Sorri Mikael

Kaupunkisuunnittelulautakunnan varajäsen

Intohimona kestävä kaupunki Vuodesta 2008 lähtien ihmiskunnan enemmistö on elänyt kaupungeissa, suuri osa heistä kovin kestämättömissä olosuhteissa. Espoossa useimpien hyvän elämän edellytykset ovat paremmat kuin miltei missään muualla. Keväällä 2016 Espoo valittiin jopa Euroopan kestävimmäksi kaupungiksi. Mutta Espookaan ei vielä ole kestävä kaupunki sanan vahvassa merkityksessä. Kulutamme Espoossa liikaa niin uusiutumattomia kuin uusiutuvia luonnonvaroja. Korkea koulutustasomme ja ekososiaalinen sivistyksemme ei vielä ilmene riittävästi käytännön teoissa. Kunnalliset päätökset jäävät usein korkeintaan toiseksi parhaiksi tai muuten tyytymättömyyttä ja paljon valituksia herättäviksi. Osallistavaan ja kaupunkilaisten tarpeisiin paremmin vastaavaan yhteissuunnitteluun ei ole riittävästi resursseja. Minä olen kestävän kehityksen ammattilainen. Kestävä kaupunki on intohimoni. Olen myös opettaja, teologi, filosofi ja ympäristökasvattaja, tapiolalainen perheenisä ja puoliso. Haluan olla mukana, jos tekin haluatte niin – myös kuntapäättäjänä – tehtävässä, jossa yhdessä suunnittelemalla rakennamme Espoosta ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti esimerkillisen, vahvasti kestävän kaupungin. Työtäni ohjaa motto think globally, act locally.

Sorri Mikael
@mikaelsorri