Hoikkala Olli

Palvelualojen aukioloaikojen pidentäminen asettaa haasteita myös joukkoliikenteelle. Kaupan alalla tullaan todennäköisesti näkemään osan myymälöistä olevan auki kellon ympäri. Yhä useampi kulkee töihin tai töistä myöhään yöllä tai aikaisin aamulla. Palvelualoilla on lisääntynyt räjähdysmäisesti työvoiman vuokraaminen. Vuokratyönantajat eivät pääsääntöisesti maksa taksia ja lyhyistä työvuoroista ei itse maksamalla jäisi mitään käteen. Lyhin työvuoro on lain mukaan kuitenkin vain neljä tuntia. Joukkoliikenteen yhteydet ovat varsin rajalliset hiljaisina aikoina, varsinkin jos matkustetaan Espoon sisällä tai Vantaan suuntaan. Helsingistäkin viikolla on yöllä kovin pitkä väli, ettei julkisia kulkuneuvoja kulje. Viikonloppuisin on öiseen aikaan ihan hyvinkin liikennettä, joka tosin palvelee etupäässä viihteellä olleita. Työmatkalaisia, ”epätyypillisissä” työvuoroissa olevia, tarvittaisiin palvelemaan myös liikennettä. Joukkoliikenne kehittyy Espoossa. Yhteydet Helsinkiin ovat nopeutuneet ja suurin osa tullaan hoitamaan raiteita pitkin. Myös päätös raidejokerista on tehty. Nyt siihen tulee löytää kustannustehokas malli toteuttamiseen. Kustannukset ja aikataulu tulee pitää kurissa. Seuraavana kehittämisen kohteena tulee olemaan liityntäliikenne metrolle Etelä-Espoon osalta sekä kaupungin sisällä kulkeminen. Voidaanko siihen tuoda jotakin uutta: sujuvuutta, ympäristöystävällisyyttä, hiljaisuutta, houkuttelevuutta tai jotakin jota muilla ei vielä ole. Lähtökohdat bussiterminaaleille Tapiolassa ja Matinkylässä ovat loistavat, mutta voidaanko tuoda niihin vielä jotain lisää. Espoo tunnetaan koulutuskaupunkina. Aalto yliopiston pääkampuksen lisäksi kaupungissa on ammattikorkeakouluista Laurean suurin kampus Leppävaarassa sekä Metropolian iso yksikkö sen vieressä. Lisäksi Omnia on tunnettu suuri kouluttaja. Opiskelijoita saapuu ympäri Suomen. Espoo on myös kiinnostava kohde maailman laajuisesti tulla kouluttautumaan. Muutoksia ympärillämme tapahtuu koko ajan enemmän. Siksi monet opiskelevat tavalla tai toisella läpi elämänsä: täydentävää koulutusta, opintovapaata, uranvaihtoa tai tietojen päivittämistä. Opiskelijoita on yhä enemmän eri ikäisiä ja erilaisissa elämänvaiheissa. Opiskelijajärjestöt toimivat suurimmaksi osaksi nuorempien vetäminä ja toimivat heidän tarpeidensa mukaan. Vanhemmilla opiskelijoilla on toisenlaisia tarpeita. Moni aikuinenkin lähtee kotikonnuiltaan laadukkaan koulutuksen perässä itseni lailla tänne Espooseen. Opiskelijat ovat ainoa ryhmä, jota kohdellaan eriarvoisesti lain edessä. Tullakseen toimeen on otettava velkaa. Itse koulutus on maksutonta, jotta opiskelu olisi mahdollista on asumisen oltava myös kohtuullisen hintaista. On muistettava, että opiskelija-asuntoja on rakennettava sekä niistä on pidettävä myös huolta. Espoossa on vuokrataso korkea muuhun maahan nähden. Opiskelu ei saa kaatua kohtuuhintaisen asunnon saamisen vaikeuteen. Useat Espoossa olevista opiskelija-asunnoista ovat melko vanhoja ja osa on jo tullut käyttöikänsä päähän. Viimeisimmätkin remontit ovat suurimpaan osaan tehtyjä 90-luvun puolessa välissä. Tämän jälkeen ovat tarpeet muuttuneet. Oma kokemukseni on opiskelija-asunnosta Lintuvaarassa: 40 vuotta vanha parakeista rakennettu neljän hengen poikasolu. Talvella ei pärjää ilman kahta peittoa, villasukkia ja lapasia. Pahimmilla pakkasilla on hyvä laittaa uunissa ruoka, että saadaan vähän lämpöä tupaan.

Hoikkala Olli
@