Johansson Birgitta (sit)

4. varavaltuutettu, teknisen lautakunnan jäsen

Harmoniaa ja hyvää mieltä!

Olen Espoossa syntynyt ja kasvanut musiikki- ja opetusalan ammattilainen ja yrittäjä. Olen toiminut myös kunnanvaltuutettuna ja muissa luottamustehtävissä. Minulle tärkeitä arvoja ovat vapaus, vastuullisuus, oikeudenmukaisuus ja rehellisyys. Niiden puolesta olen pyrkinyt aina toimimaan, ja ehkä siksi minua on kouluajoista lähtien pyydetty erilaisiin luottamustehtäviin. Lukioaikoina olin Viherlaakson lukion kouluneuvostossa ja perustamassa Espoon ELMUa (Elävän musiikin yhdistys) sekä paikallista ympäristökerhoa. Jatkossa toimin Sibelius-Akatemian ylioppilaskunnan puheenjohtajana, Eteläsuomalaisen osakunnan virkailijana, kunnanvaltuutettuna, lautakuntatyössä ja Suomen luonnonsuojeluliiton alaisissa luottamustehtävissä. Saksanpaimenkoiraliitossa tavoitteeni oli perinnöllisten sairauksien vastustaminen. Liikkeessä pysyminen on minulle tärkeää. Oma kilpaurheilulajini on sulkapallo, ja olen myös innokas golffari. Koirat ovat tärkeä osa elämääni, ja kasvatan saksanpaimenkoiria työ- ja urheilukäyttöön. Moni hyvinkin erityyppinen alue Espoossa on tullut itselleni läheiseksi asuttuani, työskenneltyäni ja harrastettuani vuosien varrella eri puolilla kaupunkia. Espoo on aina ollut luonnonläheinen, kaunis ja turvallinen paikka asua. Vetovoimatekijät tulee säilyttää, ja kehittää niitä käsi kädessä uudistuvan kaupunkikuvan kanssa. Ihmisten ja ympäristön hyvinvoinnin tulee olla aina etusijalla myös keskellä suuria suunnitelmia. Itse olen perehtynyt vuosien ajan kivilouhimoiden aiheuttamien haittojen torjumiseen, ja uskon asiantuntemuksestani olevan hyötyä myös Espoon louhimohankkeiden hallinnassa. Espoon tulee olla terveen ja kestävän rakentamisen edelläkävijä. Asukkaisiin ei saa kohdistua melu- tai muuta terveyshaittaa teiden ja teollisuuden sijoittelun tai rakennusten kosteusvaurioiden takia. Kallioita ja metsiä on säilytettävä luonnollisina meluesteinä, ja rakennukset on sijoitettava luontevasti maisemaan. Metsän tulisi olla kävelymatkan päässä jokaisen lapsen kotipihasta. Vieraantuminen luonnosta johtaa helposti sen merkityksen aliarvioimiseen. Meri on mökkeilyn ja veneilyn kautta ollut minulle aina tärkeä elementti, ja Espoon vesialueiden tilan kohentamiseen tulee panostaa. Kaupunkia kehitettäessä asukkaiden näkemykset tulee ottaa vakavasti, sillä he ovat oman alueensa asiantuntijoita. Suhtaudun elämään uteliaasti ja haluan ymmärtää sitä eri näkökulmista. Ongelmatilanteita käsittelen harkiten ja asiapohjalta, joten kanssani on yleensä helppo tulla toimeen. Tärkeissä asioissa olen silti varsin määrätietoinen ja voimakastahtoinen. Pyrin aina oikeudenmukaisuuteen ja maalaisjärjen käyttöön. En hyväksy sitä, että päätöksiä tehtäessä loukataan yleistä oikeustajua tai tuhotaan ympäristöä ja asuinolosuhteita sietämättömällä tavalla. Pidän kaikesta kauniista, olipa kyseessä sitten hyvät teot, kaunis maisema, rakennus, auto tai vaikka kumisaapas. Jokainen meistä tarvitsee ympärilleen hyvyyttä ja kauneutta luomaan harmoniaa ja hyvää mieltä. Lue lisää www.birgittajohansson.fi

birgitta.johansson@kolumbus.fi
Johansson Birgitta (sit)