Koulutus ja kasvatus

Laadukas, tasa-arvoinen ja turvallinen varhaiskasvatus ja koulutus luovat perustan lasten ja nuorten elämälle. Kouluilla ja päiväkodeilla on tärkeä rooli lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen tukemisessa yhdessä perheiden kanssa. Haluamme, että jokainen lapsi voi hyvin ja saa tukea oman oppimispolkunsa rakentamiseen. Ketään ei tule asettaa eriarvoiseen asemaan. Kiusaamiseen ja syrjintään on puututtava viipymättä.

Espoon Vihreät ovat tyytyväisiä ryhmien välillä saavutettuun budjettisopuun. Neuvotteluissa kaupunginjohtajan esitykseen lisättiin 4,7 miljoonaa, joka kohdistettiin suurelta osin lasten ja nuorten hyvinvointiin.

Vihreät kantaa huolta siitä, että Espoossa jo pitkään jatkunut tiukka talouskuri on johtanut kasvavassa kaupungissa tilanteeseen, jossa henkilökunta on kovilla asukkaille tärkeiden palveluiden tuottamisessa. Kaupunginjohtajan budjettikehykseen tekemät lisäykset kertovat parantuneesta taloustilanteesta. On hyvä, että asiantuntijalautakuntien kantoja on ainakin… Read More

Espoon Vihreät pitää tiukkojen neuvottelujen jälkeen syntynyttä kaupungin strategiaa eli Espoo-tarinaa hyvänä. Saimme läpi tärkeimmät tavoitteemme: Kaupungista tehdään hiilineutraali kunnianhimoisella aikataululla, opetuksen ja varhaiskasvatuksen laatu turvataan, koulujen ja päiväkotien sisäilmaongelmat ratkaistaan pikaisesti, joukkoliikennettä ja pyöräilyä edistetään, eriarvoisuutta ja… Read More

Vihreät kiitokset jaetaan vuosittain vihreitä arvoja edistäneestä toiminnasta espoolaisille toimijoille. Viime syyskokouksessa Espoon Vihreät päätti palkita Kirkkojärven koulun ja sen rehtorin Kari Louhivuoren hienosta elämäntyöstään monikulttuurisen koulun johdossa. Louhivuori on luonut johtamisellaan ja esimerkillään sekä oppilaisiin että henkilöstöön harvinaisen syvän keskinäisen luottamuksen, jota kutsutaan Kirkkojärven hengeksi.

Tony Hagerlundia, voi kutsua moderniksi kaupunkinomadiksi. Hän nimittäin kiertää Espoota ja dokumentoi kaupunkilaisten arkea eri palveluiden parissa. Päiväkotien kiertelyn hän aloitti neljä vuotta sitten, kun hän tuli valituksi varhaiskasvatusjaoston jäseneksi. Puolet – päälle sata – espoolaista päiväkotia on jo kuvattu. Tällä kertaa mukana kuvausreissulla myös Helka Otsolampi. Lue myös valtuutettu Katja Lahden kolumni: mitä se varhaiskasvatus oikein on?

Rauli Virtanen kertoo, miksi päätti lähteä ehdolle kuntavaaleissa. Lue myös, miten ehdokkaamme Ekim Özdemir (kuvassa) ja Mikko Välisalo panostaisivat maahanmuuttajien kotouttamiseen.

Espoon versio uudesta opetussuunnitelmasta on kunnianhimoinen. Toisaalta Suomen hallitus ottaa askeleita rapauttaakseen koulutuksen laatua ankarilla leikkauksilla. On paine kasvattaa ryhmäkokoja, henkilökuntaa joudutaan vähentämään, yksittäisen opettajan työmäärä kasvaa.

Tuhannet espoolaiskoululaiset ovat paossa sisäilmaongelmia. Päiväkodeissa ja kouluissa pitäisi säästää. Henkilökunta uupuu. Onko koulujen tilanne tosiaan näin kurja?

Espoolaisten on voitava luottaa siihen, että lapset saavat käydä koulua terveellisissä ja turvallisissa tiloissa. Tämä vaatii lisää korjausrahaa sekä resursseja sisäilmatutkimusten tekemiseen, riittävästi väistötiloja, uusia toimintamalleja korjausten nopeuttamiseen sekä avointa ja reaaliaikaista viestintää vanhemmille ja henkilökunnalle. Näiden puolesta vihreät ovat taistelleet kuluneella valtuustokaudella ja jatkamme töitä myös vaalien jälkeen.

Tapiolan seudun vihreät haluaa turvata alueen lapsille terveelliset ja turvalliset lähikoulut ja päiväkodit. Alueelle on pikaisesti järjestettävä pysyviä väistötiloja, jotta sisäilmaongelmaiset koulut voidaan korjata hallitusti.