Kaupunginhallitus 3.2.2014 raportti
Tässä maanantaisen kokouksen asiat niiltä osin kun on lisättävää ennen kokousta kirjoittamaani. Kokouksen aluksi kuultiin selostus kaupungin sisäisestä valvonnasta. Sen tavoitteena on hallita riskejä sekä lisätä päämäärien ja tavoitteiden saavuttamisen todennäköisyyttä. Keskeisessä asemassa on hyvä johtaminen, niin ylimmän virkamiesjohdon kuin luottamushenkilöiden. Tässä on meillä luottamushenkilöilläkin tehtävä ja vastuu. - Osallistuminen erityiseen kuntajakoselvitykseen (Kv-asia) Kyse on siis valtion määräämästä yhdeksän kunnan selvityksestä, jonka valtio asetti, kun Helsinki ja Vantaa eivät muuten löytäneet selvityskumppaneita. Espoon kannalta selvitys tuntuu turhalta, kun meillä on jo oma EKKV-selvityksemme ja lisäksi seudun yhteisiä asioita...
Karjaan ja Inkoon lähijunat säilyvät
Päivän hyvä uutinen uusmaalaisille on, että Karjaan ja Inkoon lähijunat säilyvät. :) Jätin asiasta kirjallisen kysymyksen liikenneministerille ja onneksi hän ymmärsi lähijunaliikenteen tärkeyden. Y-junien säilyminen ennallaan helpottaa monen työmatkaliikennettä. Raideliikenteen parantaminen on tulevaisuutta ja Rantaradan palvelutason parantaminen on nostettu tärkeäksi tavoitteeksi radan varrella olevissa kunnissa, kuten Espoossa, Kirkkonummella, Siuntiossa ja Raaseporissa.
Alla linkit ministeriön tiedotteeseen sekä kirjalliseen kysymykseen:
Tiedote: Karjaan ja Inkoon lähijunat säilyvät
Kirjallinen kysymys lähijunista Inkooseen ja Karjaalle
Kiitos Merja ja kaikki asiaan vaikuttaneet!
Taistelu äijien äänistä
Hallitusvastuu painaa Sosialidemokraattista puoluetta, eikä valtiovarainministerin salkku ainakaan kevennä puoluejohtaja Jutta Urpilaisen taakka.
SDP:n kannatusluvut varisevat, ja äänestäjiä vuotaa perussuomalaisiin. Perussuomalaiset ovat äijäenergiallaan onnistuneet tekemään vaikutuksen demarien perinteisiin ydinkannattajiin, ay-aktiiveihin duunarimiehiin.
Ei ihme, että Urpilaisen haastajaksi puheenjohtajakisaan on noussut nimenomaan kovaotteisena ay-jyränä tunnettu Ammattiliitto Pron puheenjohtaja, Antti Rinne.
Samaan aikaan perussuomalaisten eduskuntaryhmä on syrjäyttänyt ryhmän puheenjohtajan paikalta Pirkko Ruohonen-Lernerin, varanotaarin ja naisen, ja valitsi tilalle Jari Lindströmin, Voikkaan lakkautetun paperitehtaan entisen paperimiehen ja luottamusmiehen. (korjattu, Lindström oli luottamusmies, ei pääluottamusmies.)
Sekä Rinne että Lindström vetoavat talouden rakennemurroksen murjomiin työmiehiin, joiden työpaikat katoavat perinteisen teollisuuden mukana, eikä vastaavia töitä ole tulossa tilalle. Edessä on vain epävarmuutta ja uusien ammattien opettelua.
Vuoden 2015 eduskuntavaalien mielenkiintoisin taistelu käydäänkin perussuomalaisten ja sosialidemokraattien välillä duunarimiesten äänistä.
Molempien puolueiden asema on epävarma, eikä kummallakaan ole varaa hävitä.
SDP:llä ei ole varaa enää yhteenkään vaalitappion. SDP:n on pakko onnistua tekemään Sipilät, vakuuttamaan perussuomalaisia viime vaaleissa äänestäneille vanhoille kannattajilleen, että ”on kotiin tulon aika”.
Perussuomalaisten on puolestaan vakiinnutettava asemansa yhtenä neljästä suuresta puolueesta. Jo puolustusvoitto riittäisi muuttamaan perussuomalaiset tähdenlennosta politiikan kiintotähdeksi. Mutta se edellyttää demareilta kaapattujen äänestäjien paluumuuton estämistä. Osa kepulaisista meni jo.
Taistelussa duunarimiesten sieluista pienipalkkaiset palkansaajanaiset ovat vaarassa unohtua. Heidän on ollut helppo samaistua Jutta Urpilaiseen, Krista Kiuruun, Pia Viitaseen ja Susanna Huoviseen. On kuvaavaa, että SDP:n kuudesta ministeristä neljä on naisia, ja vain Lauri Ihalaisella on vahva ay-tausta.
SDP:n ja perussuomalaisten keskittyessä ay-miehiin, pienipalkkaiset naiset saattavat muistaa, että naisvaltaisten alojen ääntä ei ole keskusliittojen johdossa juuri kuultu. Muuten he eivät olisi pienipalkkaisia.
Eduskuntavaalien lähestyessä muut puolueet tuskin jättävät tilaisuutta käyttämättä. Vaalikeskusteluissa kuullaan monta palkansaajanaisille suunnattua iskurepliikkiä.
SDP:n painajaisskenaariona on duunarimiesten äänien valuminen perussuomalaisille, ja palkansaajanaisten pako liian äijäksi äityneestä puolueesta.
Kaupunginhallitus 3.2.2014 erityinen kuntajakoselvitys ja länsimetron jatko
Huomisessa kaupunginhallituksessa isoimpina asioina osallistuminen erityiseen kuntajakoselvitykseen sekä Länsimetron jatko. Esityslista kokonaisuudessaan löytyy täältä. - Osallistuminen erityiseen kuntajakoselvitykseen (Kv-asia) Kaupungin johto suhtautuu tähän selvitykseen yksiselitteisen kielteisesti. Kj. päätti tuoda asian valtuuston päätettäväksi, koska valtuusto on aiemmissa lausunnoissaan todennut ettei hyväksy pääkaupunkiseudun kaupunkien pakkoliitosta eikä pääkaupunkiseudun kuntaliitokseen tähtäävän kuntaliitosselvityksen käynnistämistä. Päätösesitys on, että Espoo osallistuu erityiseen kuntajakoselvitykseen, koska kuntalain mukaan on pakko. Edelleen esitetään, että valtuusto nimeää seurantaryhmään asemansa puolesta valtuuston puheenjohtajan, kaupunginhallituksen puheenjohtajiston ja kaupunginjohtajan. Lisäksi Espoon kaupunki edellyttää kattavan riskianalyysin laatimista selvitysvaiheessa yhdeksän kunnan yhdistämisestä. Ymmärrän kritiikin...
Yhteistyökuvioille pelisäännöt & toimialajohtajalle varoitus
Vuoden 2014 ensimmäisen valtuuston kokouksen esityslistalla komeili poikkeuksellinen aihe: teknisen toimen johtajan lahjusrikkomuksesta saama tuomio. Aihetta sivuttiin jo viime kesäkuussa, kun hovioikeus antoi tuomionsa. Kaupunginhallituksen päätökseen lisättiin tuolloin esityksestämme kirjaus, että asiaan palataan heti, kun tuomio on saanut lainvoiman. Tämä … Continue reading →
Tila- ja asuntojaosto 20.1.2014 raportti
Tässä viiveellä raportti viime viikkoisesta tila- ja asuntojaoston kokouksesta niiltä osin kun käsittelyssä tuli muutoksia pohjaesityksiin. Esityslista avattuna löytyy täältä. - Suviniityn päiväkodin ja neuvolan hankesuunnitelman hyväksyminen (Kh-Kv-asia) (pöydälle 16.12.2013) Esittelijä veti pois, koska asian valmistelu opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnan kanssa on vielä kesken. - Korkotukilainahakemuksen puolto Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen hyväksymisvaltuudella Tässä oli kyse Ara-rahoituksen hakemisesta jo valmistuneille vapaarahoitteisille asunnoille. Kuten arvelin, kyse on siitä, että asunnot eivät ole käyneet kaupaksi omistuskämppinä ja halutaan siksi muuttaa ne asumisoikeusasunnoiksi. Kaupungin kannalta vaihto on ok. Ara päättää ehdoista, joilla on...
Kaupunginhallitus 20.1.2014 raportti
Tässä viiveellä raporttia viime viikkoisesta kaupunginhallituksesta. Lista oli kevyt, joten raportti lyhyt. Esityslista avattuna löytyy täältä. - Edustajien nimeäminen kuuden suurimman kaupungin luottamushenkilöjohdon tapaamiseen Tampereella 11-12.3.2014 Vihreitä lähtee edustamaan lisäkseni ryhmäpuheenjohtaja Inka Hopsu. - Peruspalvelujen ja maanhankinnan investointirahaston sijoitussuunnitelma 2014 Saatiin asiasta perusteellinen selostus. Asia tuntuu olevan hyvissä käsissä. Yleistilanne Espoon rahastojen osalta on, että peruspalveluiden kehittämisrahastoa puretaan 40 miljoonalla vuodessa, joka tarkoittaa että se on tyhjenee ensi vuoden aikana. Sen jälkeen on aika päättää, mitä tehdään tämän isomman jaoston tuotoille. - Tuottavuusohjelman valmistelu Kokouksen yhteydessä saatiin aikataulua...
Suomi homeessa
Homehtuvista kouluista, virastoista ja kodeista on tullut varsinainen kansanriesa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan lähes joka toisessa suomalaisessa keskiasteen oppilaitoksessa on sisäilmaongelmia, ja peruskoulut ja päiväkodit päälle. Joskus tuntuu siltä, että on helpompi löytää moniongelmainen kuin täysin terve koulurakennus.
Kosteus- ja homevauriot ovat osoittautuneet sitkeäksi ongelmaksi, jolla ei ole yhtä yksittäistä selittäjää. Muuten se olisi ratkaistu jo ajat sitten.
En ole rakentamisen enkä kiinteistöjen hoidon ammattilainen, mutta Espoon teknisen lautakunnan puheenjohtajana toimiessani koulujen homeongelmat ja niiden korjaaminen tulivat tutuiksi. Pelkästään espoolaisten peruskoulujen kuntoraportteja tuli luettua lätkäkassillinen, usein tukka tukevasti pystyssä. Entisen työpaikan suunnitteluvirheiden peruina veressä on yhdeksän eri homelajin vasta-aineet, ja on yksi pientalon kosteusvaurioremonttikin tullut teetettyä. Huonosti suunniteltu on valmiiksi pilalla
Ensimmäisen vastuun ongelmista kannan arkkitehtien ja rakennesuunnittelijoiden syliin. Vuosikymmenten ajan Suomeen on rakennettu Suomen olosuhteisiin huonosti soveltuvia rakennuksia.
Muinoin myös arkkitehdeille opetettiin rakennusmateriaalitekniikkaa, mutta sitten professuuri siirrettiin arkkitehtiosastolta rakennustekniikan osastolle. Nykyisessä Aalto-yliopistossa arkkitehtuuri ja rakennustekniikka ovat kokonaan eri korkeakouluissa! Ei ihme, että kaikki paperilla hyvältä vaikuttaneet ratkaisut eivät ole toimineet käytännössä.
Vielä 2000-luvun alussa Espoon tekniselle lautakunnalle tuotiin toistuvasti hyväksyttäväksi tunnettujen arkkitehtitoimistojen suunnittelemia kouluja, joissa ei ollut räystäitä eikä kunnon perustuksia.
Onneksi lautakunta oli ottanut opikseen jo korjattujen koulujen kosteusongelmista, joista suuri osa oli johtunut nimenomaan räystäiden puutteista ja liian heppoisista perustuksista. Moniongelmaisissa kouluissa vesi oli päässyt rakenteisiin sekä ylhäältä että alhaalta.
Pohdin usein, miten käy pienemmissä kunnissa, joissa rakennetaan uusi koulu parin vuosikymmenen välein?
Arkkitehtuurin ja luonnon kohtaamisesta tarjoaa esimerkin taannoinen työhuoneeni Espoon Otaniemessä. Alvar Aallon toimiston piirtämän Konetekniikan osaston seinissä ei ollut kosteussulkuja, vaikka alin kerros oli osaksi maan sisällä. Lattiabetonin sisältämän ilman kosteusprosentti oli 96. Ei ihme, että minullakin valui veri nenästä tiistaista lauantaihin.
Koska rakennus on arkkitehtonisesti arvokas, sitä ei voi purkaa eikä radikaalisti muuttaa. Siksi ongelma ratkaistiin ylipaineistamalla koko talo. Home ja kosteus painuvat ilman mukana seinien sisään.
Edes remontointi ei auta, jos ongelmien aiheuttajia ei samalla poisteta. Ajankohtainen esimerkki tästä on peruskorjattavana oleva Tapiolan koulu, jonka ongelmana on huono perustus. Kosteusvaurioiden uusitumisriski on suuri, koska koko koulua ei voi nostaa 30 cm ylöspäin. Se pitäisi rakentaa kokonaan uudelleen, vaikka sitten samoilla piirustuksilla, mutta uusille perustuksille.
Huonosti suunnitellun rakennuksen korjaamisen toivottomuutta havainnollistaa Espoon vanha kaupungintalo. Sitä korjattiin vuosien kuluessa moneen kertaan, mutta rakennuksen katosta ei koskaan saatu vedenpitävää. Kävin talossa vuosikymmenen ajan, ja aina käytävillä törmäsi tippaämpäreihin. Ulkomaalaisten vieraiden kerrotaan ainakin kerran luulleen aulaan siroteltuja ämpäreitä tilataideinstallaatioksi.
Ammattiylpeys käy lankeemuksen edellä
Turhauttavimpia ovat uusien rakennusten sisäilmaongelmat. Miksi tutut virheet tehdään yhä uudestaan? Uusien talojen suunnittelijat ja rakentajat tai vanhojen talojen korjaajat eivät voi enää väittää olevansa tietämättömiä, sairastuttavansa asiakkaansa vahingossa.
Mihin on kadonnut rakentajien ammattiylpeys? En väitä rakentajien hutiloivan huvikseen, mutta jotain kummallista suomalaisen rakentamisen kulttuurissa on.
Kun erään peruskorjatun talon epäilyttävän kylmä seinä avattiin remontin jälkeen, villojen välistä löytyi käden mentävät raot. Ei ihme, että patterit olivat huutaneet talvella hoosiannaa.
Toisessa remontissa läpilahon puurakenteen päälle oli valettu betonia. Toisaalla rivitalon vesilukko oli kikotettu paikoilleen puupalikalla, jonka lahottua vedet valuivat naapuriin. Erään pientalon salaojakaivon poistoputki oli ylempänä kuin tuloputki, mikä seisotti vettä perustuksissa. Toisessa kohteessa oli laitettu läpimärät villat seinien sisään.
Miten tällaista jälkeä tekevät ammattimiehet nukkuvat yönsä? En ymmärrä.
Työmaille on palkattu valvojia, mutta ei valvojakaan voi joka paikassa koko ajan olla. Valvojalla täytyy olla hyvä syy epäillä jonkin olevan pielessä ennen kuin hän vaatii esimerkiksi poistamaan kostean betonin päälle kiinnitetyn muovimaton.
Hutiloiden tehty työ tulee kalliiksi, ja hinnan maksavat asiakkaat. Rakennusliikkeet laskevat jo tarjousta tehdessään, että takuutöitä joudutaan joka tapauksessa tekemään.
Sysiä, seppiä ja nikkaroijia
Jos on vikaa suunnittelijoissa ja rakentajissa, niin kyllä asukkaat ja käyttäjätkin onnistuvat talon pilaamaan. Eräässä huoneistossa asunut maaninen siivoaja oli vuosien ajan puskenut painepesurilla vettä peseytymistilojen seinien sisään. Lattioiden jatkuva luuttuaminen runsaalla vedellä oli pitänyt lattialistojen takuset märkinä.
Näppärät nikkaroijat ovat luku sinänsä. Esimerkiksi saunatuvan seinän panelointia uusiessa ei halua jättää rumaa koloa seinän ja katon väliin, kuten alkuperäisen paneloinnin tekijä oli tehnyt. Paitsi että se kolo oli saunan seinän rakenteiden tuuletusaukko. Saunan puupaneloinnin, alumiinifolion ja seinän väliin tiivistyy kosteutta, ja jos se ei pääse pois, lopputulos on kirjaimellisesti kirjava.
Kaikki eivät osaa enää asua omassa kodissaan. Vanhojen talojen rossipohjien tuuletusaukkoja pitää osata käyttää! Vesirännit pitää puhdistaa keväisin ja syksyisin. Lehdet ja koivunsiemenet pitää poistaa tasakattojen kattokaivojen ritilöistä. Takkojen luukut pitää sulkea oikeaan aikaan. Pihojen sadevesiviemärit pitää pitää auki ympäri vuoden. Koneellisen ilmanvaihdon ja lämpöpumppujen suodattimet pitää puhdistaa. Liesituuletinten rasvankerääjät pitää pestä. 70-luvun laattaperustusten anturalämmitykset on pidettävä talvella päällä. Ilmanvaihtoputkiin kuolleet linnun- ja oravanpoikaset pitää poistaa ja korjata putkien suojaverkot, ...
Me viemme automme vuosihuoltoon ja katsastukseen, mutta laiminlyömme kotimme! Miksi emme pidä asunnoistamme yhtä hyvää huolta kuin ajoneuvoistamme? Rakennusten keskeiset rakenteet pitäisi tarkastaa parin vuoden välein! Vanhat talot tulisi kuvata lämpökameralla lämpövuotojen eli mahdollisten veden tiivistymispisteiden löytämiseksi. Sadevesiviemärit tulisi kuvata tukosten havaitsemiseksi jo ennen kuin vesi tulvii eteiseen. Joskus olisi hyvä sulkea kaikki hanat ja seurata vesimittaria. Jos vesi liikkuu, vähänkin, jossakin on vuoto.
Aina rakenteiden tarkastaminen ei ole helppoa tai edes mahdollista. Välikaton sisään ei esimerkiksi pääse katsomaan, eivätkä vesijohdot ole näkyvissa.
Uusista rakennuksista tulisi tehdä helpommin tarkastettavia! Esimerkiksi välikattoihin, rossipohjiin ja kosteiden tilojen seinien sisään pitäisi voida kurkistaa ilman sorkkarautaa. Miksei pesutilojen seinissä ole tarkastusluukkua?
Sama pätee julkisiin rakennuksiin. Kiinteistöjen kunnossapito on kuntapoliitikoille aivan liian houkutteleva säästökohde. Se ei näy heti missään, opettajia tai sairaanhoitajia ei tarvitse lomauttaa. Mutta kunnossapidosta leikatuilla rahoilla on erittäin korkea korko. Kun sama toistetaan monta vuotta peräkkäin, jälki on rumaa.
Eräänkin koulun alapohjan ryömintatilassa ei oltu 90-luvun laman säästökuurin seurauksena käyty moneen vuoteen. Kun oppilaat ja opettajat alkoivat oirehtia, kiinni ruostunut luukku avattiin. Ryömintätilan katosta roikkui homekasvustoa kuin naaavaa puista. Remontin hinnalla olisi melkein saanut uuden koulun.
Ei ihme, että kiinteistöt on monessa kunnassa siirretty erilliseen kiinteistöyhtiöön. Kuntapoliitikot parkuvat kovia vuokria, mutta vuokrilla katetaan paitsi rakentamisen pääomakulut myös kunnossapito ja varaudutaan tuleviin perus- ja parannuskorjauksiin.
Kuntien talousarvioissaan käyttämä jako investointimenoihin ja toimintamenoihin harhautaa monet kuntapoliitikot luulemaan, että rakennus maksaa vain sen rakentamisen kustannukset, vaikka rakennuksen elinkaaren muut kustannukset ovat usein paljon suuremmat.
Tilastollisesti merkittävä sairaus
Kosteusvaurio on rakennuksen sairaus. Mitä pikemmin se hoidetaan, sitä parempi on paranemisennuste. Siksi vauriot tulisi löytää mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja korjata mahdollisimman nopeasti.
Valitettavan usein ensimmäinen merkki kosteusvauriosta on henkilökunnan sairastuminen. Kouluissa tilastoidaan kuitenkin vain opettajien sairaudet, koska työterveyslaki edellyttää sitä. Jos tilastollisesti merkittävä osuus opettajista sairastuu, työterveyslääkärin velvollisuutena on puuttua asiaan.
Sen sijaan koulujen oppilaiden sairauksia ei tilastoida, vaikka suuremmassa oppilaiden joukossa tilastollisesti merkitsevä sairastuvuus ilmenisi paljon nopeammin kuin muutaman opettajan joukossa. Olen kuullut monesta homekoulusta, joissa oppilaiden vanhemmat ovat vuosia ihmetelleet lastensa sairastelua, mutta kunta on havahtunut vasta, kun riittävän moni opettaja on sairastunut.
Seuraavan nousukauden to-do-listalle on otettava kouluterveydenhoidon päivittäminen työterveyshuollon tasolle. Näin tiukan euron aikana se ei valitettavasti onnistu.
Kun kosteus- tai homevaurio on havaittu, päätös tilojen korjaamisesta ja määrärahojen saaminen vie usein monta vuotta. Kunnallinen päätöksentekoprosessi on yksinkertaisesti nykyisellään liian hidas. Käytännössä julkisten rakennusten, etenkin koulujen ongelmat muhivat vuosikausia, jopa vuosikymmenen, ennen kuin niitä ryhdytään korjaamaan.
Ei ihme, että vauriot ovat korjaustöiden alkaessa jo niin laajoja, että korjausaste nousee lähelle sataa prosenttia. Remontin hinnalla saisi uuden koulun!
Jostain syystä kunnissa ollaan hyvin haluttomia purkamaan vanhoja kouluja, ovat ne miten huonossa kunnossa tahansa. Ilmeisesti kuntapäättäjillä ja heidän äänestäjillään on niin vahva side omaan vanhaan kouluunsa, ettei sitä hennota purkaa, sanovat kuntoraportit ja talouslaskelmat mitä tahansa.
On vaikea hyväksyä, että oma vanha (home)koulu on peruskorjattunakin vanha homekoulu, jonka ongelmat voivat uusiutua. Perussääntönä myös on, että kun seiniä avataan, vastaan tulee yllätyksiä, vaurioita, joita kuntotarkastuksessa ei huomattu. Remontteja joudutaan usein laajentamaan kesken töiden, ja se tulee kalliiksi.
Eivätkä ne 70-luvun tilaratkaisutkaan ihan nykyajan oppimisoppien mukaisia ole.
Länsimetron 2016 alkava liityntäliikenne: myös sisäinen liikenne huomioon
Ensi maanantaina Espoon kaupunginhallituksen konsernijaostossa käsitellään Helsingin seudun liikenteen (HSL) suunnitelmia liityntäliikenteen järjestämiseksi, kunhan Länsimetro aloittaa liikennöinnin vuonna 2016. Pikalukemalta suunnitelma vaikuttaa melko perusteelliselta, mutta lähtökohta vaikuttaa olleen vain liityntäliikenne. Vaikuttaa siltä kuin Espoon sisäinen liikenne olisi unohtunut.
Nyt asia on konsernijaoston esityslistalla vain keskusteltavana asiana, varsinainen lausunto annetaan kuukauden kuluttua. Jo tässä vaiheessa kannattaa nostaa esille huomioitavia asioita. Suunnitelmia voi kommentoida 2.2. asti HSL:n verkkosivuilla.
Suunnitelman lähtökohta on supistaa hieman eri linjojen kirjoa, mutta samalla taata ajettaville linjoille tiiviimmät vuorovälit. Näin yhä useampi voi vain kävellä pysäkille ja hypätä seuraavan bussin kyytiin.
Ongelmiakin löytyy, ja likimain kaikki niistä liittyvät Espoon sisäisiin matkoihin eli tilanteisiin kun ei olla lainkaan menossa metroon. Käyn nyt läpi suunnitelmia kaupunginosittain. Blogista tulee kyllä pitkä kuin mikä, mutta ei näin isoa asiaa voi käsitellä parilla tyylikkäällä lauseella.
Tapiolan alue
Yleisellä tasolla voisi sanoa että Tapiolan tienoolla tilanne paranee. Alueen läpi menee metro, ja melkoinen määrä liityntälinjoja koukkaa Tapiolan terminaaliin eri suunnista.
Otaniemessä tilanne lähtökohtaisesti paranee. Metro vie nopeasti Helsingin keskustan ja Matinkylän suuntaan. Suorien bussiyhteyksien määrä vähenee, mutta myös busseja kurvailee Otaniemen kaduilla - tosin Tapiolan suuntaan pääsee vain yhdellä linjalla.
111 lähtee teekkarikylästä ja kiertää Pohjois-Tapiolan kautta Tapiolaan, 551 kurvaa Otaniemen eteläreunan ohi matkalla Tapiolasta Pasilaan ja uusi linja 555 vie Lauttasaareen tai Myyrmäkeen. Kun runkolinja 550 jatkaa ennallaan, Pohjois- etelä -yhteydet pysyvät siis noin ennallaan.
Tapiolassa ja sen välittömässä läheisyydessä tilanne paranee. Tiiviisti liikennöivät linjat vievät eri suuntiin. Ongelma syntynee lähinnä liikenteen määrästä ja riuhkautuvista kaduista. Jos liityntylinjat saadaan synkattua keskenään (niin kuin suunnitellaan) niin esimerkiksi Pohjois-Tapiolan yhteydet etelään paranevat. Vaikka busseja nytkin menee runsaasti, vuoroväli on voinut vaihdella.
Westendin joukkoliikenne jää yhden - tosin varsin usein liikennöivän linjan varaan. 111 vie heilurilinjana melko usein niin Tapiolaan kuin Matinkylään, joten periaatteessa tilanne on ihan hyvä. Yhteys Helsinkiin on tietysti vaihdollinen, mutta sitähän se on uudistuksen jälkeen kaikkialla Espossa.
Haukilahdesta kulkee samainen 111, ja linja 112 Matinkylästä Haukilahden ja Niittykummun kautta Tapiolaan, eli tarjontaa on enemmän. Oletettavasti liityntäliikenne sujuu hyvin.
Yllättävä "pikkuongelma" voi olla urheilupuiston alue. Metron tullessa viereen yhteydet teoriassa parantuvat, ja myös melkoinen määrä liityntälinjoja ajaa alueen vierestä. Sen sijaan suora yhteys esimerkiksi Espoon keskukseen katkeaa. Osalla paluumatka otteluista on jatkossa vaihdollinen.
Matinkylän alue
Matinkylän alueella tilanne monilta osin paranee. Vaikka suorat yhteydet katkeavat, eri puolilta tuleva liityntäliikenne takaa lähes joka kadun varressa tiiviit yhteydet metrolle. Matinkylästä kulkee jatkossa selkeämmin linjoja eri puolille Espoota.
Matinkylässä parannus on merkittävin. Metro vie Helsinkiin ja suorat liityntälinjat joka puolelle Espoota. Saattaa olla, että Matinkylästä on jatkossa Espoon parhaat sisäiset yhteydet.
Olarissa tarjontaa riittää, monet liityntälinjat kiertävät eri puolilta Olaria ja Kuitinmäkeä. Myös aluekeskusten välliset runkolinjat kulkevat olarin läpi. Ainoa menetys on oikeastaan suorat Helsinki-yhteydet, jotka tietysti muuttuvat metron myötä vaihdollisiksi.
Suurpellossa tilanne parantuu nykyisestä. Linja 118 heittää Niittykummun kautta Tapiolaan, eli tarjoaa nopean liityntälinjan. Tässä tilanne ei muutu nykyisestä. Sen lisäksi linja 532 (Matinkylä – Suurpelto – Karamalmi - Leppävaara) tarjoaa yhteyden radan varteen ja Leppävaaraan. Suurpellon joukkoliikennetarjonta alkaa siis olla kunnollisella tolalla.
Friisilä ja Henttaa, nämä kaksi “pussinpohjaa”, jakavat yhteisen liityntälinjan 133 (Friisilä – Matinkylä (M) – Henttaa). Vuoroväli ei ole kovinkaan tiivis, joten tilanne ei juurikaan muutu nykyisestä. Tosin eri puolilta Friisilää menee lukuisia liityntälinjoja, ja Suurpellon yhteydet palvelevat myös Henttaata.
Espoonlahden alue
Metron myötä tilanne on heikoin Espoonlahden alueella. Aiemmin suorat bussilinjat korvautuvat liityntälinjoilla Matinkylään. Jos Matinkylän terminaali saadaan vetämään hidaste ei ole kovinkaan suuri, mutta liityntäliikenteen takkuillessa juuri Espoonlahden suunnassa joukkoliikenteen taso voi heikentyä merkittävästi. Paperilla muutokset eivät ole dramaattisia.
Poikittaiset yhteydet suuraluetasolla säilyvät likimain ennallaan. Linja 542 vie Espoon keskukseen ja 543 Olarin kautta Leppävaaraan.
Soukan kautta kurvaa useakin Matinkylästä lähtevä linja - 143 menee Soukanniemelle ja 145 Suvisaaristoon. Vuorovälitkin pysyvät noin nykyisellä tasolla. Uutta Suomenlahdentietä pitkin kulkee melkoinen määrä liityntälinjoja, joten Finnon suuntaa hoitu vähän niin kuin “ohessa.”
Kivenlahti ja Espoonlahden suunta hoituu linjoilla 147 (Matinkylä (M) – Soukka – Kivenlahti) ja 150 (Matinkylä (M) – Espoonlahti – Kivenlahti). Myös yksi Saunalahden linjoista koukkaa alueen yläreunasta, joten tarjontaa riittää. Vuorovälin ollessa eri linjoilla ruuhka-aikaan 5 tai 10 minuuttia, tarjontaa riittää. Ongelmaksi saattanee muodostua pikemminkin liikenteen puuroutuminen: ei auta jos bussit seisovat valoissa.
Saunalahteen pääsee Tapiolaan linjalla 124 (Tapiola (M) – Niittykumpu (M) – Espoonlahti – Saunalahti – Tillinmäki). Ison osaa matkasta linja kulkee moottoritietä, tosin kiertäen Kivenlahden yläreunaa. Suunniteltu vuoroväli 15 minuuttia tuntluu suorastaan melko harvalta. Toisaalta linja 164 (Matinkylä (M) – Kiviruukki – Saunalahti – Saunaniemi) vie melko nopeasti Matinkylään. Jos linjat synkataan yhteen, vuoroväliksi saa teoriassa 7,5 minuuttia. Näitä täydentää vielä Kauklahden linja 165.
Ongelmallisin kulmaus Espoonlahden alueella on Latokaski, joka sijaitsee oikeastaan yhtä kaukana niin Matinkylästä, Espoon keskuksesta kuin Espoonlahdesta. Vaikuttaa siltä, että suunnittelijoilla on mennyt aika lailla sormi suuhun tämän alueen kanssa.
Linja 542 (Soukka – Kivenlahti – Latokaski – Espoon keskus – Jorvi) vie Espoon keskukseen ja aluekeskus Espoonlahteen, mutta on monelle Latokasken eteläreunassa asuvalle pitkän kävelymatkan päässä. Ongelmallista on, että suoraa yhteyttä Tapiolaan eikä Olariin ei enää ole, vaan lyhyillekin matkoille tarvitsee koukata Matinkylän kautta.
Nöykkiöstä linja 160 (Matinkylä (M) – Suomenoja – Latokaski) tarjoaa liityntäyhteyden Matinkylään, samoin 161 joka lähtee Tillinmäestä. Kun vielä 125 (Tapiola (M) – Niittykumpu (M) – Kuitinmäki – Espoonlahti) tarjoaa yhteydet Tapiolaan ja Espoonlahteen, ainoa ongelma on suoran pohjoisen suunnan linjan puute.
Leppävaaran alue
Leppävaaran keskuksen ja lähialueen suhteen joukkoliikennetilanne on jo nyt hyvä, ja sitä se on jatkossakin. Leppävaarasta on edelleen yhteyksiä joka suuntaan, mitä nyt linjat vaihtavat nimeä. Tasaisemmat vuorovälit selkeyttänevät yhteyksiä etelään. Oikeastaan ainoa isompi muutos on uusi linja 502 (Merihaka – Meilahti – Munkkiniemi – Leppävaara), joka tarjoaa Leppävaarasta suoran poikittaisen yhteyden Helsinginniemen halki.
Jupperi-Laaksolahti -suunnassa linja 15 (Jupperi - Kauniainen - Tapiola - Otaniemi) muuttusi linjaksi 548 (Tapiola (M) – Mankkaa – Kauniainen – Lähderanta). Viimeisen kolmen kilometrin tiputtaminen pois reitistä Lähderannan ja Jupperin välillä on kummallinen idea. Tämä kun lopettaisi Jupperin suorat yhteydet Viherlaaksoon, jossa on kuitenkin toinen alueen yläkouluista sekä terveysasema.
Tähän kun vielä lisää sen että linja 248 ei enää tule Jupperiin asti (tätä perusteltiin sillä että bussi 15 kulkee samaa reittiä), niin on hankala ymmärtää miksi Länsimetron liikennöinti aloitus katkaisi suorat yhteydet lähipalveluihin kymmenen kilometriä pohjoisemmassa.
Lähderannassa, Lippajärvellä, Viherlaaksossa ja Järvenperässä tilanne pysyy ennallaan. Aiemminkin oli suoria yhteyksiä etelään, nyt on suoria yhteyksiä etelään. Mitä nyt linjojen nimet vaihtuvat.
Kauniainen
Vaikka kuinka edustan tässä keskustelussa Espoon kaupunkia, niin kyllähän nyt Kauniainenkin pitää huomioida. Kyseessä on kuitenkin yksi ja sama liikennejärjestelmä.
Kauniaisissa muutokset eivät ole isoja. Nykyiset linjat korvautuvat noin samaa reittiä kulkevilla uusilla linjoilla. Uusi linja 251 tarjoaa myös yhteyden Espoon keskuksen suuntaan lakkautettavan 18 tilalle.
Espoon keskus
Espoon keskuksen suhteen tilanne joko paranee tai heikkenee, tulkinnasta riippuen. Rinnakkaislinjat 134 (Matinkylä (M) – Espoon keskus – Suvela – Tuomarila) ja linja 136 (Matinkylä (M) – Espoon keskus – Suna – Tuomarila) takaavat tiiviit vuorovälit Matinkylään. Tätä täydentää vielä 531 (Kalastajanmäki – Matinkylä (M) – Espoon keskus – Jorvi).
Sen sijaan suoraa yhteyttä Espoon keskuksesta Tapiolaan ei ole. Tämä on kyllä aika surkea ehdotus, viiden aluekeskusten Espoossa hyviä yhteyksiä aluekeskusten välillä pitää parantaa, ei heikentää. Linja 549 (Tapiola (M) – Mankkaa – Kauniainen – Jorvi) tulee kyllä Jorviin, mutta Espoon asemanseudun vinkkelistä yhteys olisi sekä vaihdollinen että hidas.
Esimerkiksi Suvelan ja Tuomarilan alueiden kannalta tilanne osin heikkenee. Suora yhteys Kauniaisiin pysyy linja 251 ansiosta (Leppävaara – Kauniainen – Espoon keskus ─ Tuomarila), mutta matka Tapiolaan on vaihdollinen.
Kauklahti
Kauklahdesta kulkee etelään linja 165 (Matinkylä (M) – Saunalahti – Kauklahti), jonka vuoroista puolet jatkaa Espoonkartanoon. Tilanne ei juurikaan muutu nykyisestä, tosin Vanttila on paremmin reitin varrella.
Linja 168 (Kuurinniitty – Espoon keskus – Kauklahti – Lasilaakso) korvaa linja 18. Suora yhteys Tapiolaan häviää, toisaalta Matinkylän kautta ja metroa käyttävänä yhteys olisi joka tapauksessa nopeampi. Tärkeää on saada tämä linja syöttämään matkustajia junalle, jolloin esimerkiksi Lasilaaksosta pääsisi nopeasti myös junan kyytiin.
Yhteenveto
Itse tulen kiinnittämään maanantain kokouksessa erityisesti allalueteltaviin asioihin. Kommentit heti tai myöhemmin ovat hyvin tervetulleita.
Seuraavan kuukauden aikana vertailen myös vuorovälejä nykyisen ja suunnitellun välillä, pelkkä bussilinja ei auta jos vuoroväli ei ole riittävä.
(1) Niittykummun asema tulee olemaan melko merkittävä “sisäänheittäjä” metroon. Tähän mennessä liityntäasemina on ajateltu etenkin Matinkylää ja Tapiolaan (joissa on myös bussiterminaalit), mutta Niittykummun ohitse tulee kulkemaan kolme keskeistä liityntälinjaa (112, 124, 125). On tärkeää, että yhteys tien varresta alas metroasemalle suunnitellaan hyvin.
(2) Suorista yhteyksistä lähimpiin palveluihin tarvitsee huolehtia. Espoossa on keskitetty palveluita, ja samalla linjattiin että palvelukeskuksiin tulee päästä joukkoliikenteen avulla. Nyt ainakin Jupperi-Laaksolahden yhteys Viherlaaksoon ja Hyljelahden yhteys Espoonlahteen on katkolla. Yhteyksiä lähipalveluihin siis heikennettäisiin sellaisissa tapauksissa, joissa se ei millään liity metroon.
(3) Viiden aluekeskuksen välille tarvitaan suoria linjoja. Nyt ehdotetussa mallissa Espoonlahden ja Tapiolan välillä ei ole suoraa bussilinjaa. Tämä on siinä mielessä perusteltua, että juuri tälle välille tulee metro ja paljon liityntäliikennettä. Sen sijaan suoran yhteyden puute Espoon keskuksen ja Tapiolan välillä on iso puute. Itse näkisin hyvänä että linjastoon lisätään esimerkiksi nykyisen 18Z mukainen linja, joka kulkee Espoon keskuksesta Suvelan, Tuomarilan kautta Turunväylälle, ja Mankkaan kautta Tapiolaan. Tämä linja on nykyiselläänkin nopea, ja se turvaisi aluekeskusten väliset yhteydet. Lisäksi tämä parantaisi Suvelan ja Tuomarilan yhteyksiä, jotka ovat nykyisellään heikkenemässä.
(4) Myös suunnitellulla vuorovälillä on väliä. Tätä en ole vielä vertaillut: missä määrin vuorovälit tulevat olemaan nykyisellä tasolla, tiiviimpiä tai harvempia. Pelkkä linjakartta ei vielä riitä. Nämä tiedot ovat siis kyllä suunnitelmissa mukana, mutta niiden vertailussa nykytilanteeseen menee aikaa. Palaan siis asiaan.
(5) Auki on mitä muita muutoksia on vireillä. Selvää on, että kaikki Matinkylään ja Tapiolaan uusitaan nyt kuvatun mukaiseksi, Mutta tuleeko esimerkiksi uusi linja 251 (Espoon keskus - Kauniainen - Leppävaara) vaikuttamaan muihin rantaradan suunnan linjoihin. Tai onko Jupperi-Laaksolahden alueelle suunniteltu jotain uutta linjaa korvaavaan nyt alasajettavia yhteyksiä?
Tulevana maanantaina Espoon kaupunginhallituksen konsernijaosto evästää linjaston suunnittelijoita. Myöhemmin jaost oottaa Espoon puolesta kantaa näihin suunnitelmiin. Itse tulen - yllätys yllätys - korostamaan yllälueteltuja asioita. Kommentit ja ideat ovat enemmän kuin tervetulleita.
jyrkIT
24.1. Mitä kauempana asiakasrajapinnasta ratkaisut tehdään, sitä todennäköisemmin ne osuvat harhaan. » Suomalaisen työn tuottavuuden on noustava, jos aiomme selvitä tulevista vuosista. Työikäisten suomalaisten määrä pienenee, mutta yli 65-vuotiaiden osuus kaksinkertaistuu nykyisestä vuoteen 2030 mennessä. Suomalaisten on tulevina vuosina tehtävä joko aiempaa enemmän tai fiksummin töitä. Tai sitten suomalaisten on hyväksyttävä elintason lasku ja julkisten palveluiden leikkaukset
Tietotekniikasta on toivottu apua fiksumpaan työntekoon. Teollisuudessa ja yksityisissä palveluissa tuottavuus onkin moninkertaistunut, mutta kunnissa ja valtiolla tuottavuus on tietotekniikan käyttöönoton myötä usein jopa laskenut.
Yhtenä julkisen sektorin ongelmana on it-hankkeiden keskittyminen yksittäisiin toimintoihin toimintaprosessien kokonaisvaltaisen kehittämisen asemesta. Otan esimerkiksi tänä vuonna käyttöön otetun uusien toimeentulotuen saajien tilitietojen sähköisen käsittelyn.
Toimeentulotuen hakija saa sosiaalitoimistosta tilitietolomakkeen, jonka hän täyttää ja allekirjoittaa käsin. Toimeentulotukipäätöksen tekevä sosiaaliohjaaja skannaa lomakkeen ja lähettää sen sähköpostin liitteenä rekisteröintipisteeseen. Rekisteröintipisteessä lomakkeen tiedot syötetään kunnan käyttämään maksujärjestelmään.
Yhden toiminnon - tilitietojen kirjaamisen - kehittämisen seurauksena oli päällekkäistä työtä, ajanhukkaa ja turhia virheitä muualla organisaatiossa, silloinkin kun prosessi eteni suunnitellusti.
(Sitä paitsi 70 hengen sosiaalitoimistossa on vain yksi skanneri, jonka käyttöön kaikkia ei ole koulutettu.)
Tietotekniikka parantaa tuottavuutta vain silloin, kun se korvaa turhaa työtä ja helpottaa olennaiseen keskittymistä. Jos sähköinen palvelu teettää ylimääräistä vaivaa, määrittely on epäonnistunut.
Kaikilla toimeentulotuen hakijoilla ei ole tietokonetta ja nettiyhteyttä, mutta esimerkin kaupunki säästäisi paljon rahaa ja työntekijöiden aikaa, jos edes osa tilitiedoista saataisiin sähköisten toimeentulotukihakemusten liitteinä, joista kunnan maksujärjestelmä lukisi ne automaattisesti.
Pdf-lomake tilitietojen ilmoittamiseksi verkosta jo löytyy.
Tietotekniikkaa kannattaa pohtia vasta kun uusi sähköinen toimintatapa on määritelty asiakkaiden ja työntekijöiden kanssa. Mitä kauempana asiakasrajapinnasta ratkaisut tehdään, sitä todennäköisemmin ne osuvat harhaan.
Toki myös ulkopuolista näkökulmaa tarvitaan haastamaan ’näin tämä on aina tehty’ –muutosvastarintaa ja laskemaan johdolle, kuinka paljon turhan työn teettäminen maksaa.
Jyrki J.J. Kasvi
Espoon Vihreiden kaupunginhallitusryhmä: Onnistunut metroprojekti vaatii laadukkaita liityntäyhteyksiä
Espoon Vihreiden kaupunginhallitusryhmä iloitsee HSL:n tarjoamasta mahdollisuudesta kommentoida Länsimetron liityntälinjojen suunnitelmia. Vihreät haluavat varmistaa, että metron tuomista mahdollisuuksista saadaan kaikki hyödyt irti koko Etelä-Espoossa.
Länsi-Vantaa osaksi Espoota?
Eilisessä Espoon vihreiden valtuustoryhmän kokouksessa vieraana oli ryhmä Vantaalta, Hämeenkylästä. Joukko aktiivisia asukkaita on suivaantunut kaiketi ennen kaikkea Vantaan päätöksestä sulkea Hämeenkylän koulu, mutta muutoinkin siitä, että Vantaan kaupungin kehittämisen painopiste on toisaalla. Kaikki Vantaan länsinurkan asukkaat eivät kotikuntaa halua vaihtaa, mutta käsittääkseni melko monet haluavat.
Asukasaktiiveilla on ihan hyviä perusteita. Espoon Jupperi ja Vantaan Hämeenkylä ovat olleet jo pitkään käytännössä yhtä ja samaa kylämiljöötä. Espoon puolen Jupperin koulu on ihan pullollaan oppilaita ja laajennus on tarpeen, rajan takana ollaan lakkauttamassa koulua (vaikka sinne kyllä riittäisi oppilaita). Hämeenkylä on myös maantieteellisesti “Espoon sisällä”, kyseessä on pieni uloke joka työntyy Espoon sisälle.
Pointteja myös liitosta vastaan löytyy. Espoo tuskin on sen armollisempi lähipalveluille kuin Vantaa, luultavasti Espoossa on edessä aika tiukkoja vuosia myös palveluverkon suhteen. Matka Hämeenkylästä Leppävaaraan on yhtä pitkä kuin lähimpään Vantaan aluekeskukseen Myyrmäkeen. Syrjässä Jupperi ja Hämeenkylä ovat kumman tahansa kaupungin kaupunkirakenteen kannalta.
Asiaa voi tarkastella myös eettisesti. Hämeenkylä on yksi Vantaan hyvätuloisimmista alueista. Jos vain ja ainoastaan tuo kulma liittyisi Espooseen, siirtyisi joukko hyvätuloisia veronmaksajia Espoon puolelle. Hieno asia Espoolle, heikompi Vantaalle. Reilumpaa olisi että Espooseen siirtyisi saman tien Vihdintien länsipuolinen osa Vantaata, siis Pähkinärinne ja Hämeenkylä. Tämän seurauksena Vantaan uloke Espoon puolelle muuttuisi Espoon ulokkeeksi Vantaa puolelle.
Mitä tapahtuu seuraavaksi? Vantaan valtuusto pyysi lausuntoa Espoolta. Espoo sanonee, että osakuntaliitoksia kannattaa tarkastella osana pääkaupunkiseudun muita kuntaliitosselvityksiä (niitähän riittää).
Luultavasti mitään ei tapahdu jos nykytilanne pääkaupunkiseudulla ei merkittävästi muutu. On hankala kuvitella miksi Vantaa sanoisi että lohkaistaan vaan yksi kulma pois, ilman erityistä syytä. Vaan jos Helsinki ja Vantaa tekevät kuntaliitoksen, tai Vantaa ja yläpuolen Keski-Uudenmaan kunnat, niin Vantaan länsikulma voi käytännössä jäädä niin sivuun että se kaikkien mielestä voisi vaihtaa kotikuntaa. Espoon kaupunki tuskin lähtee asiasta riitelemään, mutta voisi nyt varmaan asiaan suostua jos aluetta Espoolle tarjotaan..
Lisäksi puollan periaatteellisista syistä asukkaiden oikeutta piirtää omia kuntakarttojaan. Viime vuosina valtion- ja kuntien virastoissa on piirrelty rajoja uusiksi oikein urakalla - miksipäs myös asukkaat eivät voisi heitellä ideoita ja piirtää karttoja uusiksi, kun kerran kaikki muutkin sitä tekevät.
Lisää aiheesta:
> Hämeenkylä haluaa liittyä Espooseen (Vantaan Sanomat 18.11.2013)
> "Jäähän teille sentään katuvalot" (YLE 2.12.2013)
Vammaispalveluiden asiakasmaksuista
HS kirjoitti tänään vammaisten asiakaspalvelumaksuista. Toin jo sosiaali-ja terveyslautakunnan edelliseen kokoukseen esityksen, jossa uusia maksuja ei olisi otettu käyttöön ja nykyisissä maksukorotukset olisivat korkeintaan indeksikorotusten suuruisia. Keskustelun aikana palautukseni muuttui pöytäämiseksi. Nyt asiaa käsitellään uudemman kerran keskiviikon lautakunnan kokouksessa.
Aion uusia esitykseni. Tästä linkistä lisätietoa näkemyksistäni.
EDIT 23.1.2014 Tässä esityksestäni ja lautakunnan 22.1.2014 kokouksen päätöksestä.
Palkkaa taitoa
Olin tiistaina Invalidiliitolla tekemässä vapaaehtoistyötä Palkkaa taitoa –kampanjassa (palkkaataitoa.fi). Samalla tutustuin liiton esteettömiin toimitiloihin ja työntekijöihin, joiden kanssa kävimme hyviä keskusteluja vammaisten asioista. Yksi haaste on, että koulutusta kyllä järjestyy, mutta koulutusta vastaavan työpaikan saanti on vaikeampaa.
Jokaisella nuorella on omia vahvuuksia ja erityistaitoja ja jokaiselle tulisi antaa mahdollisuus. Soittelin päivän mittaan lukuisille työnantajille ja puhuin kampanjassa mukana olevien nuorten, Eevan, Oskun ja Jennin puolesta sekä vammaisten työllistymisen merkityksestä. Kampanjan aikana viidestä nuoresta Matti oli jo saanut harjoittelupaikan ja Antonkin on työharjoittelussa. Ilokseni voin todeta, että lähtökohtaisesti monella työnantajalla oli hyvä asenne asiaan.
Keskiviikkona kävimme Outi Alanko-Kahiluodon kanssa Lyhdyssä (www.lyhty.fi), kehitysvammaisten työpajalla. Myös täällä keskustelimme vammaisten arjen haasteista ja työllistymisen tärkeydestä. Kuulimme, että esimerkiksi Hollannissa vammaiset voivat pyörittää kahviloita ja Saksassa yritysten on lain mukaan työllistettävä tietty prosenttiosuus vammaisia. Suomessa harvoin näemme vammaisia oikeissa töissä, joten meillä on korjattavaa asenteissa ja työllistämisen rakenteissa.
Keskustelimme myös vammaisten palveluista ja niiden kilpailuttamiseen liittyvistä ongelmista. Hyvät kolmannen sektorin toimijat jäävät monikansallisten suuryritysten jalkoihin, mutta palvelujen laatu ja saatavuus kärsivät myös. Olen sitä mieltä, ettei kolmen vuoden välein tapahtuva kilpailutus oikein sovi sosiaalipalveluihin. Hankintalain uudistus ja sitä koskevien EU-direktiivien uudistukset mahdollistavat sosiaalisten syiden huomioimisen entistä paremmin, joten haitallista kilpailutusta voidaan jatkossa vähentää ja katsoa paremmin esimerkiksi vammaisten ihmisten tarpeita.
Lyhdyssä näimme myös legendaarisen punk-yhtyeen Pertti Kurikan Nimipäivien treenikämpän ja pääsimme Outin kanssa Sami Helteen kainaloon. :)
Tila- ja asuntojaosto 20.1.2014 väistösuunnitelmat ja asunto-ohjelma
Tässä ensi maanantain kokouksen asiat avattuna. Esityslista kokonaisuudessaan löytyy täältä. - Suviniityn päiväkodin ja neuvolan hankesuunnitelman hyväksyminen (Kh-Kv-asia) (pöydälle 16.12.2013) Tämä jäi viime kokouksessa pöydälle, koska opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnan lausuntoon ei vielä oltu vastattu. Asia pyöräytetään vielä lautakunnan kautta, joten on vahingossa listalla. Jää siis edelleen odottamaan. - Kahden korkotukilainahakemuksen puolto Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen hyväksymisvaltuudella Espoon Asunnot Oy:n kaksi vuokratalokohdetta tulossa Kauklahteen Bassenkylän asemakaava-alueelle. Fickenkuja 1 on 52 -asuntoinen hanke (3911 k-m2). Hankkeen lainantarve on 10 880 000 euroa. Hankkeelle haetaan lisäksi ARAn käynnistysavustusta 520 000...
Kaupunginhallitus 20.1.2014 lyhyt lista ja Englannin matka
Ensi maanantain kaupunginhallituksen lista on kovin lyhyt eikä herättäne intohimoja. Ensi viikko menee kuitenkin tiiviisti kaupunginhallituksen merkeissä, kun lähdemme opintomatkalle Manchesteriin ja Lontooseen 21.-23.1. Tiistaina tutustumme Manchesterissa kahteen kouluun. Sieltä matkaamme junalla illaksi Lontooseen, jossa tapaamme suurlähettiläs Pekka Huhtaniemen ja kuulemme Iso-Britannian hallituksen toimenpiteistä kestävyysvajeen hallitsemiseksi. Keskiviikkona jatketaan Lontoossa kouluteemalla ja tutustutaan englantilaiseen koulujärjestelmään. Torstai on puolestaan varattu kaupunkien innovaatiotoiminnalle ja tulevaisuuden palvelutuotannolle. Erityisesti kiinnostaa King´s Cross – kaupunginosan yhteisöllinen uudistaminen. Päivä päättyy yritystoiminnan vauhdittamiseen. Tiivis matka tiedossa, toivottavasti tuliaisina on uusia ideoita Espoon tuottavuusohjelman tekemiseen. -...
