Sisäilmaongelmat

Espoon kouluissa ja muissa julkisissa rakennuksissa epäillään ja tutkitaan sisäilmaongelmia toinen toisensa perästä. Kaupunkilaisille näkyvänä huolena ovat väistötilat ja palvelutason säilyttäminen.

Vaaliteemat nettiin (4)

Espoolaisten on voitava luottaa siihen, että lapset saavat käydä koulua terveellisissä ja turvallisissa tiloissa. Tämä vaatii lisää korjausrahaa sekä resursseja sisäilmatutkimusten tekemiseen, riittävästi väistötiloja, uusia toimintamalleja korjausten nopeuttamiseen sekä avointa ja reaaliaikaista viestintää vanhemmille ja henkilökunnalle. Näiden puolesta vihreät ovat taistelleet kuluneella valtuustokaudella ja jatkamme töitä myös vaalien jälkeen.

politiikan-kyselytunti-talous

Kaupunginjohtaja julkaisi tänään esityksensä Espoon kaupungin ensi vuoden talousarvioksi. Kaupunginjohtajan esitys tarkoittaa merkittäviä leikkauksia varhaiskasvatukseen ja opetukseen. Subjektiivista päivähoito-oikeutta esitetään rajattavaksi vastoin valtuuston helmikuista päätöstä. Päiväkodeissa olisi hoitajaa kohden useampia lapsia ja asiakasmaksuihin on tulossa korotuksia.

Espoon Vihreiden valtuustoryhmä pitää ensi vuoden talousarvion valmisteluun liittyviä opetukseen ja päivähoitoon sekä sosiaali- ja terveyspalveluihin kohdistuvia leikkauspaineita liian suurina. Espoon väestö kasvaa tuhansilla vuosittain ja kasvavan kaupungin uudet asukkaat tarvitsevat päiväkoteja, kouluja ja muita palveluita. Koulujen ja päiväkotien sisäilmaongelmien ratkaisuun on varattava riittävästi rahaa. Vuoden 2017 talousarvion kehyksestä ja veroprosentista päätetään kaupunginhallituksessa 29.8 ja valtuustossa 12.9.

Valtuuston kokouksessa aiheina (ohi asialistan) Länsimetron myöhästyminen, Raide-Jokerin hankesuunnitelma, esteettömysohjelma (joka palautettiin valmisteluun) ja koulujen sisäilmaongelmat. Lue Jyrkin kokousraportti

Sisäilmaongelmat ovat riivanneet Espoon kouluja jo vuosia ja sadat lapset, nuoret ja opettajat oirehtivat, osa on sairastunut loppuelämäkseen. Espoo ei ole ongelman kanssa yksin, mutta kaupungin on kannettava vastuu siitä, että espoolaislapsille tarjotaan turvalliset tilat käydä koulua. Näin ei voi jatkua.