Vakaa talous

Työtä Espooseen

7vaalilehti_0748_preview

Espoon työttömät ovat kirjava joukko akateemisia työttömiä, pitkäaikaistyöttömiä, nuoria, vanhoja tai vasta maahan saapuneita. Jotta työllisyystilanteen parantamisessa onnistutaan, keinovalikoiman tulee olla monipuolinen ja kohdistuttava eri tyyppisille ryhmille.

13vaalilehti_0210_preview

Löysiä lupauksia pitäisi näiden kuntavaalien alla välttää, sillä Espoon taloudellinen tilanne ei ole erityisen helppo, toteaa kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Tiina Elo. Lue myös, miten vihreät ehdokkaat Tiina Pursula ja Allan Halme tukisivat yrittämistä Espoossa.

Keskiviikkona päätimme valtuustossa Espoon talousarviosta ja -suunnitelmasta vuodelle 2017. Vihreiden keskeiset tavoitteet saatiin talousarvioon mukaan: Koulutuksesta ei säästetä, sosiaali- ja terveyspalveluiden maksut eivät nouse, ympäristökeskukseen saatiin todella tärkeä ympäristötarkastajan vakanssi. Myös vanhustenhoitoon saatiin lisää rahaa ja siellä erityisesti kotihoidon toimintaa on kehitettävä, jotta nykyisellä rahalla saadaan enemmän irti.

Espoon Vihreät pitävät tiukkojen neuvottelujen tuloksena syntynyttä budjettisopua hyvänä. Saimme läpi tärkeimmät tavoitteemme eli turvattua opetuksen ja päivähoidon laadun, torpattua kohtuuttomat sosiaali- ja terveystoimen maksukorotukset sekä lisättyä rahaa vanhusten palveluihin.

Espoon Vihreät lähtevät 18.11. alkaviin ryhmien välisiin budjettineuvotteluihin seuraavin tavoittein: Opetuksen ja varhaiskasvatuksen lyhytnäköiset leikkaukset torjuttava, subjektiivinen päivähoito-oikeus säilytettävä. Sosiaali- ja terveyspalvelujen huimat maksukorotukset peruttava. Haluamme tarjota inhimillistä hoivaa vanhuksille ja varata pitkäaikaistyöttömyyden hoitoon riittävästi resursseja. Tarvitsemme jokaiselle lapselle terveen ja turvallisen koulun – lisää rahaa ja uusia keinoja tarvitaan, kun sisäilmaongelmia tulee eteen jatkuvasti ja väestö kasvaa.

politiikan-kyselytunti-talous

Kaupunginjohtaja julkaisi tänään esityksensä Espoon kaupungin ensi vuoden talousarvioksi. Kaupunginjohtajan esitys tarkoittaa merkittäviä leikkauksia varhaiskasvatukseen ja opetukseen. Subjektiivista päivähoito-oikeutta esitetään rajattavaksi vastoin valtuuston helmikuista päätöstä. Päiväkodeissa olisi hoitajaa kohden useampia lapsia ja asiakasmaksuihin on tulossa korotuksia.

Lasten terveys etusijalla – investoinnit oltava etupainotteisia
Espoon valtuusto teki 12.9. kokouksessaan arvoiltaan tylyjä ratkaisuja. Kokoomuksen, Perussuomalaisten, Keskustan ja Rkp:n tuella valtuusto torjui Vihreiden, Sosiaalidemokraattien, Vasemmistoliiton ja Kristillisdemokraattien esityksen maltillisesta veronkorotuksesta asukkaille tärkeiden palvelujen turvaamiseksi. Samoin valtuusto torjui esityksen lisätä investointirahaston varojen käyttöä sisäilmaongelmaisten koulujen korjauksiin sekä oppilasmäärän kasvun kannalta välttämättömien mutta lykättyjen kouluinvestointien aikaistamiseen.

Valtuustossa oli suuri talouskeskusteluilta, kun käsittelyssä oli vuoden 2016 seurantaraportti, vuosien 2017-2019 taloussuunnitelmien kehykset ja tulevan vuoden veroprosentti. Tärkeintä vihreiden mielestä on turvata kasvavan kaupungin palvelut ja pistää huonokuntoiset koulurakennukset kuntoon. Emme halua kasvattaa päivähoidon ja koulujen ryhmäkokoja, luopua subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta ja korottaa peruspalveluiden asiakasmaksuja kohtuuttomasti.

Espoon Vihreiden valtuustoryhmä pitää ensi vuoden talousarvion valmisteluun liittyviä opetukseen ja päivähoitoon sekä sosiaali- ja terveyspalveluihin kohdistuvia leikkauspaineita liian suurina. Espoon väestö kasvaa tuhansilla vuosittain ja kasvavan kaupungin uudet asukkaat tarvitsevat päiväkoteja, kouluja ja muita palveluita. Koulujen ja päiväkotien sisäilmaongelmien ratkaisuun on varattava riittävästi rahaa. Vuoden 2017 talousarvion kehyksestä ja veroprosentista päätetään kaupunginhallituksessa 29.8 ja valtuustossa 12.9.