Nevanlinna Risto

valtuutettu, kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen, maakuntavaltuuston jäsen, Kestävä Espoo -kehitysohjelman varajäsen

Suojelen luontoa – ihmistäkin

Minun unelmieni Espoossa elävän ja kaikille avoimen kaupungin vilskeestä on luonnonrauhaan vain harppaus, tai yksi pysäkinväli. Kaupunginvaltuustossa olen vienyt Espoota tähän suuntaan neljän vuoden ajan. Haluan jatkaa tätä työtä ja siksi olen ehdolla huhtikuun kuntavaaleissa. Olen 39-vuotias valtuutettu ja kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen. Siviilissä olen toimittaja ja levykaupan työntekijä sekä lintuharrastaja. Asun Matinkylässä, vartuin Olarissa, liikun kaikkialla Espoossa.

Lisää monimuotoista luontoa Espooseen

Puolustan luontoarvoja ja kestävää kehitystä vankkumattomasti. Kaupunginvaltuusto hyväksyi tammikuussa aloitteeni siitä, että Espoon Keskuspuistoon perustetaan vielä tänä vuonna suojelualueita. Ne tekevät Keskuspuistosta paremman: lisäävät luonnon monimuotoisuutta ja suojaavat metsäalueita rakentamiselta. Suomenojan lintukosteikon säilyttäminen on minulle erityisen läheinen asia. Olen retkeillyt siellä jo 80-luvulla ja tehnyt paljon työtä sen puolesta, että kosteikko suojeltaisiin. Työ jatkuu, kun Suomenojan metroaseman ympäristö alkaa rakentua.

Lisää aitoa kaupunkia Espooseen

Haluan enemmän kaupunkia jo kaupunkimaisille alueille – ja suojella luontoa alueilla, jotka ovat liian arvokkaita rakentamiselle. Ikääntyviin lähiöihin saadaan eloa täydennysrakentamisella. Rakenteeltaan eheä kaupunki on kaikkien etu. Palveluita on helppo käyttää, kun ne ovat lähellä. Kulttuurielämä, yrittäjyys ja kivijalkakaupat kukoistavat siellä, minne pääsee helposti jalan, pyörällä ja julkisilla. Tiivistyvään kaupunkiin mahtuu raitioteitä Raide-Jokerin rinnalle: Suomenojalta Espoon keskukseen, Otaniemestä Suurpellon kautta tulevaisuuden Keraan. Kun Espoo nousee raiteille ja vaihtaa fossiiliset uusiutuviin, haitalliset päästöt vähenevät. Espoon on näytettävä suuntaa ilmastonmuutoksen torjunnassa ja tehtävä siitä valttikortti. Tavoitteeni: Suojelen Espoon luontohelmiä. Puolustan hyvää kaupunkia, jossa palvelut ovat lähellä ja liikkuminen on helppoa. Haluan nostaa kaupungin raiteille.

nevanlinna@gmail.com
Nevanlinna Risto