Espoon Vihreät iloitsee Espoon kaupungin uudesta kannasta: Ei joukkoliikenteen lippujen hintojen korotukselle ja palveluverkon heikennyksille!

Espoon konserni- ja tilajaoston puheenjohtajan, Vihreiden Henna Partasen esityksestä jaosto muutti merkittäviltä osin Helsingin seudun liikenteen (HSL) tulevan kauden toiminta- ja taloussuunnitelmasta annettavaa lausuntoaan. 

“Espoo ei kannata esitettyjä joukkoliikennelippujen hintojen korotuksia ja on valmis aloittamaan neuvottelun HSL:n taloutta kurjistavan infrakorvausjärjestelmän uudistamiseksi.” Partanen kuvaa lausuntoon tehtyjä muutoksia.

Espoo edellyttää uudistetussa lausunnossaan yhä HSL:n tuottavuuden parantamista, mutta toteaa, että pääkaupunkiseudun omistajaohjaustavoitteena olleen 45-55% subventio-osuuden edellyttäminen nykyisellä mallilla, jossa joukkoliikenteen infrakorvaukset lasketaan mukaan, johtaisi joukkoliikennejärjestelmän merkittävään heikentymiseen. Se nostaisi vuosittain lippujen hintoja ja heikentäisi palveluverkon karsimisen myötä merkittävästi espoolaisten joukkoliikenneyhteyksiä eikä siksi ole Espoon kaupungin tavoitteiden mukaista. 

“Käytännössä nykyinen kuntaosuuksien laskentamalli uhkaa etenkin bussiliikenteen linjoja, sillä niiden lakkauttaminen tai vuorojen vähentäminen on lipunhintojen korotuksen lisäksi ainoita riittävän suuria keinoja HSL:lle talouden sopeuttamiseen. Espoossa moni alue on nimenomaan bussiyhteyksien varassa.” Partanen perustelee.

“Meidän espoolaisten päättäjien tulee olla espoolaisten joukkoliikenteen käyttäjien puolella. Monen asukkaan arki ja myös kaupungin elinvoima on kiinni toimivasta ja kohtuuhintaisesta joukkoliikenteestä. Hienoa, että enemmistö jaoston jäsenistä asettui äänestyksessä samalle kannalle.” Partanen kiittää. 

Partasen muutosesityksiä kannattivat jaoston toisen vihreän jäsenen, Tony Hagerlundin, lisäksi SDP:n ja RKP:n edustajat. Vastaan äänestivät Kokoomuksen ja Keskustan edustajat. 

Lisäksi uusi jaosto haluaa korjata Espoota halkovan vyöhykerajan, joka asettaa espoolaiset eriarvoiseen asemaan.

"Olisi tärkeää saada koko Espoo saman vyöhykkeen sisälle tai muutoin parantaa nykyistä vyöhykemallia. Etenkin C-vyöhykkeellä asuvilla nykyinen tilanne esimerkiksi Espoonlahden alueella ja pohjoisessa Espoossa on ikävä – julkisen liikenteen tarjonta on vähäisempää ja samanaikaisesti lippujen hinnat ovat korkeampia", toteaa Tony Hagerlund.

Seuraava
Seuraava

Puistoruokailut jatkuvat 16 vuoden tauon jälkeen