Kun olo on outo, verkossa voi tarkastaa robotilta, onko syytä huoleen. Niin julkisessa kuin yksityisessäkin terveydenhoidossa asiakkaille on avattu mahdollisuus käyttää verkkosovellusta oireiden tarkastukseen, ja sen perusteella keskustella chatissa lääkärin kanssa. Toisinaan myös etätapaaminen on mahdollista puhelimessa tai verkkovastaanotolla, jolloin kuva ja ääni ovat mukana. Reseptitkin ovat jo pitkään lähteneet sähköisinä apteekkiin ja monen apteekin palveluihin kuuluu reseptilääkkeiden toimitus suoraan kotiin.

Ei siis ole yllättävää, että vaalikoneet tiedustelevat aluevaaliehdokkailta, korvaavatko sähköiset palvelut kohta lääkärin fyysisen tapaamisen. Annetut vastausvaihtoehdot eivät kuitenkaan tavoita sitä, miten laajasta muutoksesta on kyse.

Verkkoasiointia käytetään esim Kelan sivuilla, OmaVerossa, Omakannassa tai apteekissa joko itse, avustettuna tai edustajan avulla. Nämä palvelut ovat kuitenkin eri asia kuin saada määritys hoidontarpeesta, jossa on kyse potilaan oikeuksista ja asiantuntijan velvollisuuksista, jota valvotaan niin julkisella kuin yksityiselläkin puolella. Suomessa robotti ei voi ratkaista yksin ihmisen hoidon tarvetta saatika hoitoa. Näin sen pitääkin olla.

On hyvä, että aina ei tarvitse lähteä matkustamaan lääkärin vastaanotolle, vaan alkuvaiheen yhteydenotot ja tilanteen seuranta hoituvat myös puhelimessa, chatissä tai etävastaanotolla. Vastaanotolla käynnin voi korvata myös liikkuva sairaanhoitaja tai lääkäri.

Hyvinvointialueilla palvelut kuuluvat kaikille. Niiden suunnittelussakin tulee huomioida myös ne, jotka eivät sähköisiä palveluja pysty käyttämään. Mielestämme Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen asukkaalla on oltava oikeus aina päästä keskustelemaan kasvotusten asiantuntijan kanssa oli kyse terveys-, sosiaali- tai pelastuspalveluista.

Marika Paavilainen, Hallitusneuvos, OTK, aluevaaliehdokas (Vihr.)
Satu Ramsland, Tietoturva-asiantuntija, DI, aluevaaliehdokas (Vihr.)