Hyvinvointi, tasa-arvo, kulttuuri ja liikunta

Hyvässä kaupungissa palveluita tarjotaan asukaslähtöisesti siten, että asiointi on helppoa ja asiat käsitellään nopeasti ja ystävällisesti. Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen tulee olemaan kuntien keskeinen tehtävä sote-uudistuksesta riippumatta. Vihreässä Espoossa panostetaan ennaltaehkäiseviin hyvinvointia lisääviin palveluihin ja varhaiseen tukeen. Avun tarvitsijaa ei pallotella luukulta toiselle. Kaikista pidetään huolta ja torjutaan eriarvoisuutta.

6vaalilehti_0162_preview

Tulevassa kuntavaalissa valittavan valtuuston toimenkuvaan tulee iso muutos, kun sote-uudistus astuu voimaan 2019 alusta. Silloin valta siirtyy Uudenmaan maakunnalle, joka päättää jatkossa Espoon sosiaali- ja terveystoimen budjetista ja palvelujen järjestämisestä. Ennaltaehkäisevä työ kunnissa tulee entistä tärkeämmäksi. Lue jutusta, kuinka kansanedustaja Johanna Karimäki, toiminnanjohtaja Päivi Salli, sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsen Teemu Hokkanen, kätilö Katja Koskinen ja erikoislääkäri Helka Hosia parantaisivat espoolaisten terveyttä.

Yhdenvertainen Espoo

Pinja

Espoolaisten näkökulmasta yhdenvertaisuus tarkoittaa erilaisten ihmisten tarpeiden huomioimista sekä sellaisen kaupungin rakentamista, missä jokaisella on mahdollisuus osallistua, liikkua ja vaikuttaa. Sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsen Pinja Nieminen (kuvassa), transnuori Aleksi Vesala, sateenkaariperheen äiti Verna Castrén, esteettömyysasiantuntija Mika Levänen ja diakoni Jyrki Myllärniemi kertovat, miten Espoosta saadaan kaikille tasa-arvoinen kaupunki.

3vaalilehti_0254_preview

Rauli Virtanen kertoo, miksi päätti lähteä ehdolle kuntavaaleissa. Lue myös, miten ehdokkaamme Ekim Özdemir (kuvassa) ja Mikko Välisalo panostaisivat maahanmuuttajien kotouttamiseen.

Nuorten ääni kuuluviin

12Nvaalilehti_1300_preview

Nuorisovaltuusto on toiminut Espoossa jo 20 vuotta. Nuorten ääni voisi kuulua kuitenkin paljon enemmän heidän arkeensa vaikuttavissa asioissa, sanovat nuoret kuntavaaliehdokkaat.

Liikunnasta Espoon valtti

12Lvaalilehti_1039_preview

Espoossa on noin 500 liikuntapaikkaa. Määrä voi kuulostaa suurelta, mutta pääsevätkö kaikki halukkaat todella Espoossa harrastamaan liikuntaa? Mikki Kauste, Heli Halava ja Kimmo Kyrölä kertovat, miten kaikki pääsevät liikkumaan.

Kulttuuria kaikille

12vaalilehti_0729_preview

Espoon kulttuurilautakunnan varapuheenjohtajana vaikuttava Teresia Volotinen pitää kulttuuripalveluita tärkeänä väylänä yhteisöllisyyden ja hyvinvoinnin rakentamiseen.

Vaaliteemat nettiin (4)

Espoolaisten on voitava luottaa siihen, että lapset saavat käydä koulua terveellisissä ja turvallisissa tiloissa. Tämä vaatii lisää korjausrahaa sekä resursseja sisäilmatutkimusten tekemiseen, riittävästi väistötiloja, uusia toimintamalleja korjausten nopeuttamiseen sekä avointa ja reaaliaikaista viestintää vanhemmille ja henkilökunnalle. Näiden puolesta vihreät ovat taistelleet kuluneella valtuustokaudella ja jatkamme töitä myös vaalien jälkeen.

Valtuustossa oli suuri talouskeskusteluilta, kun käsittelyssä oli vuoden 2016 seurantaraportti, vuosien 2017-2019 taloussuunnitelmien kehykset ja tulevan vuoden veroprosentti. Tärkeintä vihreiden mielestä on turvata kasvavan kaupungin palvelut ja pistää huonokuntoiset koulurakennukset kuntoon. Emme halua kasvattaa päivähoidon ja koulujen ryhmäkokoja, luopua subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta ja korottaa peruspalveluiden asiakasmaksuja kohtuuttomasti.

Espoon Vihreiden valtuustoryhmä pitää ensi vuoden talousarvion valmisteluun liittyviä opetukseen ja päivähoitoon sekä sosiaali- ja terveyspalveluihin kohdistuvia leikkauspaineita liian suurina. Espoon väestö kasvaa tuhansilla vuosittain ja kasvavan kaupungin uudet asukkaat tarvitsevat päiväkoteja, kouluja ja muita palveluita. Koulujen ja päiväkotien sisäilmaongelmien ratkaisuun on varattava riittävästi rahaa. Vuoden 2017 talousarvion kehyksestä ja veroprosentista päätetään kaupunginhallituksessa 29.8 ja valtuustossa 12.9.

Syksyn ensimmäinen valtuuston kokous oli odotetusti värikäs. Listalla oli muun muassa ilmasto-ohjelma, ikääntyneen väestön hyvinvointisuunnitelma, Espoon sairaalan lisälainoitus sekä tukku valtuustoaloitevastauksia. Eniten keskustelua herättivät ilmasto-ohjelma ja ikääntyneiden hyvinvointisuunnitelma. Tämän lisäksi vihreät ja demarit jättivät yhteisen valtuustokysymyksen koskien Espoon yhtiöiden avoimuutta jatkona metrokeskusteluun. Tästä aiheesta vihreät ovat jo ottaneetkin kantaa avoimuuden puolesta – avoimuudesta on saatava Espoon virallinen linja.