Kaupunkisuunnittelu ja liikkuminen

Tehdään Espoosta kaupunki, jossa on hyvä asua ja helppo liikkua. Espoo saa vuosittain tuhansia uusia asukkaita, jotka tarvitsevat koteja, työpaikkoja ja palveluita. Rakennetaan raiteiden varrelle tiivistä ja viihtyisää kaupunkia, jossa liikkuminen on sujuvaa, kaupunkikulttuuri kukoistaa ja palvelut ja työpaikat löytyvät läheltä. Viihtyisässä kaupungissa eri aikakausien kerrostumat näkyvät. Asukkaiden tieto omasta asuinalueestaan on arvokasta ja sitä tulee käyttää tehokkaasti hyväksi.

Espoo kasvaa vauhdilla

9vaalilehti_1363_preview

Kaupunkisuunnittelulautakunnan varapuheenjohtaja Kirsi Louhelainen on ollut viemässä Espoon kaupunkisuunnittelua vihreämpään suuntaan neljän vuoden ajan. Lue myös, mitä kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen Risto Nevanlinna miettii Keran ja Finnoon suunnitelmista ja miten Mikael Sorri ottaisi asukkaat mukaan kaupunkisuunnitteluun.

Asumisen kustannukset kuriin

8vaalilehti_0396_preview

Viime vuosina espoolaisten lukumäärä on kasvanut noin neljällä tuhannella vuosittain. Samalla asumismenot lohkaisevat pääkaupunkiseuduilla yhä suuremman osuuden asukkaiden menoista. Asumiskustannusten nousu ei kuitenkaan ole vääjäämätöntä. Vihreät ehdokkaat Jani Helenius, Patrick Jensen, Marjo Matikka (oikea numero 246, paperilehdessä painovirhe) ja Henna Partanen kertovat, miten kaupungin asuntopolitiikka voi auttaa katkaisemaan asumiskustannusten nousukiidon.

Raiteilla vihreään kaupunkiin

11vaalilehti_0326_preview

Vihreät ovat aina kannattaneet raideliikenteen lisäämistä. Itäkeskuksesta Keilaniemeen kulkevan Jokerin lisäksi tavoitteena on jo liian pitkään lykätty kaupunkirata Espoon keskukseen. Raiteiden varaan rakentuvat alueet luovat tilaa hyvälle kaupunkirakentamiselle, jossa moni arkiasia hoituu kevyen liikenteen varassa.

Ison Omenan kirjastoon oli saapunut iso joukko kiinnostuneita espoolaisia kuulemaan ja kysymään tiukkoja kysymyksiä liikkumisesta Espoossa 18.1.2017. Alustamassa ja vastaamassa olivat vihreät valtuutetut, HSL:n hallituksen vpj Sirpa Hertell ja Länsimetro oy:n hallituksen jäsen Jyrki Kasvi. Lue jutusta tilaisuudessa esitettyjä kysymyksiä ja vastauksia

Espoonlahden virkistysalueet

Metron myötä Espoonlahteen syntyy uutta kaupunkia ja sinne rakennetaan enemmän kuin yleiskaava velvoittaa. Valtuusto hyväksyi 23.1.2017 kokouksessaan Espoonlahden keskuksen (Mårtensbro) kaavan, joka tuo tiivistä kaupunkiasumista metroaseman ja palveluiden välittömään läheisyyteen. Vihreiden mielestä on hyvä, että metroaseman lähelle rakennetaan tiiviisti. Viihtyisän kaupungin edellytyksenä on kuitenkin asukkaille tärkeän lähiluonnon säilyttäminen Sammalvuoressa, Hannusmetsässä ja Hanikassa. Vihreiden mielestä näille viheralueille ei tule rakentaa, vaikka yleiskaava sen sallisi, vaan yleiskaavaa tulee tarkastella uudestaan, jotta asukkaiden arvostama luonnonläheisyys säilyy kaupunkirakenteen tiivistämisestä huolimatta.

Vuoden ensimmäisessä valtuuston kokouksessa valtuusto päätti tärkeistä kaavoista Kerassa ja Espoonlahdessa. Kerasta tulee energiatehokas, toiminnoiltaan monipuolinen, kaupunkimainen ja omaleimainen alue. Espoonlahdessa tiivis kaupunkirakenne metroaseman välittömässä ympäristössä mahdollistaa yhä useammalle espoolaiselle elämisen ilman omaa autoa ja vähentää painetta nakertaa hupenevia viheralueita. Valtuusto hyväksyi myös vihreiden Risto Nevanlinnan tärkeän aloitteen suojelualueiden perustamisesta Espoon keskuspuistoon. Lisäksi puhuttiin pitkään espoolaisten hyvinvoinnista – ja vakioaiheesta pysäköinnistä. Lue lisää Hennan raportista!

(Julkaistu Länsiväylässä 4.1.2017) Länsiväylä uutisoi, että vihreiden kesken olisi erilaisia odotuksia metron käyttöönoton suhteen. Olemme täysin yksimielisiä siitä, että metron liikkeellelähtöä on saatu odottaa jo aivan turhan kauan.

Finnoon keskustasta piti tulla ”ilmastonmuutoksen torjunnan esimerkkialue”. Näillä sanoilla kaupunkisuunnittelulautakunta ohjasi suunnittelijoita loppuvuodesta 2012. Kuinka sitten kävikään? Kaupunkisuunnittelulautakunnan vihreä jäsen Risto Nevanlinna kertoo

Valtuuston kokousiltaa pohjusti uutispommi: Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen oli saanut potkut ja Länsimetroon uppoaisi ylimääräiset sata miljoonaa euroa. Kaupungissa ylintä valtaa käyttävä valtuusto sai jälleen kerran tiedon tapahtumista median kautta. Valtuusto oli kutsuttu jo toiseen ylimääräiseen kokoukseen, koska asioita oli jäänyt pöydälle aikaisemmista kokouksista iso kasa. Kokousasioista keskusteltiin yli keskiyön, tässä niistä tiivistelmä. Tällä kertaa päästiin lista loppuun asti.

Kuva: Länsimetro, Matinkylä
Ilmakuva: skyfoto.fi

Helsingin ja Espoon vihreät valtuustoryhmät esittävät, että kuntien omistamissa yhtiöissä noudatettaisiin jatkossa julkisuuslakia, eli yhtiön asiakirjat olisivat avoimesti kenen tahansa saatavilla.