Laakso Mikko

Akseli Gallen-Kallelan museon säätiön edustajiston jäsen

Ihmiskasvoinen Espoo Hyvinvointia kulttuurilla Huolehditaan kulttuurimaisemista Ihmiskasvoinen ja suvaitsevainen Espoo Elä ja anna toistenkin elää. Tämä elämänohje on levottomassa maailmassamme päässyt usein unohtumaan. On ymmärrettävää, että moni on huolestunut maailmalta tulevien surullisten uutisten vuoksi. Sisäänpäin käpertyminen ei kuitenkaan ole ratkaisu. Monikulttuurisuus on voimavara: maahanmuuttajat ja muut vähemmistöt ovat vuosisatojen ajan rikastuttaneet suomalaista elämänmenoa. Kieli-, kulttuuri- ja seksuaalivähemmistöjen tasavertaisen kohtelun tulee olla Espoossa itsestäänselvyys. Hyvinvointia kulttuurilla Kulttuuri on sielulle välttämätöntä ravintoa. Espoon julkisia kulttuuripalveluja on syytä kehittää etsimällä ennakkoluulottomasti yhteistyökumppaneita. Uutta sisältöä palveluille antavat toisista kulttuureista tulevat, uudet espoolaiset, joiden kotouttamista tällainen osallisuus helpottaisi. Hyödyllisiä kumppanuuksia voisi tarjota myös elinkeinoelämä. Talous ja kulttuuri ovat toistensa täydentäjiä, eivät vihollisia. Espoon kirjastolaitoksen resursseista on pidettävä huolta. Julkiset kirjastot ovat peruspalveluja, jotka luovat hyvinvointia pienellä panostuksella. Yhtä lailla on huolehdittava Espoon Kaupunginteatterin tulevaisuudesta: sille on turvattava sen kipeästi kaipaamat, uudet tila- ja muutkin resurssit. Ruumiinkulttuuriakaan ei pidä unohtaa: liikuntapaikkojen kunnossapito maksaa itsensä takaisin. Kasvava Espoo ansaitsee myös korkeatasoisia huippu-urheilun suorituspaikkoja, kuten laadukkaan jalkapallostadionin. Huolehditaan kulttuurimaisemista Espoo kuuluu vanhoihin rintamaihin, ja vuosisatainen asutus näkyy alueen kulttuurimaisemassa. Keskiaikainen Kuninkaantie kulkee kaupungin halki, ja monet perinnerikkaat kartanot rikastuttavat näkymää. Uutta rakennettaessa on kulttuuriarvojen vaaliminen muistettava. Espoonjoen sekä Glimsin ja Glomsin jokien lähiympäristöt tulee säilyttää arvokkaina luonto- ja kulttuuriympäristöinä. Yhtä lailla on huolehdittava keskuspuistosta, joka tarjoaa ulkoilumahdollisuuden jokaiselle espoolaiselle.

Laakso Mikko
@