Koulutus ja kasvatus

Laadukas, tasa-arvoinen ja turvallinen varhaiskasvatus ja koulutus luovat perustan lasten ja nuorten elämälle. Kouluilla ja päiväkodeilla on tärkeä rooli lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen tukemisessa yhdessä perheiden kanssa. Haluamme, että jokainen lapsi voi hyvin ja saa tukea oman oppimispolkunsa rakentamiseen. Ketään ei tule asettaa eriarvoiseen asemaan. Kiusaamiseen ja syrjintään on puututtava viipymättä.

Espoon Vihreät pitää tiukkojen neuvottelujen jälkeen syntynyttä kaupungin strategiaa eli Espoo-tarinaa hyvänä. Saimme läpi tärkeimmät tavoitteemme: Kaupungista tehdään hiilineutraali kunnianhimoisella aikataululla, opetuksen ja varhaiskasvatuksen laatu turvataan, koulujen ja päiväkotien sisäilmaongelmat ratkaistaan pikaisesti, joukkoliikennettä ja pyöräilyä edistetään, eriarvoisuutta ja… Read More

Vihreät kiitokset jaetaan vuosittain vihreitä arvoja edistäneestä toiminnasta espoolaisille toimijoille. Viime syyskokouksessa Espoon Vihreät päätti palkita Kirkkojärven koulun ja sen rehtorin Kari Louhivuoren hienosta elämäntyöstään monikulttuurisen koulun johdossa. Louhivuori on luonut johtamisellaan ja esimerkillään sekä oppilaisiin että henkilöstöön harvinaisen syvän keskinäisen luottamuksen, jota kutsutaan Kirkkojärven hengeksi.

5vaalilehti_0956_preview

Tony Hagerlundia, voi kutsua moderniksi kaupunkinomadiksi. Hän nimittäin kiertää Espoota ja dokumentoi kaupunkilaisten arkea eri palveluiden parissa. Päiväkotien kiertelyn hän aloitti neljä vuotta sitten, kun hän tuli valituksi varhaiskasvatusjaoston jäseneksi. Puolet – päälle sata – espoolaista päiväkotia on jo kuvattu. Tällä kertaa mukana kuvausreissulla myös Helka Otsolampi. Lue myös valtuutettu Katja Lahden kolumni: mitä se varhaiskasvatus oikein on?

3vaalilehti_0254_preview

Rauli Virtanen kertoo, miksi päätti lähteä ehdolle kuntavaaleissa. Lue myös, miten ehdokkaamme Ekim Özdemir (kuvassa) ja Mikko Välisalo panostaisivat maahanmuuttajien kotouttamiseen.

4bvaalilehti_0073_preview

Espoon versio uudesta opetussuunnitelmasta on kunnianhimoinen. Toisaalta Suomen hallitus ottaa askeleita rapauttaakseen koulutuksen laatua ankarilla leikkauksilla. On paine kasvattaa ryhmäkokoja, henkilökuntaa joudutaan vähentämään, yksittäisen opettajan työmäärä kasvaa.

4vaalilehti_0055_preview

Tuhannet espoolaiskoululaiset ovat paossa sisäilmaongelmia. Päiväkodeissa ja kouluissa pitäisi säästää. Henkilökunta uupuu. Onko koulujen tilanne tosiaan näin kurja?

Vaaliteemat nettiin (4)

Espoolaisten on voitava luottaa siihen, että lapset saavat käydä koulua terveellisissä ja turvallisissa tiloissa. Tämä vaatii lisää korjausrahaa sekä resursseja sisäilmatutkimusten tekemiseen, riittävästi väistötiloja, uusia toimintamalleja korjausten nopeuttamiseen sekä avointa ja reaaliaikaista viestintää vanhemmille ja henkilökunnalle. Näiden puolesta vihreät ovat taistelleet kuluneella valtuustokaudella ja jatkamme töitä myös vaalien jälkeen.

Vasemmalta Hanna Pohjakallio, Tiina Elo (pj), Mirjami Vuori, Sanna Kausniemi, Jenni Koski, Aku Kopakkala, Heidi Sipilä. Kuvasta puuttuu vpj Noora Koponen

Tapiolan seudun vihreät haluaa turvata alueen lapsille terveelliset ja turvalliset lähikoulut ja päiväkodit. Alueelle on pikaisesti järjestettävä pysyviä väistötiloja, jotta sisäilmaongelmaiset koulut voidaan korjata hallitusti.

Espoon Vihreät lähtevät 18.11. alkaviin ryhmien välisiin budjettineuvotteluihin seuraavin tavoittein: Opetuksen ja varhaiskasvatuksen lyhytnäköiset leikkaukset torjuttava, subjektiivinen päivähoito-oikeus säilytettävä. Sosiaali- ja terveyspalvelujen huimat maksukorotukset peruttava. Haluamme tarjota inhimillistä hoivaa vanhuksille ja varata pitkäaikaistyöttömyyden hoitoon riittävästi resursseja. Tarvitsemme jokaiselle lapselle terveen ja turvallisen koulun – lisää rahaa ja uusia keinoja tarvitaan, kun sisäilmaongelmia tulee eteen jatkuvasti ja väestö kasvaa.

politiikan-kyselytunti-talous

Kaupunginjohtaja julkaisi tänään esityksensä Espoon kaupungin ensi vuoden talousarvioksi. Kaupunginjohtajan esitys tarkoittaa merkittäviä leikkauksia varhaiskasvatukseen ja opetukseen. Subjektiivista päivähoito-oikeutta esitetään rajattavaksi vastoin valtuuston helmikuista päätöstä. Päiväkodeissa olisi hoitajaa kohden useampia lapsia ja asiakasmaksuihin on tulossa korotuksia.