Vakaa talous

Keskiviikkona päätimme valtuustossa Espoon talousarviosta ja -suunnitelmasta vuodelle 2017. Vihreiden keskeiset tavoitteet saatiin talousarvioon mukaan: Koulutuksesta ei säästetä, sosiaali- ja terveyspalveluiden maksut eivät nouse, ympäristökeskukseen saatiin todella tärkeä ympäristötarkastajan vakanssi. Myös vanhustenhoitoon saatiin lisää rahaa ja siellä erityisesti kotihoidon toimintaa on kehitettävä, jotta nykyisellä rahalla saadaan enemmän irti.

Espoon Vihreät pitävät tiukkojen neuvottelujen tuloksena syntynyttä budjettisopua hyvänä. Saimme läpi tärkeimmät tavoitteemme eli turvattua opetuksen ja päivähoidon laadun, torpattua kohtuuttomat sosiaali- ja terveystoimen maksukorotukset sekä lisättyä rahaa vanhusten palveluihin.

Espoon Vihreät lähtevät 18.11. alkaviin ryhmien välisiin budjettineuvotteluihin seuraavin tavoittein: Opetuksen ja varhaiskasvatuksen lyhytnäköiset leikkaukset torjuttava, subjektiivinen päivähoito-oikeus säilytettävä. Sosiaali- ja terveyspalvelujen huimat maksukorotukset peruttava. Haluamme tarjota inhimillistä hoivaa vanhuksille ja varata pitkäaikaistyöttömyyden hoitoon riittävästi resursseja. Tarvitsemme jokaiselle lapselle terveen ja turvallisen koulun – lisää rahaa ja uusia keinoja tarvitaan, kun sisäilmaongelmia tulee eteen jatkuvasti ja väestö kasvaa.

politiikan-kyselytunti-talous

Kaupunginjohtaja julkaisi tänään esityksensä Espoon kaupungin ensi vuoden talousarvioksi. Kaupunginjohtajan esitys tarkoittaa merkittäviä leikkauksia varhaiskasvatukseen ja opetukseen. Subjektiivista päivähoito-oikeutta esitetään rajattavaksi vastoin valtuuston helmikuista päätöstä. Päiväkodeissa olisi hoitajaa kohden useampia lapsia ja asiakasmaksuihin on tulossa korotuksia.

Lasten terveys etusijalla – investoinnit oltava etupainotteisia
Espoon valtuusto teki 12.9. kokouksessaan arvoiltaan tylyjä ratkaisuja. Kokoomuksen, Perussuomalaisten, Keskustan ja Rkp:n tuella valtuusto torjui Vihreiden, Sosiaalidemokraattien, Vasemmistoliiton ja Kristillisdemokraattien esityksen maltillisesta veronkorotuksesta asukkaille tärkeiden palvelujen turvaamiseksi. Samoin valtuusto torjui esityksen lisätä investointirahaston varojen käyttöä sisäilmaongelmaisten koulujen korjauksiin sekä oppilasmäärän kasvun kannalta välttämättömien mutta lykättyjen kouluinvestointien aikaistamiseen.

Valtuustossa oli suuri talouskeskusteluilta, kun käsittelyssä oli vuoden 2016 seurantaraportti, vuosien 2017-2019 taloussuunnitelmien kehykset ja tulevan vuoden veroprosentti. Tärkeintä vihreiden mielestä on turvata kasvavan kaupungin palvelut ja pistää huonokuntoiset koulurakennukset kuntoon. Emme halua kasvattaa päivähoidon ja koulujen ryhmäkokoja, luopua subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta ja korottaa peruspalveluiden asiakasmaksuja kohtuuttomasti.

Espoon Vihreiden valtuustoryhmä pitää ensi vuoden talousarvion valmisteluun liittyviä opetukseen ja päivähoitoon sekä sosiaali- ja terveyspalveluihin kohdistuvia leikkauspaineita liian suurina. Espoon väestö kasvaa tuhansilla vuosittain ja kasvavan kaupungin uudet asukkaat tarvitsevat päiväkoteja, kouluja ja muita palveluita. Koulujen ja päiväkotien sisäilmaongelmien ratkaisuun on varattava riittävästi rahaa. Vuoden 2017 talousarvion kehyksestä ja veroprosentista päätetään kaupunginhallituksessa 29.8 ja valtuustossa 12.9.

Valtuuston kokouksen asialista oli aika tujakka: kuluvan vuoden seurantaraportti, ensi vuoden talousarvio sekä veroprosentti. Kokouksessa päästiin myös kommentoimaan ajankohtaisia asioita.

Valtuusto kokoontui tavanomaista aikaisemmin, jotta valtuutetut saisivat kerrankin puhua sydämensä kyllyydestä. Listan ainoana asiana oli valtuuston talousarvion ja taloussuunnitelman hyväksyminen. Kokoustaminen jatkuu talousarvioon liittyvien toivomusten käsittelyllä ja muilla kokousasioilla jo ensi maanantaina. Budjettikeskustelun aluksi neuvottelutoimikunnan puheenjohtaja, vihreän valtuustoryhmän pj Inka Hopsu kiitti… Read More