Valtakunnallista pyöräilyviikkoa vietetään 28.8.-5.9. Viikon pääteemana on Tervetuloa pyöräilijä.
Pyöräilijänä olen kokenut oloni tervetulleeksi silloin, kun pyörätie on maalattu selkeästi asfalttiin, kun pyörätien viitta on näkynyt ennen kuin olen ehtinyt sitä kaivata tai kun bussipysäkiltä löytyy runkolukittava pyöräteline.
Sen sijaan vähemmän tervetullut olo on ollut silloin, kun pyörätie katkeaa yllättäen kesken matkan, kun pyörän eturengas tömähtää ikävästi reunakiveen tai kun kaupan edessä etsiskelee paikkaa mihin pyörän voisi pysäköidä turvallisesti.
Pyöräilyn houkuttelevuus on suoraan verrannollinen siihen, miten helpoksi ja ilmeiseksi liikkumismuodoksi se kaupungissa tehdään. Sujuvan ja turvallisen pyöräily-ympäristön syntyminen edellyttää, että pyöräliikenteen tarpeet otetaan kaupunkisuunnittelun lähtökohdaksi alusta alkaen. Laadukkaiden pyöräteiden ja -parkkien rakentamiseen on myös varattava riittävät resurssit. Kaupunkipyörät puolestaan ovat mainio esimerkki liikennepalvelusta, joka madaltaa kynnystä hypätä pyörän selkään.
Espoossa meillä riittää vielä tehtävää toimivan pyöräilykaupungin rakentamisessa. Valtuustokauden vaihduttua on hyvä hetki kirkastaa liikennepoliittista tahtotilaa ja sitoutumista pyöräilyn edistämiseen.
Tässä viisi keinoa, joilla pyöräilijät toivotetaan tervetulleiksi Espooseen:
- Rakennetaan rivakasti lisää laadukkaita pyöräväyliä toteuttamalla pääpyöräreittien toteuttamisohjelma. Yksi kauan odotettu väli on Rantaradan baana Espoon keskuksesta Helsinkiin. Se toteutuu viimein kaupunkiradan yhteydessä.
- Parannetaan pyöräteiden talvikunnossapitoa. Harjasuolaus on toimivaksi osoittautunut menetelmä, jolla saadaan tasainen ja turvallinen väylä kaikilla keleillä. Se tulee ulottaa Länsiväylän varren lisäksi Kehä I:n varteen sekä Leppävaarasta Pitäjänmäkeen yhtymään Helsingin puolen hoidettuihin pyöräbaanoihin.
- Erotetaan kävelijät ja pyöräilijät selkeästi toisistaan ja poistetaan turhat reunakivet. Espoossakin on otettava käyttöön modernit pyöräteiden suunnitteluperiaatteet kaikessa suunnittelussa ja korjattava huonoja ratkaisuja olemassa olevilla pyöräteillä.
- Edistetään pyöräilykasvatusta kouluissa osallistumalla Fiksusti kouluun -ohjelmaan. Varmistetaan, että lasten koulutiet ovat kaikkialla Espoossa turvallisia.
- Laajennetaan kaupunkipyöräjärjestelmää uuden kilpailutuksen yhteydessä 2024 – 2025. Myös kaupunkipyöräkautta tulee pidentää. Hienoa olisi, jos kaupunkipyörät olisivat tulevaisuudessa käytössä ympäri vuoden.
Tehdään yhdessä pyöräily kaikkialla turvalliseksi ja tuodaan pyörät näkyväksi osaksi liikennekulttuuria ja kaupunkitilaa. Näin lisäämme kaupunkeskusten viihtyisyyttä ja elinvoimaa sekä ihmisten terveyttä ja hyvinvointia.
Karttaan on merkitty suunnitellut parannettavat pääpyöräilyreitit vuosille 2020 – 2029. Rantaradan baanaa lukuunottamatta näiltä puuttuu rahoitus. Lähde Espoon pääpyöräilyreittien toteuttamisohjelma https://www.espoo.fi/download/noname/%7BCFCC1E10-B23D-486E-9C44-58F47E159E32%7D/128376
Tiina Elo