Talous ja työllisyys

Espoo kasvaa voimakkaasti ja se tarkoittaa, että uusille asukkaille on rakennettava kouluja, päiväkoteja, katuja, joukkoliikennettä ja asuntoja. Kova investointitahti on tarkoittanut kaupungin voimakasta velkaantumista. Vihreässä Espoossa velkaantumista hillitään vastuullisesti siten, että asukkaille tärkeät palvelut voidaan turvata. Kuntaveron nostaminen voi olla yksi keino tasapainottaa taloutta. Tärkeintä on kuitenkin löytää keinot kasvattaa kaupungin verotuloja työllisyyden ja elinvoiman lisäämisen kautta.

13vaalilehti_0210_preview

Löysiä lupauksia pitäisi näiden kuntavaalien alla välttää, sillä Espoon taloudellinen tilanne ei ole erityisen helppo, toteaa kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Tiina Elo. Lue myös, miten vihreät ehdokkaat Tiina Pursula ja Allan Halme tukisivat yrittämistä Espoossa.

Valtuustossa oli suuri talouskeskusteluilta, kun käsittelyssä oli vuoden 2016 seurantaraportti, vuosien 2017-2019 taloussuunnitelmien kehykset ja tulevan vuoden veroprosentti. Tärkeintä vihreiden mielestä on turvata kasvavan kaupungin palvelut ja pistää huonokuntoiset koulurakennukset kuntoon. Emme halua kasvattaa päivähoidon ja koulujen ryhmäkokoja, luopua subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta ja korottaa peruspalveluiden asiakasmaksuja kohtuuttomasti.

Espoon Vihreiden valtuustoryhmä pitää ensi vuoden talousarvion valmisteluun liittyviä opetukseen ja päivähoitoon sekä sosiaali- ja terveyspalveluihin kohdistuvia leikkauspaineita liian suurina. Espoon väestö kasvaa tuhansilla vuosittain ja kasvavan kaupungin uudet asukkaat tarvitsevat päiväkoteja, kouluja ja muita palveluita. Koulujen ja päiväkotien sisäilmaongelmien ratkaisuun on varattava riittävästi rahaa. Vuoden 2017 talousarvion kehyksestä ja veroprosentista päätetään kaupunginhallituksessa 29.8 ja valtuustossa 12.9.

Vihreät olivat neuvotteluissa tiukasti lasten, vanhusten, kulttuurin ja luonnon puolella. Sitkeiden neuvottelijoiden ansiosta kaupunginjohtajan esitykseen lisättiin 5,86 M€ lisää rahaa, ja lisäykset kohdistuivat erityisesti lapsiin ja vanhuksiin.
”Tärkein neuvottelutavoitteemme oli päivähoidon ryhmäkokojen pitäminen ennallaan ja siinä onnistuimme”, iloitsee valtuustoryhmän puheenjohtaja ja vihreiden neuvottelija Inka Hopsu.

Valtuuston kokouksen asialista oli aika tujakka: kuluvan vuoden seurantaraportti, ensi vuoden talousarvio sekä veroprosentti. Kokouksessa päästiin myös kommentoimaan ajankohtaisia asioita.

Valtuusto kokoontui tavanomaista aikaisemmin, jotta valtuutetut saisivat kerrankin puhua sydämensä kyllyydestä. Listan ainoana asiana oli valtuuston talousarvion ja taloussuunnitelman hyväksyminen. Kokoustaminen jatkuu talousarvioon liittyvien toivomusten käsittelyllä ja muilla kokousasioilla jo ensi maanantaina. Budjettikeskustelun aluksi neuvottelutoimikunnan puheenjohtaja, vihreän valtuustoryhmän pj Inka Hopsu kiitti… Read More

Espoossa on tunnistettavissa kaksi varsin erilaista linjaa, mitä tulee talouden hoitamiseen. Hieman kärjistäen voisi sanoa, että on olemassa joukko, joka priorisoi säästämisen palveluiden edelle siitä huolimatta, että lasku lyhytnäköisestä kurjistamisesta tulee maksettavaksi myöhemmin. Ja sitten on olemassa toinen joukko, jossa … Continue reading

Talousarvioneuvotteluissa löytyi sopu, joten valtuusto päätti yksimielisesti pitää tuloveroprosentin ennallaan (18 %) ja korotti kiinteistöveroa uuteen valtion määrittämään alarajaan. Hyväksyimme virastokeskuksen kaavan, joka vie Espoon keskusta harppauksen eteenpäin. Kaupungintaloa ei suojeltu, talon kohtalosta päätetään myöhemmin. Oma kantani ei kaupunginhallitusvaiheen jälkeen … Continue reading

Espoon Vihreät näkevät riittävien palveluiden turvaamisen budjettineuvottelujen tärkeimpänä päämääränä. Kunta on olemassa kuntalaisia varten ja budjettia tuleekin vihreiden mielestä korjata välittävämpään suuntaan. Kylmän leikkaamisen sijaan Vihreät haluaa investoida ihmisiin ja luoda tulevaisuudenuskoa. Talouden tasapainoa pitää etsiä kehittämistyöllä, ei vain suorilla säästöillä.