Ympäristö ja ilmasto

Espoolaiset arvostavat tutkitusti kotikaupunkinsa luonnonläheisyyttä. Olemme pitäneet lähimetsien puolta ja haluamme, että jatkossakin jokaisella espoolaisella on lyhyt matka luontoon. Koulujen ja päiväkotien lähimetsät ovat tärkeitä oppimisen ja virkistymisen paikkoja. Rantaraitti, saaristo sekä lukuisat järvet ja joet ovat Espoon helmiä. Pidetään huolta siitä, että vedet säilyvät puhtaina ja vesiluonto rikkaana myös tuleville sukupolville. Yhdessä saimme Espooseen kunnianhimoisen ilmasto-ohjelman – nyt se täytyy toteuttaa.

Ison Omenan kirjastoon oli saapunut iso joukko kiinnostuneita espoolaisia kuulemaan ja kysymään tiukkoja kysymyksiä liikkumisesta Espoossa 18.1.2017. Alustamassa ja vastaamassa olivat vihreät valtuutetut, HSL:n hallituksen vpj Sirpa Hertell ja Länsimetro oy:n hallituksen jäsen Jyrki Kasvi. Lue jutusta tilaisuudessa esitettyjä kysymyksiä ja vastauksia

Espoonlahden virkistysalueet

Metron myötä Espoonlahteen syntyy uutta kaupunkia ja sinne rakennetaan enemmän kuin yleiskaava velvoittaa. Valtuusto hyväksyi 23.1.2017 kokouksessaan Espoonlahden keskuksen (Mårtensbro) kaavan, joka tuo tiivistä kaupunkiasumista metroaseman ja palveluiden välittömään läheisyyteen. Vihreiden mielestä on hyvä, että metroaseman lähelle rakennetaan tiiviisti. Viihtyisän kaupungin edellytyksenä on kuitenkin asukkaille tärkeän lähiluonnon säilyttäminen Sammalvuoressa, Hannusmetsässä ja Hanikassa. Vihreiden mielestä näille viheralueille ei tule rakentaa, vaikka yleiskaava sen sallisi, vaan yleiskaavaa tulee tarkastella uudestaan, jotta asukkaiden arvostama luonnonläheisyys säilyy kaupunkirakenteen tiivistämisestä huolimatta.

Vuoden ensimmäisessä valtuuston kokouksessa valtuusto päätti tärkeistä kaavoista Kerassa ja Espoonlahdessa. Kerasta tulee energiatehokas, toiminnoiltaan monipuolinen, kaupunkimainen ja omaleimainen alue. Espoonlahdessa tiivis kaupunkirakenne metroaseman välittömässä ympäristössä mahdollistaa yhä useammalle espoolaiselle elämisen ilman omaa autoa ja vähentää painetta nakertaa hupenevia viheralueita. Valtuusto hyväksyi myös vihreiden Risto Nevanlinnan tärkeän aloitteen suojelualueiden perustamisesta Espoon keskuspuistoon. Lisäksi puhuttiin pitkään espoolaisten hyvinvoinnista – ja vakioaiheesta pysäköinnistä. Lue lisää Hennan raportista!

Miten saadaan lisää kaupunkia Espooseen? Mitä rakennetaan ja mihin? Miten varmistamme, että luonto on lähellä jatkossakin? Espoon Vihreiden järjestämä kaupunkisuunnitteluilta keräsi Ison Omenan uudelle, uljaalle palvelutorille runsaan joukon kaupunkisuunnittelusta kiinnostuneita asukkaita. Kasvavan kaupungin kaavakiemuroista olivat kertomassa ja kysymyksiin vastaamassa valtuutetut kaupunkisuunnittelulautakunnan vpj Kirsi Louhelainen ja lautakunnan jäsen Risto Nevanlinna.

Keskuspuisto_2_retkeläiset

Espoon Vihreät järjesti 25.8.2016 Keskuspuistokävelyn, jossa tutustuttiin Latokasken lähellä sijaitsevaan Harmaakallion metsäalueeseen. Kävelyyn osallistui kymmenkunta Keskuspuiston luontoarvoista kiinnostunutta espoolaista. Oppaana toimi luonnonsuojeluasiantuntija Keijo Savola. Paikalla olivat myös Keskuspuistoon perustettavista suojelualueista aloitteen tehnyt kaupunginvaltuutettu Risto Nevanlinna sekä kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja Tiina Elo.

Syksyn ensimmäinen valtuuston kokous oli odotetusti värikäs. Listalla oli muun muassa ilmasto-ohjelma, ikääntyneen väestön hyvinvointisuunnitelma, Espoon sairaalan lisälainoitus sekä tukku valtuustoaloitevastauksia. Eniten keskustelua herättivät ilmasto-ohjelma ja ikääntyneiden hyvinvointisuunnitelma. Tämän lisäksi vihreät ja demarit jättivät yhteisen valtuustokysymyksen koskien Espoon yhtiöiden avoimuutta jatkona metrokeskusteluun. Tästä aiheesta vihreät ovat jo ottaneetkin kantaa avoimuuden puolesta – avoimuudesta on saatava Espoon virallinen linja.

Espoon valtuusto hyväksyi 22.8 kokouksessaan uuden ilmasto-ohjelman, jossa tavoitteena on hiilivapaa Espoo 2050. Välitavoitteena on 60 % asukaskohtainen päästövähennys vuoden 1990 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Ohjelma sisältää paljon konkreettisia keinoja ilmaston hyväksi ja sen tavoitteisiin ollaan sitouduttu kaupungissa laajasti. Ilman vihreiden aktiivista asiantuntijapanosta ohjelmaa tuskin olisi syntynyt.

Espoon Keskuspuisto on pääosin virkistysaluetta ja vain pieni osa siitä on suojeltu, vaikka alueella on myös merkittäviä luontoarvoja. Alueen reunoja uhkaa jatkuva nakertaminen asemakaavoilla. Espoon Vihreät esittävät uusia suojelualueita alueen arvokkaille luontokohteille osana meneillään olevaa Vihervuotta.

Vihreiden johdolla Espooseen on tulossa kunnianhimoinen ilmasto-ohjelma, tavoitteena hiilivapaa Espoo 2050.

Vihreät olivat neuvotteluissa tiukasti lasten, vanhusten, kulttuurin ja luonnon puolella. Sitkeiden neuvottelijoiden ansiosta kaupunginjohtajan esitykseen lisättiin 5,86 M€ lisää rahaa, ja lisäykset kohdistuivat erityisesti lapsiin ja vanhuksiin.
”Tärkein neuvottelutavoitteemme oli päivähoidon ryhmäkokojen pitäminen ennallaan ja siinä onnistuimme”, iloitsee valtuustoryhmän puheenjohtaja ja vihreiden neuvottelija Inka Hopsu.