Koulutus ja kasvatus

Laadukas, tasa-arvoinen ja turvallinen varhaiskasvatus ja koulutus luovat perustan lasten ja nuorten elämälle. Kouluilla ja päiväkodeilla on tärkeä rooli lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen tukemisessa yhdessä perheiden kanssa. Haluamme, että jokainen lapsi voi hyvin ja saa tukea oman oppimispolkunsa rakentamiseen. Ketään ei tule asettaa eriarvoiseen asemaan. Kiusaamiseen ja syrjintään on puututtava viipymättä.

4bvaalilehti_0073_preview

Espoon versio uudesta opetussuunnitelmasta on kunnianhimoinen. Toisaalta Suomen hallitus ottaa askeleita rapauttaakseen koulutuksen laatua ankarilla leikkauksilla. On paine kasvattaa ryhmäkokoja, henkilökuntaa joudutaan vähentämään, yksittäisen opettajan työmäärä kasvaa.

4vaalilehti_0055_preview

Tuhannet espoolaiskoululaiset ovat paossa sisäilmaongelmia. Päiväkodeissa ja kouluissa pitäisi säästää. Henkilökunta uupuu. Onko koulujen tilanne tosiaan näin kurja?

Vaaliteemat nettiin (4)

Espoolaisten on voitava luottaa siihen, että lapset saavat käydä koulua terveellisissä ja turvallisissa tiloissa. Tämä vaatii lisää korjausrahaa sekä resursseja sisäilmatutkimusten tekemiseen, riittävästi väistötiloja, uusia toimintamalleja korjausten nopeuttamiseen sekä avointa ja reaaliaikaista viestintää vanhemmille ja henkilökunnalle. Näiden puolesta vihreät ovat taistelleet kuluneella valtuustokaudella ja jatkamme töitä myös vaalien jälkeen.

Vasemmalta Hanna Pohjakallio, Tiina Elo (pj), Mirjami Vuori, Sanna Kausniemi, Jenni Koski, Aku Kopakkala, Heidi Sipilä. Kuvasta puuttuu vpj Noora Koponen

Tapiolan seudun vihreät haluaa turvata alueen lapsille terveelliset ja turvalliset lähikoulut ja päiväkodit. Alueelle on pikaisesti järjestettävä pysyviä väistötiloja, jotta sisäilmaongelmaiset koulut voidaan korjata hallitusti.

Espoon Vihreät lähtevät 18.11. alkaviin ryhmien välisiin budjettineuvotteluihin seuraavin tavoittein: Opetuksen ja varhaiskasvatuksen lyhytnäköiset leikkaukset torjuttava, subjektiivinen päivähoito-oikeus säilytettävä. Sosiaali- ja terveyspalvelujen huimat maksukorotukset peruttava. Haluamme tarjota inhimillistä hoivaa vanhuksille ja varata pitkäaikaistyöttömyyden hoitoon riittävästi resursseja. Tarvitsemme jokaiselle lapselle terveen ja turvallisen koulun – lisää rahaa ja uusia keinoja tarvitaan, kun sisäilmaongelmia tulee eteen jatkuvasti ja väestö kasvaa.

politiikan-kyselytunti-talous

Kaupunginjohtaja julkaisi tänään esityksensä Espoon kaupungin ensi vuoden talousarvioksi. Kaupunginjohtajan esitys tarkoittaa merkittäviä leikkauksia varhaiskasvatukseen ja opetukseen. Subjektiivista päivähoito-oikeutta esitetään rajattavaksi vastoin valtuuston helmikuista päätöstä. Päiväkodeissa olisi hoitajaa kohden useampia lapsia ja asiakasmaksuihin on tulossa korotuksia.

Valtuustossa oli suuri talouskeskusteluilta, kun käsittelyssä oli vuoden 2016 seurantaraportti, vuosien 2017-2019 taloussuunnitelmien kehykset ja tulevan vuoden veroprosentti. Tärkeintä vihreiden mielestä on turvata kasvavan kaupungin palvelut ja pistää huonokuntoiset koulurakennukset kuntoon. Emme halua kasvattaa päivähoidon ja koulujen ryhmäkokoja, luopua subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta ja korottaa peruspalveluiden asiakasmaksuja kohtuuttomasti.

Espoon Vihreiden valtuustoryhmä pitää ensi vuoden talousarvion valmisteluun liittyviä opetukseen ja päivähoitoon sekä sosiaali- ja terveyspalveluihin kohdistuvia leikkauspaineita liian suurina. Espoon väestö kasvaa tuhansilla vuosittain ja kasvavan kaupungin uudet asukkaat tarvitsevat päiväkoteja, kouluja ja muita palveluita. Koulujen ja päiväkotien sisäilmaongelmien ratkaisuun on varattava riittävästi rahaa. Vuoden 2017 talousarvion kehyksestä ja veroprosentista päätetään kaupunginhallituksessa 29.8 ja valtuustossa 12.9.

Kaupungin päivähoitoon satsaamat eurot voi jakaa kärjistäen kahtia: Runsas kaksi kolmasosaa menee toimintaan eli työntekijöiden palkkoihin ja arkiseen työhön, kolmannes käytetään tiloihin ja tukipalveluihin, kuten ruokaan ja siivoukseen. Viime vuosina myös päivähoidosta on jouduttu säästämään. Tämä on toteutettu… Read More