Avoimuus ja päätöksenteko

Kaupunki on olemassa asukkaita varten. Vaikuttamisen keinoja tulee kehittää monipuolisesti ja yhdessä kuntalaisten kanssa. Otetaan siis kaikki mukaan suunnittelemaan ja tekemään viihtyisää kaupunkia. Vihreät ovat pitkäjänteisesti edistäneet avoimuutta ja ajaneet uutta johtamisjärjestelmää Espooseen. Tarvitsemme pormestarimallin, jossa johtavilla luottamushenkilöillä on mahdollisuus perehtyä ja vaikuttaa asioihin valmisteluvaiheessa. Virkamiesten valinnat tehdään läpinäkyvästi ja pätevyyden perusteella.

Espoon Vihreät on 26.4 pidetyssä kevätkokouksessaan päättänyt esittää puoluekokoukselle Vihreiden puoluevaltuuskunnan puheenjohtajaksi jatkokaudelle espoolaista Inka Hopsua. Hopsu on toiminut tehtävässä kuluneen kaksivuotiskauden.

Valtuutetut kansikuva

Espoon Vihreät sai 9.4.2017 pidetyissä kuntavaaleissa upean vaalivoiton: kannatus kasvoi 5,6 % ja valtuutettuja vihreillä on vaalien jälkeen aikaisemman 13 sijasta 17 eli lisäystä tuli neljä paikkaa. Kiitos vielä kaikille vihreitä äänestäneille ja vaalityöhön osallistuneille!

Parempaa demokratiaa

15MAvaalilehti_0239_preview

Mari Anthoni on Vihreiden valtuustoryhmän varapuheenjohtaja ja poikkihallinnollisen Osallistuva Espoo -ohjelmatyöryhmän varapuheenjohtaja. Osallistuva Espoo -ryhmässä Anthoni on edistänyt kaupunkilaisten osallistamista, avoimuutta ja lähidemokratiaa. Lähidemokratialla Anthoni tarkoittaa asukkaiden aitoja mahdollisuuksia vaikuttaa omaan elämäänsä ja asuinaluettaan koskeviin asioihin. Lue myös, miten Aki Saariaho ja Leila Tauriainen ottaisivat asukkaat paremmin mukaan vaikuttamaan.

Nuorten ääni kuuluviin

12Nvaalilehti_1300_preview

Nuorisovaltuusto on toiminut Espoossa jo 20 vuotta. Nuorten ääni voisi kuulua kuitenkin paljon enemmän heidän arkeensa vaikuttavissa asioissa, sanovat nuoret kuntavaaliehdokkaat.

Ensimmäisenä valtuustoa puhuttavana asiana oli Espoon lausunto luonnoksesta sosiaali- ja terveydenhuollon valinnanvapauslainsäädännöksi. Useat valtuutetut kiittelivät Espoon lausunnon kriittisyyttä. Käsiteltäessä valtuustoaloitetta opiskelija-asumisen tuotanto-ohjelmasta päästiin äänestämään siitä, voidaanko opiskelija-asuntojen kohdalla soveltaa kevyempää parkkipaikkanormia. Enemmistö valtuutetuista todellakin oli sitä mieltä, että jos vaihtoehtona on enemmän ja halvempia opiskelija-asuntoja tai nykyinen autopaikkamitoitus, niin on valittava autopaikat. Katso kuvista ketkä puolustivat opiskelijoiden oikeutta kohtuuhintaiseen asuntoon.

Valtuuston lehtereillä nähtiin tänään tuoreita vihreitä kuntavaaliehdokkaita. Vihreät valtuutetut tapasivat uusia ehdokkaita ennen valtuuston kokousta. Mahtavan skarppia ja monipuolista porukkaa! Sisukkaimmat seurasivat valtuuston kokousta pitkälle iltaan. Lue Saara Hyrkön raportti kokouksesta, jossa käsiteltiin mm. jääurheilua ja turvallisuutta.

Vaaliteemat nettiin (4)

Espoolaisten on voitava luottaa siihen, että lapset saavat käydä koulua terveellisissä ja turvallisissa tiloissa. Tämä vaatii lisää korjausrahaa sekä resursseja sisäilmatutkimusten tekemiseen, riittävästi väistötiloja, uusia toimintamalleja korjausten nopeuttamiseen sekä avointa ja reaaliaikaista viestintää vanhemmille ja henkilökunnalle. Näiden puolesta vihreät ovat taistelleet kuluneella valtuustokaudella ja jatkamme töitä myös vaalien jälkeen.

Keskiviikkona päätimme valtuustossa Espoon talousarviosta ja -suunnitelmasta vuodelle 2017. Vihreiden keskeiset tavoitteet saatiin talousarvioon mukaan: Koulutuksesta ei säästetä, sosiaali- ja terveyspalveluiden maksut eivät nouse, ympäristökeskukseen saatiin todella tärkeä ympäristötarkastajan vakanssi. Myös vanhustenhoitoon saatiin lisää rahaa ja siellä erityisesti kotihoidon toimintaa on kehitettävä, jotta nykyisellä rahalla saadaan enemmän irti.

Valtuuston kokouksessa puhuttiin puhumisesta ja päätettiin rakentaa Matinkylään uimahalli. Vihreiden valtuutettujen hyvät aloitteet saivat myönteisen päätöksen: Espoo luopuu glyfosaatin käytöstä, saamme testiin kaupunkipyörät jo ensi kesänä ja paperittomille raskaana oleville ja alaikäisille saadaan terveydenhuolto!

Espoon Vihreät lähtevät 18.11. alkaviin ryhmien välisiin budjettineuvotteluihin seuraavin tavoittein: Opetuksen ja varhaiskasvatuksen lyhytnäköiset leikkaukset torjuttava, subjektiivinen päivähoito-oikeus säilytettävä. Sosiaali- ja terveyspalvelujen huimat maksukorotukset peruttava. Haluamme tarjota inhimillistä hoivaa vanhuksille ja varata pitkäaikaistyöttömyyden hoitoon riittävästi resursseja. Tarvitsemme jokaiselle lapselle terveen ja turvallisen koulun – lisää rahaa ja uusia keinoja tarvitaan, kun sisäilmaongelmia tulee eteen jatkuvasti ja väestö kasvaa.