(Helsingin, Espoon ja Vantaan Vihreät tiedote 21.4.2020) Uusiutuviin energiamuotoihin panostaminen toisi pääkaupunkiseudulle uusia työpaikkoja ja lisää energiantuotantoa. Tätä ei tapahdu, mikäli eduskunta hyväksyy yhdenkin ydinvoimaluvan.

– Vihreiden valtakunnalliset laskelmat sekä elävät esimerkit
pääkaupunkiseudulta todistavat, että uusiutuva energia ja
energiatehokkuuden parantaminen on taloudellisesti ja ympäristön kannalta mahdollinen ja ydinvoimaa parempi ratkaisu, Vantaan Vihreiden puheenjohtaja Riikka Åstrand toteaa.

Helsingin, Espoon ja Vantaan Vihreät muistuttavat, että uusiutuvan energian tekniikka on jo käytössä monissa paikoin ja siihen panostaminen luo lisää työpaikkoja. Pääkaupunkiseudulla on muun muassa tuotekehitystoimintaa uusiutuvien energiateknologioiden alalla.

Tutkimusryhmiä työskentelee muun muassa tuulivoiman ja polttokennojen parissa TKK:lla, Tekesilllä ja VTT:llä. Pääkaupunkiseudulla toimii myös Suomen ensimmäinen energiansäästöpalveluja tarjoava yritys Enespa, jonka
palveluja käyttävä yritys maksaa laskunsa suhteessa säästyneihin energiakuluihin. Energiansäästötoiminta hyödyttää siis myös pääkaupunkiseudun yrityksiä.

– Energiatehokkuuden parantamisen osalta on myös näyttöä osaamisesta: loistava esimerkki on jäteveden lämpöä hyödyntävä Helsingin Katri Valan puiston alle louhittu kaukolämpöä ja -jäähdytystä tuottava  maailman suurin lämpöpumppulaitos, toteaa Helsingin Vihreiden puheenjohtaja Ville Ylikahri.

Maailman energiatehokkaimmaksikin väitetty Uspenskin katedraalin alle rakennettu palvelinsali jäähdytetään kaukojäähdytyksellä ja sen hukkalämmöllä lämmitetään tuhat kerrostaloasuntoa. Ratkaisu säästää palvelinyritykseltä 150 000 euroa vuodessa.

– Espoon uusia asuinalueita lämmitetään jo nyt maalämmöllä, ja uusia ratkaisuja on suunnitteilla, muistuttaa Espoon Vihreiden puheenjohtaja Marjut Joensuu.

Paikallinen lämmöntuotanto on yksi esimerkki  pääkaupunkiseudun monista mahdollisuuksia rakentaa uusiutuvaa energiantuotantoa. Helsingin edustalle mahtuu myös hyvin tuulivoimapuisto.

Ämmässuon kaatopaikkakaasuja käyttävä voimala tulee tuottamaan vuosittain noin 120 GWh sähköä ja lämpöä. Vihreät kannattavat biojätteen kaasutuslaitoksen rakentamista, jolloin biojäte saadaan käsiteltyä ja hyödynnettyä liikennepolttoaineeksi. Lisää biokaasuvoimaloita voidaan rakentaa jätevedenpuhdistamojen yhteyteen.

Lisätietoja:
Ville Ylikahri, puh. 041 516 5671