HSL:n hallitus käsitteli eilen jälleen joukkoliikennelippujen hintojen ja joukkoliikenteen maksutonta käyttöä koskevia muutoksia. Esitys päätettiin palauttaa yksimielisesti valmisteluun, lopullisista hinnoista päätetään 1.11. Pöydällä on ollut lipunhintojen korotuksia ja lisäksi lukuisia leikkauksia mm. opiskelijalipun alennuksen rajaaminen sekä lastenvaunujen kanssa matkustavien ilmaisten matkojen poistaminen ja koululaisten retkiin tarkoitetun maksuttoman matkustusajan klo 9-15 poisto.

”Vastustamme joukkoliikenteen lipun hintojen nostoa ja esitettyjä muutoksia lipunhintojen alennusten rajaamiseen. Etenkin koululaisten retkien maksuttoman ajan poisto ei todennäköisimmin edes tuo merkittäviä säästöjä”, Vihreän valtuustoryhmän pj Inka Hopsu linjaa.

”Opiskelijat ovat pienituloisin matkustajaryhmä, ja lipunhintojen korottaminen kiristäisi heidän tiukkaa taloudellista tilannettaan entisestään”, valtuutettu ja konsernijaoston varapuheenjohtaja Peppi Seppälä muistuttaa.

Espoon vihreät on vastustanut kunnan rahoituksen vähentämistä joukkoliikenteestä ja sitä myötä painetta HSL:n budjettileikkauksiin niin Espoon konsernijaostossa kuin taloudellisesti kestävä Espoo -ohjelman päätöksenteossa.

”Etenkin koronasulkujen jälkeisenä aikana on välttämätöntä saada matkustajat palaamaan joukkoliikenteen pariin. Asiakasmäärien nouseminen myös parantaa joukkoliikenteen kannattavuutta. Nyt kun monet isot investoinnit kuten länsimetron jatke ovat valmistumassa ei ole oikea hetki nostaa lippujen hintoja, vaan panostaa siihen että uudet käyttäjät löytävät metron”, Seppälä huomattaa.

”Joukkoliikenteen lipunhintojen korotukset ovat vaikeita myös muiden elinkustannusten noustessa ja ovat täysin ristiriitaisia kuntien ja valtion ilmastotavoitteiden kanssa, jotka edellyttävät nimenomaan keinoja, joilla saadaan yksityisautoilijoilta siirtymään joukkoliikenteen käyttäjiksi”, Hopsu painottaa.

”Suomen hallituksen tulee nähdä pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen kriisiytyvä tilanne ja sen vaikutukset. Maakuntalentojen tuet, joita on jaettu koskevat harvoja, mutta pääkaupunkiseudun joukkoliikenne reilua miljoonaa asukasta”, Hopsu muistuttaa.

”Myös kunnista kaivataan vastuullisia, joukkoliikenteen käytettävyyttä parantavia päätöksiä, eli tiukkojen säästötavoitteiden sijaan tarvitsemme tavoitteita joukkoliikenteen käytön kasvusta ja sen huomioimista kuntien budjeteissa”, Hopsu jatkaa.