Vuosi alkaa olla lopuillaan ja on aika rauhoittua viettämään lomaa perheen kanssa. Tunnen usein huonoa omaatuntoa siitä, miten vähän ehdin olla kotona ja miten usein istun senkin ajan koneen ääressä hoitamassa töitä tai kunnallispolitiikkaa. Sen sijaan, että keskittyisin perheen tärkeisiin asioihin.

Mennyt vuosi kului tiiviisti kunnallisvaalien merkeissä. Huipennuksena oli Vihreiden vaalivoitto ja asemien vahvistuminen Espoossa.

Otin vaalit erityisen vakavasti, koska valtuustoryhmän puheenjohtajana olin vastuussa paitsi henkilökohtaisesta kampanjasta myös koko valtuustoryhmän menestyksestä. Siksi tulos oli kaikin puolin valtava huojennus.

Tietenkään vaalit eivät ole yksilösuoritus, vaan tulos kaikkien vihreiden kuluneella kaudella tehdystä työstä. Onnistuimme vakuuttamaan äänestäjät siitä, että Vihreät ovat Espoossa ympäristön, luonnon, lähipalveluiden ja avoimuuden ja asukkaiden puolella. Saimme entistä vahvemman mandaatin jatkaa työtä uusin voimin samalla linjalla.

Nyt on aika antaa aikaa ja huomiota kaikkein rakkaimmille erityisellä tavalla. Tänä jouluna teemme pitkään suunnitelmissa olleen meidän perheen “Once in the lifetime” matkan: Vietämme kaksi viikkoa Malesian Langkawilla.

Olin suunnilleen saman ikäinen kuin tyttäremme nyt, kun teimme ikimuistoisen matkan Länsi-Samoalle. Matkasta jäi hienot muistot, ja nyt haluan tarjota omalle perheelleni samanlaisen kokemuksen, jota voimme muistella vielä kahdenkymmenen vuoden kuluttua.

Tietenkään kahden viikon pakettimatka Malesiaan vuonna 2012 ei ole sama asia kuin kolmen viikon reissu Tyynen meren saarelle 1980-luvulla. Vierailimme silloin äitini kaksoissiskon perheen luona ja saimme kokea paratiisisaaren paikallisten asukkaiden silmin.

Silti uskon, että matka tulee olemaan perheellemme erityinen kokemus: Saamme olla kaksi viikkoa tiiviisti kolmisin ja koemme yhdessä trooppisen luonnon ihmeet niin sademetsässä kuin merenpinnan alla.

Reissaaminen maapallon toiselle laidalle kolkuttaa ekologista omaatuntoa, mutta lähdemme matkaan sillä mielellä, että tämä on reissu, jota voimme sitten muistella kiikkustuolissa. Rahaa palaa saman verran kuin yhteen eduskuntavaalikampanjaan, perhe on tämän satsauksen ansainnut! Ja pakettiin kuuluu, että ensi kesänä matkaamme yhdessä Suomen Lappiin kokemaan pohjoisen luonnon ihmeitä.

Maapallon luonnon monimuotoisuus on asia, joka on liian suuri käsitettäväksi ja liian arvokas tuhottavaksi. Sitä minkä on itse nähnyt ja kokenut osaa arvostaa enemmän. Ja kun tiedostaa oman kulutuksen suhteen maapallon luonnonvarojen ehtymiseen, osaa arvostaa reissua arvokkaana ja ainutlaatuisena kokemuksena.

*   *   *

Kiitos kaikille tukijoilleni kuluneesta vuodesta. Vaalitulos ja kaikki saamani palaute rohkaisee jatkamaan entistä haastavammissa tehtävissä.

Rauhallista joulua ja vihreämpää uutta vuotta! Palataan Espoon asioiden hoitamiseen taas ensi vuonna.