Kaupunkisuunnittelu ja liikkuminen

Tehdään Espoosta kaupunki, jossa on hyvä asua ja helppo liikkua. Espoo saa vuosittain tuhansia uusia asukkaita, jotka tarvitsevat koteja, työpaikkoja ja palveluita. Rakennetaan raiteiden varrelle tiivistä ja viihtyisää kaupunkia, jossa liikkuminen on sujuvaa, kaupunkikulttuuri kukoistaa ja palvelut ja työpaikat löytyvät läheltä. Viihtyisässä kaupungissa eri aikakausien kerrostumat näkyvät. Asukkaiden tieto omasta asuinalueestaan on arvokasta ja sitä tulee käyttää tehokkaasti hyväksi.

Espoon Vihreät toteutti viikkojen 14-15 aikana kyselyn, jossa pyydettiin espoolaisia kertomaan asumisesta ja näkemyksistä asumisen suhteen. Kaupunginhallituksen tila- ja asuntojaoston puheenjohtaja Tiina Elo esitteli kyselyn tuloksia 12.4. järjestetyssä keskustelutilaisuudessa. Alla on tiivistelmä kyselyn tuloksista ja täältä voi tarkastella… Read More

  Vihreät yli kuntarajojen yhtenäisinä Länsimetron liityntäliikenteen ongelmien pikaisen korjaamisen puolesta HSL:n hallitus päätti tänään äänin 8-6 olla huomioimatta Espoon kaupunginhallituksen yksimielistä kantaa liityntäliikenteen ongelmien korjaamiseksi. Espoo esitti Espoonlahden merkittävästi kasvaneiden matka-aikojen korjaamiseksi neljän suoran ruuhkalinjan suunnittelun aloittamista… Read More

Puheenjohtaja Jyrki Kasvi avasi kokouksen. Valittiin pöytäkirjan tarkastajat ja käytiin läpi kokoukseen estyneet valtuutetut ja tilalle tulleet varajäsenet. Heti istunnon aluksi käsittelyvuorossa oli yksi eniten puhuttanut asialistalla olleista asioista; Virastokeskuksen kehittäminen ja Espoon kaupungintalon tilaratkaisu. Valtuusto äänesti Espootalo… Read More

Länsimetron liityntäliikenne on ollut käytössä viikon, josta kaksi päivää normaalilla matkustajakuormituksella. Valitettavasti alku ei ole sujunut ongelmitta. Vihreät nostivat jo ennen liityntäliikenteen alkua kaupunginhallituksen konsernijaostossa esiin huolia, jotka ovat osoittautuneet todellisiksi. Lisäksi on käynyt ilmi, ettei HSL ole… Read More

Tammikuun alussa siirrytään Länsimetron liityntäliikenteeseen ja samalla toteutetaan suuri linjastomuutos, jonka vaikutus ulottuu lähes jokaisen espoolaisen arkeen. Uuden linjaston toimivuus selviää tammikuussa ensimmäisten päivien ja viikkojen myötä, mutta Espoon Vihreät haluavat, että jo esiin tulleisiin ongelmiin tartutaan välittömästi.

Valtuuston kokous oli tällä kertaa varsin lyhyt, mikä oli hyvä, sillä valtuutetut ja erityisesti ryhmien puheenjohtajat ovat olleet kiireisiä budjettineuvotteluiden kanssa. Neuvottelut saatiin päätökseen juuri ennen kokousta, joten pääsemme 7.12. kokouksessa hyväksymään neuvottelutuloksen.

Vihreät kantaa huolta siitä, että Espoossa jo pitkään jatkunut tiukka talouskuri on johtanut kasvavassa kaupungissa tilanteeseen, jossa henkilökunta on kovilla asukkaille tärkeiden palveluiden tuottamisessa. Kaupunginjohtajan budjettikehykseen tekemät lisäykset kertovat parantuneesta taloustilanteesta. On hyvä, että asiantuntijalautakuntien kantoja on ainakin… Read More

Hallintosäännön VII osan luottamushenkilöiden palkkio- ja matkustussäännön 2 §:n tarkistaminen Hallintosääntöä tarkistettiin niin, että iltakouluista ja seminaareista saadaan jatkossa kokouspalkkio. Iltakouluissa ja seminaareissa valmistellaan päätöksentekoa ja osaltaan parannetaan luottamushenkilöjohtamista. Poikkihallinnollisten kehitysohjelmien hyötytavoitteiden hyväksyminen Kehitysohjelmat toteuttavat Espoon kaupungin strategiaa… Read More

Ensi vuonna Espoon joukkoliikenteessä on suurten muutosten vuosi.  Länsimetron käyttöönoton lisäksi uusi vyöhykemalli vaikuttaa lippujen hinnoitteluun myös Espoossa. Vihreät ovat tyytyväisiä, että konsernijaosto päätti äänin 5-4 kannattaa Vihreiden tavoitteiden mukaisesti HSL:n esitystä pitää lipunhinnat nykyisellään vuonna 2018 ja… Read More

Espoo kasvaa vauhdilla

Kaupunkisuunnittelulautakunnan varapuheenjohtaja Kirsi Louhelainen on ollut viemässä Espoon kaupunkisuunnittelua vihreämpään suuntaan neljän vuoden ajan. Lue myös, mitä kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen Risto Nevanlinna miettii Keran ja Finnoon suunnitelmista ja miten Mikael Sorri ottaisi asukkaat mukaan kaupunkisuunnitteluun.