliikenteeseen siirtyminen on hidastanut monien matkoja merkittävästi ja myös hankaloittanut sisäistä ja poikittaisliikennettä monilla alueilla” sanoo vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Inka Hopsu.
Vihreät vaativat ongelmiin puuttumista viipymättä.
”Kaikki metrot on syytä ohjata ruuhka-aikaan Matinkylään heti kun riittävä kalusto saadaan hankittua ja kuljettajamäärä koulutettua. Tällä hetkellä ruuhkassa kapasiteetti on tiukalla Matinkylä-Tapiola välillä. Kokonaismatka-ajatkin lyhenevät, jos Matinkylän linjan liikennöintitiheys kaksinkertaistuu ja terminaalin ruuhkautuminen helpottuu”, toteaa kaupunginhallituksen konsernijaoston jäsen ja valtuutettu Tiina Pursula.
”Lisäksi on selvää, että suoria linjoja ruuhka-aikana Kamppiin tarvitaan välittömänä korjausliikkeenä siirtymäajalle. Näin voitaisiin kohtuullistaa matka-aikoja erityisesti Espoonlahden ja Finnoontien suunnista (entisten linjojen 143-165 alueilta) sekä keventää Matinkylän terminaalin kuormaa”, Hopsu lisää.
Joulukuussa Vihreät toivat konsernijaostossa esiin myös huolen siitä, että metron myötä lakkautetaan linjoja, joita metro ei korvaa.
”Odotamme, että HSL reagoi ripeästi heille toimitettuun listaan ongelmakohdista. Ongelmallisia ovat mm. Meilahteen heikentyneet yhteydet, Latokasken ja Olarin välisen yhteyden katkeaminen sekä Iivisniemen heikentyneet yhteydet Espoonlahden ja Espoon keskuksen suuntiin linjan 46 lakkautuksen myötä. Seuraavassa konsernijaoston kokouksessa 22.1. on tehtävä päätöksiä liityntäliikenteen ongelmien nopeaksi ratkaisemiseksi”, toteaa Tiina Pursula.
Satsaukset laadukkaaseen ja sujuvaan joukkoliikenteeseen helpottavat ihmisten arkea, hillitsevät ruuhkia ja vähentävät liikenteen päästöjä. Vain kokonaisuudessaan hyvin toimivalla joukkoliikennejärjestelmällä voidaan metroinvestoinnista saada tavoiteltu hyöty irti.
Olisi hienoa, jos Vihreät vielä huolehtiisvat, että ESPOON Julkisen liikenteen suunnittelusta vastaisi enemmän Espoolaisia. Tulin juuri HSL:n asukastilaisuudesta, jossa kävi ilmi, että pohjois espoon julkisista päättää Helsingissä asuvat, jolla ei siis ole paikallistuntemusta Espoossa.
Jos te Vihreät todella haluatte, että julkista liikennettä tulisi hyödyntää, tulisi vähintään julkista liikennettä kehittää enemmän myös kokonaisuutena kuin yksittäisinä laatuväylänä, joka palvelee vain tiettyä kohderyhmää. On totta, että Espoo on kuin räjäytetty kyläkunta parin isomman liikenneväylän varteen, mikä tekee tästä haastavan, mutta ei se tule olla este, kuten nyt tuntuu olevan.
Suoria seutulinjoja ei pidä palauttaa ensimmäistäkään. Bussiralli on ympäristörikos.
Luin tänään Länsiväylä-lehdestä, että Vihreät ”kuntarajoista riippumatta”, siis Espoon lisäksi Hesassa ja Vantaalla, kannattavat Espoon vaatimuksia, siis suorien bussilinjojen palauttamista Länsiväylää pitkin Kamppiin. Voiko tämä olla totta?
Itse yllätyin positiivisesti kalliin ja viivästyneen metron mukavuuden, väljyyden ja kuljetuskapasiteetin vuoksi. Tosin on pakko tunnustaa, että käytän metroa yleensä ruuhka-aikojen ulkopuolella, koska käytän työmatkallani melkein aina kevyttä liikennettä. En ole kuitenkaan ymmärtänyt, onko ongelma ruuhka-aikana se, että liityntäliikenne ei toimi, vai se, että metro on täynnä, eikä sinne mahdu. Kumpi se mahtaa olla? Espoolaisten päättäjien keskustelu on ollut sekavaa, koska en ole löytänyt muuta ongelmaa kuin sen, että matka Kamppiin kestää 10-20 minuuttia kauemmin kuin ennen. Onko ainoa ongelma siis se, että herätyskello pitää laittaa soimaan 10-20 minuuttia aiemmin kuin ennen?
Harmi, ettei edesmennyt, kymmeniä vuosia pyörätuolia käyttänyt vaimoni päässyt nauttimaan metrosta ja sen esteettömyydestä. Odotimme yhdessä metroa vuoteen 2015 asti. Sinä aikana liikuimme metrolla Helsingin lisäksi Kööpenhaminassa, Kiotossa ja Rio de Janeirossa, kaikkialla ongelmitta. Bussi on siedettävä, mutta sen kuljetuskapasiteetti on riittämätön ja pysäkit epämukavia, varsinkin talvisin. Kamppiin menevä bussi jätti meidät pysäkille monet kerrat, koska molemmat lastenvaunu- ja pyörätuolipaikat olivat varattuja.
Olen ollut kuitenkin yllättynyt siitä, että jopa Tapiolassa ja Haukilahdessa ihmiset ovat sanoneet, että metroasemalle pääsy on liian hankalaa. Ne joiden kanssa olen jutellut, ovat olleet sitä mieltä, että esimerkiksi yhden kilometrin mittaista matkaa varten pitäisi olla bussikuljetus. Ei siksi, etteivät he pystyisi kävelemään, vaan siksi, että siihen menee liikaa aikaa. Olen itse vähän erilainen, koska minulla on varaa uhrata liikuntaan 10-15 minuuttia sellaisen pätkän kävelyä varten. Onneksi minulla ei ole niin kova kiire kuin kaikilla muilla nykyään tuntuu olevan.
Toivottavasti metron aiheuttama ”ongelma”, jota minulla ei ole, saadaan ratkaistuksi ilman Kampin bussiliikenteen palauttamista. Yksi parannus, varsinkin talvella, olisi huolehtia kevyen liikenteen väylien kunnossapidosta erityisesti metroasemien laajassa ympäristössä. Liukkaus tai loska voi olla este metrolle kävelylle.