Espoossa vihreys kehittyi 1970-luvulla ympäristöjärjestöjen ja asukasliikkeen yhteisvoimin. Kaupungissa toimi aktiivisesti paikallisia asukas- ympäristöliikkeitä ja virallisesti Espoon kaupunginvaltuustossa on ollut vihreä valtuustoryhmä jo vuodesta 1984. Reilun kolmenkymmenen toimintavuoden aikana Vihreät ovat kasvaneet yhdeksi Espoon suurimmista puolueista ja saavuttaneet toiminnallaan merkittävän kunnallispoliittisen painoarvon.

Nykyisin Vihreät on Espoon toiseksi suurin puolue 14 valtuutetulla.

Vihreä valtuustoryhmä

Kunnallisjärjestö ja valtuustoryhmä muodostavat yhdessä Espoon Vihreiden poliittiset linjaukset.

Valtuustoryhmään kuuluvat kaupunginvaltuutetut ja varavaltuutettuja puolet valtuutettujen määrästä äänimääräjärjestyksessä. Jos valtuutettuja on pariton määrä, pyöristetään varavaltuutettujen määrä ylöspäin. Tällä hetkellä valtuustoryhmän koko on siis 21 henkilöä (14 + 7).

Vihreät valtuutetut

• Jenni Koski
  • Ville Tulkki
  • Naina Rajani

Ryhmän toimintaan ja kannanottoihin liittyvissä asioissa suosittelemme olemaan yhteydessä suoraan valtuustoryhmän puheenjohtajistoon. Toimialakohtaisissa asioissa, kuten kaupunkisuunnittelussa tai sosiaali- ja terveyskysymyksissä, kannattaa olla yhteydessä kyseisissä lautakunnissa tai muissa toimielimissä toimiviin vihreisiin luottamushenkilöihin.

Valtuustoryhmän johto

Valtuustoryhmän toimintaa organisoi ja vetää ryhmän puheenjohtajisto sekä käytännön järjestelyistä vastaa ryhmän sihteerinä toimiva toiminnanjohtaja. Valtuustoryhmä valitsee itselleen puheenjohtajan ja kaksi varapuheenjohtajaa varsinaisten valtuutettujen joukosta.

Valtuustoryhmän puheenjohtaja:
Mikki Kauste
mikkikauste@gmail.com

Valtuustoryhmän 1. varapuheenjohtaja:
Meri Löyttyniemi
meri.loyttyniemi@gmail.com

Valtuustoryhmän 2. varapuheenjohtaja:
Risto Nevanlinna
risto.nevanlinna@vihreat.fi

Valtuustoryhmän kokoukset ja toiminta

Valtuustoryhmä kokoontuu yleensä viikkoa ennen valtuuston kokousta. Valtuuston kokousaikataulun löydät Espoon kaupungin sivuilta.

Vihreän valtuustoryhmän kokouksissa käydään pääsääntöisesti läpi tulevan kaupunginvaltuuston kokouksen esityslista ja keskustellaan mikä on ryhmän kanta valtuustossa päätettävänä oleviin asioihin sekä mahdollisesti muista ryhmän kantaa vaativista ajankohtaisista asioista.

Valtuustoryhmän kokoukset ovat avoimia Espoon Vihreiden jäsenistölle. Vain poikkeuksellisen herkissä päätöksissä, esimerkiksi henkilövalinnoissa, ryhmä voi päättää, että kokous ei ole avoin. Mikäli olet kiinnostunut osallistumaan valtuustoryhmän kokoukseen, ole yhteydessä valtuustoryhmän puheenjohtajaan tai Espoon Vihreiden toiminnanjohtajaan.

Valtuustoryhmä viestii myös aktiivisesti kaupunginvaltuuston kokouksista Espoon Vihreiden kanavissa. Aina ennen kaupunginvaltuuston kokousta julkaisemme somessa Valtuusto minuutissa -videon, jossa joku ryhmämme jäsen käy läpi tulevan kokouksen esityslistaan asiat noin minuutissa. Valtuuston kokouksen jälkeen sama henkilö joka on tehnyt videon tekee myös kirjoituksen Espoon Vihreiden sivuille, jossa hän summaa kokouksen asiat ja päätökset. Yleensä blogi julkaistaan noin viikon kuluessa kokouksesta.

Valtuustoryhmän blogeihin valtuuston kokouksista voit tutustua täällä:
Valtuustoryhmän blogit

Videoiden ja blogikirjoitusten lisäksi Espoon Vihreät pyrkii viestimään aktiivisesti myös esimerkiksi valtuutettujemme tekemistä valtuustoaloitteista sekä muusta toiminnasta, mutta osa luottamustoimijoistamme ylläpitää myös omia verkkosivuja jonne he kokoavat kannanottojaan, kirjoituksiaan sekä käyttämiään puheenvuoroja.