Karreinen Lari

teknisen lautakunnan jäsen

Pyöräilyä eteenpäin. Johtaminen alhaalta ylöspäin.

Entä jos pyöräily ja kävely tuplaantuisi? Liikkuisimme enemmän. Sydänsairaudet, melu ja ruuhkat vähenisivät. Sote-menotkin pienenisivät ja turvallisuus paranisi. Tämän vuoksi olen viimeiset neljä vuotta teknisen lautakunnan varajäsenenä tehnyt muutosehdotuksia sekä taustatyötä lukuisia tunteja. Useasti olen sijaistanut kokouksessakin. Ja syöttänyt useita maaleja vihreiden valtuutetuille. Tiimipelaajana. Ruuhkavuosia elävänä kahden lapsen isänä tämä rooli on ollut juuri sopiva. Työkseni toimin ratkaisukeskeisenä valmentajana omassa yrityksessäni. Vapaalla minut löytää retkeilemästä Nuuksiossa tai pyörän päältä. Espoosta Kööpenhaminan vertainen pyöräilykaupunki Pyöräilystä tulee tehdä nopeaa ja sujuvaa. Neljä vuotta olen viilannut katusuunnitelmia: turvallisempia risteyksiä ja parempaa pyöräilijöiden sekä kävelijöiden erottelua. Länsiväylän baana on ruuhkaisuuden vuoksi seuraava iso pyöräilyinvestointi. Talvikunnossapitoon on saatava sama taso kuin Helsingissä. Helsinki omi Kööpenhaminan käytännöt ohjeisiinsa. Uskaltaisiko Espoo? :o Olen neljä vuotta keskustellut uusimmista käytännöistä kaupungin kanssa. On melkein päästy reunakivistä. Liian hidasta yrittää muutosta ulkopuolelta. Tarvitaan pyöräilykoordinaattori, joka ottaa kokonaisvastuun ja vauhdittaa asiantuntemuksellaan pyöräilyä Espoon sisällä. Uusi tapa johtaa alhaalta ylöspäin Luottamus päätöksentekoon heikkenee. Asioiden monimutkaistuessa luottamushenkilöiden asiantuntijuuden merkitys kasvaa. Terveyden edistäminen tai ilmastonmuutos ylittävät virastorajat. Ratkaisu on osallistava johtaminen alhaalta ylöspäin. Tarvitaan uusia tapoja johtaa osallistavasti ja päättää monimutkaisista, tunnepitoisista asioista yhdessä. Meillä on paljon palasia tähän: ketterä kehittäminen, avoin tieto, matalat hierarkiat ja itseorganisoituminen. Kaupunkilaiset pitää ottaa mukaan kansalaisraadein osallistavassa budjetoinnilla ja yhteissuunnittelulla. Yhdessä rakennamme paremman huomisen.

lari.karreinen@vihreat.fi
Karreinen Lari