Ympäristö ja ilmasto

Espoolaiset arvostavat tutkitusti kotikaupunkinsa luonnonläheisyyttä. Olemme pitäneet lähimetsien puolta ja haluamme, että jatkossakin jokaisella espoolaisella on lyhyt matka luontoon. Koulujen ja päiväkotien lähimetsät ovat tärkeitä oppimisen ja virkistymisen paikkoja. Rantaraitti, saaristo sekä lukuisat järvet ja joet ovat Espoon helmiä. Pidetään huolta siitä, että vedet säilyvät puhtaina ja vesiluonto rikkaana myös tuleville sukupolville. Yhdessä saimme Espooseen kunnianhimoisen ilmasto-ohjelman – nyt se täytyy toteuttaa.

Kaupunkisuunnittelulautakunta käsitteli keskiviikon kokouksessa Suinonsalmen asemakaavamuutosta ja päätti rajata Hanikan metsän kokonaan pois suunnittelualueesta, jolloin alue säilyy virkistyskäytössä.

Mikromuovien ympäristö- ja terveysvaikutusten torjuntaan on ryhdyttävä Espoossa aikailematta. Näin vaaditaan kaupunginvaltuutettu, lääketieteen tohtori Helka Hosian (vihr.) valtuustokysymyksessä, jonka allekirjoittivat lähes kaikki Espoon kaupunginvaltuutetut maanantaina 16.10.2017 valtuuston kokouksessa.

Järjestimme Espoon vihreän valtuustoryhmän puolesta 5.9.2017 seminaarin kestävistä ja innovatiivisista hankinnoista Espoossa.

Espoon Vihreät pitää tiukkojen neuvottelujen jälkeen syntynyttä kaupungin strategiaa eli Espoo-tarinaa hyvänä. Saimme läpi tärkeimmät tavoitteemme: Kaupungista tehdään hiilineutraali kunnianhimoisella aikataululla, opetuksen ja varhaiskasvatuksen laatu turvataan, koulujen ja päiväkotien sisäilmaongelmat ratkaistaan pikaisesti, joukkoliikennettä ja pyöräilyä edistetään, eriarvoisuutta ja… Read More

Vihreitä äänestämällä Keskuspuisto ja muut viheralueet kuten esimerkiksi Hannusmetsä, Hanikka ja Sammalvuori, ovat paremmassa turvassa, puolustamme luontoa myös vaalien välillä.

Tavoitteena hiilivapaa Espoo

Vihreiden Sirpa Hertell on johtanut päättyvän valtuustokauden ajan kestävän kehityksen ohjelmaryhmää. Tuloksia syntyy, Espoo on valittu Euroopan kestävimmäksi kaupungiksi 140 kaupungin joukosta.

Ison Omenan kirjastoon oli saapunut iso joukko kiinnostuneita espoolaisia kuulemaan ja kysymään tiukkoja kysymyksiä liikkumisesta Espoossa 18.1.2017. Alustamassa ja vastaamassa olivat vihreät valtuutetut, HSL:n hallituksen vpj Sirpa Hertell ja Länsimetro oy:n hallituksen jäsen Jyrki Kasvi. Lue jutusta tilaisuudessa esitettyjä kysymyksiä ja vastauksia

Metron myötä Espoonlahteen syntyy uutta kaupunkia ja sinne rakennetaan enemmän kuin yleiskaava velvoittaa. Valtuusto hyväksyi 23.1.2017 kokouksessaan Espoonlahden keskuksen (Mårtensbro) kaavan, joka tuo tiivistä kaupunkiasumista metroaseman ja palveluiden välittömään läheisyyteen. Vihreiden mielestä on hyvä, että metroaseman lähelle rakennetaan tiiviisti. Viihtyisän kaupungin edellytyksenä on kuitenkin asukkaille tärkeän lähiluonnon säilyttäminen Sammalvuoressa, Hannusmetsässä ja Hanikassa. Vihreiden mielestä näille viheralueille ei tule rakentaa, vaikka yleiskaava sen sallisi, vaan yleiskaavaa tulee tarkastella uudestaan, jotta asukkaiden arvostama luonnonläheisyys säilyy kaupunkirakenteen tiivistämisestä huolimatta.

Vuoden ensimmäisessä valtuuston kokouksessa valtuusto päätti tärkeistä kaavoista Kerassa ja Espoonlahdessa. Kerasta tulee energiatehokas, toiminnoiltaan monipuolinen, kaupunkimainen ja omaleimainen alue. Espoonlahdessa tiivis kaupunkirakenne metroaseman välittömässä ympäristössä mahdollistaa yhä useammalle espoolaiselle elämisen ilman omaa autoa ja vähentää painetta nakertaa hupenevia viheralueita. Valtuusto hyväksyi myös vihreiden Risto Nevanlinnan tärkeän aloitteen suojelualueiden perustamisesta Espoon keskuspuistoon. Lisäksi puhuttiin pitkään espoolaisten hyvinvoinnista – ja vakioaiheesta pysäköinnistä. Lue lisää Hennan raportista!

Miten saadaan lisää kaupunkia Espooseen? Mitä rakennetaan ja mihin? Miten varmistamme, että luonto on lähellä jatkossakin? Espoon Vihreiden järjestämä kaupunkisuunnitteluilta keräsi Ison Omenan uudelle, uljaalle palvelutorille runsaan joukon kaupunkisuunnittelusta kiinnostuneita asukkaita. Kasvavan kaupungin kaavakiemuroista olivat kertomassa ja kysymyksiin vastaamassa valtuutetut kaupunkisuunnittelulautakunnan vpj Kirsi Louhelainen ja lautakunnan jäsen Risto Nevanlinna.