Espoon Vihreiden Hertell ja Kuronen: Espoo jatkaa yksityisautoiluun perustuvaa liikennepolitiikka
(Hertell ja Kuronen tiedote 2.11.2009) Espoolaisperheille halutaan säilyttää mahdollisuus seisottaa kahta autoaan
ruuhkissa joka päivä, aamuin illoin. Vihreitä lukuunottamatta kaikki muut puolueet vastustivat ruuhkamaksuja, kun kaupunginhallitus käsitteli ministeriölle annettavaa ruuhkamaksulausuntoa. Juhlapuheissa luvataan parempaa joukkoliikennettä, mutta käytännössä ei olla valmiita suosimaan joukkoliikennettä, saatikka itse siirtymään joukkoliikenteen käyttäjiksi.
– Kokoomuksessa vastustetaan ruuhkamaksuja, joukkoliikenteen lisäinvestointeja ja lipunhintojen alennuksia. Tällainen ei-linja johtaa Espoon kehittymiseen amerikkalaiseksi autokaupungiksi, jossa joka perheessä pitää olla vähintään kaksi autoa, harmittelee kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Sirpa Hertell. Kokoomuksen valitsema linja kasvattaa aamuruuhkia 25 prosentilla kymmenessä vuodessa.
Työntekijät istuvat autoissaan yhä pidempiä aikoja kun samalla asutus hajautuu kauas kehyskuntiin joukkoliikenteen ulottumattomiin.
On yllättävää, että Espoossa ei löydy tukea ruuhkamaksuille, vaikka juuri niillä voitaisiin kerätä rahaa joukkoliikenteen investointeihin ja vähentää liikenteen aiheuttamia haittoja kuten melua ja päästöjä.
– Ruuhkamaksut ovat kustannustehokas keino ruuhkien hillinnässä. Keskivertoespoolaisen työtunnin hintaan verrattuna jo parin-kolmen minuutin ajansäästö tekee ruuhkamaksusta tuottavan välineen viettää enemmän aikaa kotona tai edes työpaikalla kuin liikenteessä, arvioi Matti Kuronen, kaupunginhallituksen jäsen.
lisätietoja
Sirpa Hertell
kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja, vihr
050 566 6818
Matti Kuronen
kaupunginhallituksen jäsen, vihr
040 576 9105