(Länsiväylä 18.11.2015) Valtion suunnassa pohditaan voisiko osasta pääkaupunkiseudun joukkoliikennehankkeista vetäytyä säästösyistä. Yhtenä mahdollisena säästökohteena on mainittu kaupunkiradan jatke Leppävaarasta Kauklahteen.

Kustannus- ja hyötylaskelmissa kaupunkiradan jatko on koko pääkaupunkiseudun kannattavin raideinvestointi. Hinta on kohtalaisen huokea. Onko hanke on liian pieni ja liian hyödyllinen jotta siihen maltettaisiin tarttua? Parilla lisäraiteella ei saada nimiä historiankirjoihin, vain tehokasta joukkoliikennettä.

Käsillä on myös ajolähtötilanne. Keraan on suunnitteilla maksimissaan 15 000 asukkaan asuinalue, jossa jokainen asuisi kävelymatkan päässä juna-asemasta. Muutoinkin rantaradan varren asutus tiivistyy kovaa tahtia.

Jos kaupunkirataa ei saada rakennettua, 2020-luvulla voi syntyä tilanne jossa rantaradan paikallisjuniin ei enää mahdu sisälle.

Tony Hagerlund
Espoo