Tuomanen Toni

Espoon Vihreden hallituksen jäsen, sosiaali- ja terveyslautakunnan yksilöasiain jaoston varajäsen, Päihdeasiain neuvottelutoimikunnan varajäsen, Espoon musiikkiopiston johtokunnan jäsen

Realisti ja optimisti tasa-arvon ja osallisuuden puolesta, syrjäytymistä ja eriarvoisuutta vastaan

Olen Toni Tuomanen Soukasta, Espoonlahden vihreiden jäsen. Olen ammatiltani sosionomi (amk), jonka lisäksi minulla on lähihoitajan ja päihdetyöntekijän ammattitutkinnot. Olen alunperin Karjalan poikii, kotoisin Imatralta, mutta espoolaistuin jo vuonna 1992. Työn ja politiikan lisäksi elämääni kuuluu musiikki ja kulttuuri, sekä liikunta. Viihdyn sekä kirjastoissa että punttisaleilla, sekä elävän musiikin parissa. Politiikassa olen virallisesti uusi tulokas, vaikka yhteiskunnalliset asiat ovat kiinnostaneet minua teini-iästä asti. Synnyin duunariperheeseen Imatralla, värikkäänä vuonna 1969. En kultalusikka suussa, vaikka lapsuuteni olikin pääosin onnellinen. Siinä oli kuitenkin vahvasti aineksia myös vaikkapa elinikäiseen syrjäytymiseen. Elämäni on ollut vaiherikasta, ja siinä on myös eräänlaisen selviytymistarinan piirteitä. Ihmisoikeudet, tasa-arvo ja elämän kunnioitus ovat olleet minulle tärkeitä arvoja niin kauan kuin muistan. Lapsuudenkodilleni olen kiitollinen siitä, että nuo arvot olivat siellä itsestäänselvyyksiä. Olen nähnyt kuitenkin myös elämän varjoisia puolia, ja tiedän mitä ovat syrjäytyminen, päihdeongelmat ja sosiaaliset ongelmat. Viimeksi mainittujen vähentäminen ja ehkäisy ovat ohjanneet myös uravalintojani. Tärkeitä aihepiirejä minulle ovat siis mielenterveys- ja päihdetyö, lasten ja nuorten asema, lastensuojelu sekä sosiaalityö kokonaisuudessaan. Tunnen myös vanhustenhoitoa ja olen työskennellyt lähihoitajana mm. Espoon kotihoidossa. Tärkeää minulle on myös koulutus- ja opiskelumahdollisuuksien turvaaminen kaiken ikäisille. Aikuiskoulutuksen säilyttäminen ja sen laadun turvaaminen on tärkeä asia niin ammatillisissa koulutuksissa kuin aikuislukioissa. Meillä on Espoossa perinteisesti laadukasta aikuiskoulutusta mm. monien aikuislukioiden ja Omnian aikuisopiston ansiosta. Niiden opetus ja opetuksen laatu on turvattava jatkossakin.

Tuomanen Toni
@ToniTuomanen