Hyvä elämä

6vaalilehti_0162_preview

Tulevassa kuntavaalissa valittavan valtuuston toimenkuvaan tulee iso muutos, kun sote-uudistus astuu voimaan 2019 alusta. Silloin valta siirtyy Uudenmaan maakunnalle, joka päättää jatkossa Espoon sosiaali- ja terveystoimen budjetista ja palvelujen järjestämisestä. Ennaltaehkäisevä työ kunnissa tulee entistä tärkeämmäksi. Lue jutusta, kuinka kansanedustaja Johanna Karimäki, toiminnanjohtaja Päivi Salli, sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsen Teemu Hokkanen, kätilö Katja Koskinen ja erikoislääkäri Helka Hosia parantaisivat espoolaisten terveyttä.

Yhdenvertainen Espoo

Pinja

Espoolaisten näkökulmasta yhdenvertaisuus tarkoittaa erilaisten ihmisten tarpeiden huomioimista sekä sellaisen kaupungin rakentamista, missä jokaisella on mahdollisuus osallistua, liikkua ja vaikuttaa. Sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsen Pinja Nieminen (kuvassa), transnuori Aleksi Vesala, sateenkaariperheen äiti Verna Castrén, esteettömyysasiantuntija Mika Levänen ja diakoni Jyrki Myllärniemi kertovat, miten Espoosta saadaan kaikille tasa-arvoinen kaupunki.

3vaalilehti_0254_preview

Rauli Virtanen kertoo, miksi päätti lähteä ehdolle kuntavaaleissa. Lue myös, miten ehdokkaamme Ekim Özdemir (kuvassa) ja Mikko Välisalo panostaisivat maahanmuuttajien kotouttamiseen.

Nuorten ääni kuuluviin

12Nvaalilehti_1300_preview

Nuorisovaltuusto on toiminut Espoossa jo 20 vuotta. Nuorten ääni voisi kuulua kuitenkin paljon enemmän heidän arkeensa vaikuttavissa asioissa, sanovat nuoret kuntavaaliehdokkaat.

Liikunnasta Espoon valtti

12Lvaalilehti_1039_preview

Espoossa on noin 500 liikuntapaikkaa. Määrä voi kuulostaa suurelta, mutta pääsevätkö kaikki halukkaat todella Espoossa harrastamaan liikuntaa? Mikki Kauste, Heli Halava ja Kimmo Kyrölä kertovat, miten kaikki pääsevät liikkumaan.

Kulttuuria kaikille

12vaalilehti_0729_preview

Espoon kulttuurilautakunnan varapuheenjohtajana vaikuttava Teresia Volotinen pitää kulttuuripalveluita tärkeänä väylänä yhteisöllisyyden ja hyvinvoinnin rakentamiseen.

Espoon Vihreät pitävät tiukkojen neuvottelujen tuloksena syntynyttä budjettisopua hyvänä. Saimme läpi tärkeimmät tavoitteemme eli turvattua opetuksen ja päivähoidon laadun, torpattua kohtuuttomat sosiaali- ja terveystoimen maksukorotukset sekä lisättyä rahaa vanhusten palveluihin.

Valtuuston kokouksessa puhuttiin puhumisesta ja päätettiin rakentaa Matinkylään uimahalli. Vihreiden valtuutettujen hyvät aloitteet saivat myönteisen päätöksen: Espoo luopuu glyfosaatin käytöstä, saamme testiin kaupunkipyörät jo ensi kesänä ja paperittomille raskaana oleville ja alaikäisille saadaan terveydenhuolto!

Liikunta- ja nuorisojärjestöjä tuetaan, jotta jokainen espoolainen lapsi ja nuori saa harrastaa. Vanhoja rakennuksia, kuten Villa Elfvik, Albergan kartano ja Pikku-Aurora, suojellaan. Puolustamme lähikirjastoja. Olemme neuvotelleet lisää rahaa vanhusten kotihoitoon ja omaishoitajille. Hoivakodit suunnitellaan esteettömiksi ja esteettisiksi. Johdollamme laadittiin… Read More

Espoossa on noin 200 alaikäistä turvapaikanhakijaa, jotka ovat tulleet Suomeen yksin ilman huoltajaa. Täällä heidät on otettu hyvin vastaan ja huolehdittu että he pääsisivät uuden, turvallisen elämän alkuun. Nuoret ovat aloittaneet koulunkäynnin ja suomen kielen opettelun, aloittaneet harrastuksia ja tutustuneet espoolaisiin nuoriin ja aikuisiin.