(Länsiväylä 4.5.2008) Valtuustolle tulee toukokuussa päätettäväksi Länsimetron rakentamis- ja rahoituspäätös, jolloin valtuutetut sinetöivät verorahojemme käytön metroon, mikäli siihen edelleen päätyvät. Vuonna 2006 tehdyn hankesuunnitelmapäätöksen yhteydessä edellytettiin ratkaisun perusteeksi, että valtuutettujen hyväksymät 12 ehtoa toteutuisivat.

Hyvällä tahdolla voidaan nyt tulkita puolien ehdoista toteutuvan, joten luulisi sen painavan jonkin verran päätöksen teossa. Jos kuitenkin metron rakentamiseen päädytään pitäisi vielä suoda käyttäjäkunnalle mahdollisuus päättää siitä, millä tavalla haluavat mieluiten matkustaa.

Matkustustavan arviointi on vaikeaa kenelle tahansa pelkkiin asiakirjoihin ja erilaisin resurssein koostettuihin dokumentteihin ja piirustuksiin tutustumalla, joten annetaan joukkoliikennettä oikeasti käyttävien muodostaa mielipiteensä.

Tämä tapahtuu siten, että valtuusto päättää myöntää metrolle luvan ensimmäisessä vaiheessa vain Tapiolaan asti ja sitoa päätös jatkamisesta jo pitkällä suunnittelussa olevan raidejokerin (Tapiola-Itäkeskus) valmistumiseen.

Tämän jälkeen tehdään perusteellinen selvitys molempien matkustusmuotojen soveltumisesta Espooseen ja päätetään jatketaanko Tapiolasta kiskoja eteenpäin maan alla vai maan päällä. Tässä vaiheessa kaikkien kulkuneuvoja käyttävien on helppo tutustua itse kulkuvälineisiin.

Tapiolan valinta metron ensimmäisen vaiheen pääteasemaksi olisi kompromissiratkaisu, jonka luulisi mahdollistavan kaikkien ulospääsyn poliittisesti vaikeaksi osoittautuneesta asiasta. Lisäksi Tapiola eteläisen Espoon henkisenä keskuksena vahvistuisi jälleen ja sen rooli markkinapaikkanakin kasvaisi. Espoolle on tärkeää, että ainakin kaikkien espoolaisten, mutta myös naapurikuntalaisten ostovoima ja kiinnostus suuntautuu Espooseen päin eikä täältä ulospäin.

Tapiolalla on riittävästi vetovoimaa toimia Etelä-Espoo alueellisena kuntakeskuksena ja laimentaa Helsingin keskustan vetovoimaa. Tapiolan kulttuuripalvelut ja miljöö tekevät siitä aidon keskustan, jota esimerkiksi Matinkylästä ei voi sanoa.

Tapiolan liityntäliikenne metroon hoidettaisiin Länsimetro OY:n selvityksen mukaisesti sekä tehostamalla olemassa olevia muualta Tapiolaan tulevia linjoja. Matinkylästä ja sen länsipuolelta kulkisi edelleen suorat bussiyhteydet Kamppiin.

Tapiola on ollut aina liikenteellinen solmukohta Espoossa. Siellä on vuosien ajan vaihdettu bussia kuljettaessa Etelä-Espoosta pohjoiseen. Jos metroa jatketaan nyt saman tien Tapiolasta länteen, laitetaan ikään kuin tulppa kaikille muille liikenneratkaisuille länsisuuntaan. Valtuusto voisi olla kahlitsematta itseään tähän tulppaan vaan jättää sen edelleen raolleen.

Juhana Malme (vihr.)
Espoonlahti