Kestävä kaupunki

Espoo kasvaa vauhdilla

9vaalilehti_1363_preview

Kaupunkisuunnittelulautakunnan varapuheenjohtaja Kirsi Louhelainen on ollut viemässä Espoon kaupunkisuunnittelua vihreämpään suuntaan neljän vuoden ajan. Lue myös, mitä kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen Risto Nevanlinna miettii Keran ja Finnoon suunnitelmista ja miten Mikael Sorri ottaisi asukkaat mukaan kaupunkisuunnitteluun.

Asumisen kustannukset kuriin

8vaalilehti_0396_preview

Viime vuosina espoolaisten lukumäärä on kasvanut noin neljällä tuhannella vuosittain. Samalla asumismenot lohkaisevat pääkaupunkiseuduilla yhä suuremman osuuden asukkaiden menoista. Asumiskustannusten nousu ei kuitenkaan ole vääjäämätöntä. Vihreät ehdokkaat Jani Helenius, Patrick Jensen, Marjo Matikka (oikea numero 246, paperilehdessä painovirhe) ja Henna Partanen kertovat, miten kaupungin asuntopolitiikka voi auttaa katkaisemaan asumiskustannusten nousukiidon.

Raiteilla vihreään kaupunkiin

11vaalilehti_0326_preview

Vihreät ovat aina kannattaneet raideliikenteen lisäämistä. Itäkeskuksesta Keilaniemeen kulkevan Jokerin lisäksi tavoitteena on jo liian pitkään lykätty kaupunkirata Espoon keskukseen. Raiteiden varaan rakentuvat alueet luovat tilaa hyvälle kaupunkirakentamiselle, jossa moni arkiasia hoituu kevyen liikenteen varassa.

Miten saadaan lisää kaupunkia Espooseen? Mitä rakennetaan ja mihin? Miten varmistamme, että luonto on lähellä jatkossakin? Espoon Vihreiden järjestämä kaupunkisuunnitteluilta keräsi Ison Omenan uudelle, uljaalle palvelutorille runsaan joukon kaupunkisuunnittelusta kiinnostuneita asukkaita. Kasvavan kaupungin kaavakiemuroista olivat kertomassa ja kysymyksiin vastaamassa valtuutetut kaupunkisuunnittelulautakunnan vpj Kirsi Louhelainen ja lautakunnan jäsen Risto Nevanlinna.

Espoon valtuusto hyväksyi 22.8 kokouksessaan uuden ilmasto-ohjelman, jossa tavoitteena on hiilivapaa Espoo 2050. Välitavoitteena on 60 % asukaskohtainen päästövähennys vuoden 1990 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Ohjelma sisältää paljon konkreettisia keinoja ilmaston hyväksi ja sen tavoitteisiin ollaan sitouduttu kaupungissa laajasti. Ilman vihreiden aktiivista asiantuntijapanosta ohjelmaa tuskin olisi syntynyt.

Vaadimme sujuvia liityntälinjoja ja joukkoliikenteen parantamista, kun metroliikenne Matinkylään käynnistyy. Kiirehdimme Raide-Jokeria. Vaadimme parempia pyöräteitä, pyöräilyn laatukäytäviä ja pyöräparkkeja mm. Metroasemille. Kaupunki ehkäisee nuorisotyöttömyyttä ja on aktiivinen työllisyyden edistämisessä.Tasapainoinen talous turvaa hyvinvointipalvelut.