Hyvä koulutus

5vaalilehti_0956_preview

Tony Hagerlundia, voi kutsua moderniksi kaupunkinomadiksi. Hän nimittäin kiertää Espoota ja dokumentoi kaupunkilaisten arkea eri palveluiden parissa. Päiväkotien kiertelyn hän aloitti neljä vuotta sitten, kun hän tuli valituksi varhaiskasvatusjaoston jäseneksi. Puolet – päälle sata – espoolaista päiväkotia on jo kuvattu. Tällä kertaa mukana kuvausreissulla myös Helka Otsolampi. Lue myös valtuutettu Katja Lahden kolumni: mitä se varhaiskasvatus oikein on?

4bvaalilehti_0073_preview

Espoon versio uudesta opetussuunnitelmasta on kunnianhimoinen. Toisaalta Suomen hallitus ottaa askeleita rapauttaakseen koulutuksen laatua ankarilla leikkauksilla. On paine kasvattaa ryhmäkokoja, henkilökuntaa joudutaan vähentämään, yksittäisen opettajan työmäärä kasvaa.

4vaalilehti_0055_preview

Tuhannet espoolaiskoululaiset ovat paossa sisäilmaongelmia. Päiväkodeissa ja kouluissa pitäisi säästää. Henkilökunta uupuu. Onko koulujen tilanne tosiaan näin kurja?

Espoon Vihreät pitävät tiukkojen neuvottelujen tuloksena syntynyttä budjettisopua hyvänä. Saimme läpi tärkeimmät tavoitteemme eli turvattua opetuksen ja päivähoidon laadun, torpattua kohtuuttomat sosiaali- ja terveystoimen maksukorotukset sekä lisättyä rahaa vanhusten palveluihin.

Olemme puolustaneet erityisopetusta, koulunkäyntiavustajia, kouluterveydenhuoltoa ja nuorten mielenterveyspalveluita. Olemme onnistuneet pitämään opetusryhmät pieninä ja säilyttämään maahanmuuttajien kieliopetuksen. Saimme lisärahoitusta perheiden tukemiseen. Kiirehdimme sisäilmaongelmaisten koulujen ja päiväkotien korjausta ja paransimme tiedotusta perheille ja opettajille.

Espoon vihreä valtuustoryhmä iloitsee kaupunginvaltuuston päätöksestä säilyttää lasten yhdenvertainen oikeus päivähoitoon ja varhaiskasvatukseen. Kaupunginvaltuusto päätti asiasta maanantai-iltana äänin 38-37. Aiemmin myös opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta sekä kaupunginhallitus ovat päätyneet vihreiden johdolla samaan päätökseen.