(Ilta-Sanomat 23.10.2009) Espoon tuottavuusohjelma uhkaa leikata koulujen resursseja, eli ryhmäkokoja kasvatetaan tai tuki- ja erityisopetusta supistetaan ja
oppilaat joutuvat väistämättä kärsimään. Sen vuoksi opetusresurssien takaaminen tiukassakin taloudellisessa tilanteessa on ensiarvoisen tärkeää.

Viime laman aikana tehtyjä virheitä ei pitäisi toistaa, vaan lasten ja nuorten oikeus on saada opiskella niin, että opettajilla jää aikaa kaikille oppilailleen.

Olemme hyvin huolestuneita tyttöjen ja nuorten naisten maailmassa tapahtuvista muutoksista, jotka johtavat entistä rankempaan pahoinvointiin.

Edellisen laman jälkeen on olemassa tutkittua tietoa siitä, että lasten masennus ja käytöshäiriöt lisääntyvät, jos koulun tukiresurssit ovat pienet ja vanhempienkin voimavarat ovat laman vuoksi vähissä. Viimeaikaiset tutkimustiedot ovat osoittaneet, että erityisesti tyttöjen mielenterveysongelmat ja käytöshäiriöt ovat varhentuneet ja lisääntyneet ryhmäkokojen kasvamisen myötä.

Tytöt oireilevat poikia enemmän sisäänpäin ja ovat luokan hiljaisia kärsijöitä. Opettajalla tulee olla riittävästi aikaa huomata myös nämä hiljaiset tytöt, jotka helposti jäävät äänekkäästi ulospäin oireilevien oppilaiden varjoon.

Espoon Vihreät Naiset ry

Hannele Helander, hallituksen jäsen