Kestävä kaupunki

Miten saadaan lisää kaupunkia Espooseen? Mitä rakennetaan ja mihin? Miten varmistamme, että luonto on lähellä jatkossakin? Espoon Vihreiden järjestämä kaupunkisuunnitteluilta keräsi Ison Omenan uudelle, uljaalle palvelutorille runsaan joukon kaupunkisuunnittelusta kiinnostuneita asukkaita. Kasvavan kaupungin kaavakiemuroista olivat kertomassa ja kysymyksiin vastaamassa valtuutetut kaupunkisuunnittelulautakunnan vpj Kirsi Louhelainen ja lautakunnan jäsen Risto Nevanlinna.

Espoon valtuusto hyväksyi 22.8 kokouksessaan uuden ilmasto-ohjelman, jossa tavoitteena on hiilivapaa Espoo 2050. Välitavoitteena on 60 % asukaskohtainen päästövähennys vuoden 1990 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Ohjelma sisältää paljon konkreettisia keinoja ilmaston hyväksi ja sen tavoitteisiin ollaan sitouduttu kaupungissa laajasti. Ilman vihreiden aktiivista asiantuntijapanosta ohjelmaa tuskin olisi syntynyt.

Vaadimme sujuvia liityntälinjoja ja joukkoliikenteen parantamista, kun metroliikenne Matinkylään käynnistyy. Kiirehdimme Raide-Jokeria. Vaadimme parempia pyöräteitä, pyöräilyn laatukäytäviä ja pyöräparkkeja mm. Metroasemille. Kaupunki ehkäisee nuorisotyöttömyyttä ja on aktiivinen työllisyyden edistämisessä.Tasapainoinen talous turvaa hyvinvointipalvelut.