Ensimmäistä kertaa 50 vuoteen matkustaminen joukkoliikenteellä kasvaa Helsingin seudulla nopeammin kuin yksityisautoilu. HSL:n tänään julkaisema Liikkumistutkimus 2012 paljastaa historiallisen käänteen: joukkoliikenteen osuus Helsingin seudulla tehdyistä matkoista on kasvanut 43 prosenttiin (2008: 42 %).

Joukkoliikenteen suosio kasvoi viime vuonna Helsingin seudun kunnista eniten Espoossa. Erityisesti espoolaiset nuoret (18–29 -vuotiaat) ovat lisänneet merkittävästi joukkoliikenteen käyttöä.

– Tämä on iloinen uutinen. Joukkoliikenteen kehittämisessä tuleekin huomioida myös nuorten käyttäjien näkökulma. Nuoret tarvitsevat joukkoliikennettä koulumatkojen lisäksi iltaisin ja viikonloppuisin liikkuessaan harrastuksiin, toteaa valtuustoryhmän puheenjohtaja Inka Hopsu.

Espoo investoi joukkoliikenteeseen merkittävästi rakentamalla länsimetroa. Myös Raide-Jokeri pitäisi saada nopeasti liikkeelle.

– Molemmat olisivat hyviä elvytyshankkeita pääkaupunkiseudun taloudelle ja joukkoliikenteelle, jatkaa Hopsu.

Investointien lisäksi kasvavassa kaupungissa on satsattava myös muun joukkoliikenteen tason parantamiseen.

– Viiden kaupunkikeskuksen Espoo tarvitsee tehokasta poikittaista joukkoliikennettä. Uusilla asuinalueilla pitäisi Espoossakin päästä siihen, että joukkoliikenne toimii jo ensimmäisten asukkaiden muuttaessa. Esimerkiksi Suurpeltoon tarvitaan pikaisesti tehokas poikittainen runkolinja Jokeri-2 ja nopeasti kasvavassa Saunalahdessa on huolehdittava riittävän tiheistä bussivuoroista, sanoo kaupunginhallituksen kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja Tiina Elo.

Espoon joukkoliikenteen ensi vuoden käyttömenoista päätettiin viime maanantaina, kun konsernijaosto antoi lausunnon Espoon kuntaosuuden suuruudesta osana kaupungin lausuntoa HSL:n 2014-2016 talous- ja toimintasuunnitelmasta.

Lausunnossa edellytettiin, että Espoon kuntaosuus pysyy vuoden 2013 tasolla. HSL:n hallitus esitti 0,9 miljoonan euron korotusta (+1,7%) Espoon kuntaosuuteen. Vaje tulee kattaa ensisijaisesti HSL:n toimintamenoja karsimalla ja lipputuloja kasvattaen. Muutosesitys vajeen kattamisesta HSL:ään kertyneistä ylijäämistä kaatui niukasti äänin 5-4 Kokoomuksen ja perussuomalaisten äänin.

Kaupunginhallituksessa Vihreät esittivät otto-oikeuden käyttöä lausunnon muuttamiseksi, mutta esitys kaatui äänin 8-6, tällä kertaa Kokoomuksen, Rkp:n ja yhden demarin äänin.

– Niukalla enemmistöllä tehty päätös tarkoittaa pahimmillaan, että Espoossa on tarjolla vähemmän  bussivuoroja ja paine lipunhintojen korottamiseen kasvaa, harmittelee Elo.

– On vakavasti harkittava, onko 9-henkinen konsernijaosto oikea paikka joukkoliikenteen  rahoituksesta päättämiseen. Keskeiset joukkoliikenteen tasoa linjaavat lausunnot olisi syytä päättää vähintään kaupunginhallituksessa, jotta taataan riittävän demokraattinen päätöksenteko, Elo esittää.