(Länsiväylä 6.6.2008) Tammi-toukokuussa kuluvana vuonna yritin viikoittain matkustaa Kampista klo 18.21 lähtevällä bussilinjalla 110T, joka kulkee Mankkaan ja Kilon kautta Leppävaaraan. Erittäin huonoin tuloksin. Lähes poikkeuksetta kyseinen vuoro jäi välistä. Satunnaisen myöhästelyn vielä ymmärtää, mutta jatkuva aikataulujen pettäminen korpeaa.
Ehkä YTV:n aikataulusuunnittelun logiikkaa voisi kokeilla muissakin palveluissa. Kaupat voisivat olla auki satunnaisesti riippumatta siitä, mitä aukioloajoista on ilmoitettu. Lounasravintola voisi tarjoilla ruokaa vain lounasajan ulkopuolella. Kymmenen uutiset voisivat alkaa eri päivinä eri aikoihin.
Mutta eihän niin voi tehdä. Sehän karkottaisi asiakkaat.
Me bussimatkustajat olemme liian kilttejä. Kun asiakas ei valita, ei palveluntarjoajalla ole kiinnostusta kehittää palveluaan.
Useimmat työmatkapendelöijät ovat etukäteen maksaneet palvelusta kausilipun muodossa. Luvattu palvelu eli aikataulun mukainen kulkuyhteys voi silti jäädä saamatta, eikä sitä korvata mitenkään.
Nykytekniikalla toimiva aikataulusuunnittelu on vain tahdon asia. YTV:ltä tuota tahtoa pitäisi löytyä, jotta saadaan yhä useampi omalla autollaan Länsiväylällä köröttelevä bussin kyytiin.
Marjut Joensuu
viestintä- ja koulutuspäällikkö
Kilo