Eilen marssittiin Pridella auringon helliessä Helsinkiä. Tänä vuonna oli ennätysmäärä osallistujia, peräti 20 000 ihmistä. Olin ensimmäistä kertaa mukana kulkueessa, sateenkaaren Vihreällä laidalla. Marssilla ja sitä seuranneessa Sinebrychoffin puistojuhlassa oli erityinen lämmin tunnelma, paljon rakkautta ja hyväksyntää ilmassa. Rakkaus kuuluu kaikille, oli päivän iskulause. Kansan enemmistö haluaa tasa-arvoisen avioliittolain ja sitä vihreätkin kannattavat: kaikille samoja oikeuksia lain edessä, seksuaalisesta suuntautumisesta riippumatta.

Lakivaliokunnan enemmistön kielteinen kanta kansalaisaloitteeseen oli pettymys, mutta odotamme toiveikkaana syksyn käsittelyä ja äänestystä eduskunnassa. Monet vetoavat, että kyseessä on omantunnon asia. Demareiden tuore puheenjohtaja Antti Rinne kirjoitti osuvasti, että ”ihmisoikeudet kuuluvat jokaiselle yksilölle, eikä kenenkään oikeuksien toteutuminen saa olla kiinni muiden moraalista tai omatunnosta.” Suomi onkin ainoa pohjoismaa, jossa tasa-arvoinen avioliitto ei vielä ole todellista. Uskon, että laki saadaan voimaan ennen pitkää.

Tässä vielä pari kuvaa juhlasta. Vihreät lähdössä marssiin Senaatintorilta. Väkijoukko valtasi piknikviltteineen Koffin puiston nurmikot. Upea artisti lauloi: ”Rise like a fenix”.