Do not remove or your site will get broken

Bloggaan sarjan kirjoituksia siitä mitä muutoksia Espoon joukkoliikenteeseen on tulossa Länsimetron myötä. Nyt yhdistän puolittain keinotekoisesti Saunalahden ja Tillinmäen, sillä näillä alueilla on myös paljon yhteistä. Espoon kaupunginhallituksen konsernijaosto linjaa Espoon kannan 22.9. Olen kyseisen konsernijaoston jäsen.

“Pääsuunta” Saunalahden alueen busseille on Matinkylän bussiterminaali. 164 lähtee käsittääkseni Kurttiniementien ja Mustalahdentien risteyksestä ja kiertää Saunaniementietä. Tämän jälkeen linja lähtee suoraan itäänpäin kulkien Tillinmäen sivusta ja ruukintietä Länsiväylälle. Vuoroväli on 15 tai 30 minuuttia.

Toinen Saunalhden läpi kulkeva linja noudattelee hieman eri reittiä. 165 lähtee Kauklahdesta ja tulee Saunalahden läpi käytännössä nykyisen 165:n reittiä. Tämä linja “hyppää” Länsiväylälle heti kun mahdollista, ja tarjoaa luultavasti hyvin nopean yhteyden metroon. Vuoroväli on niin ikää 15 tai 30 minuuttia.

Linja 124 lähtee Tillinmäestä, kiertää Vanhan Saunalahdentien kautta Kivelahteen ja mutkittelee Lippulaivan läheltä. Linja koukkaa Soukanväylää Länsiväylän yli, ja köröttelee sitten Merituulentietä aina Tapiolaan asti.

Tämä ei ole linjoista nopein, mutta tarjoaa vaihdottoman yhteyden Tapiolaan. Vuoroväli on 15 tai 30 minuuttia. 

Tillinmäen eteläreunoilta lähtee linja 161, jonka olen esitellyt toisessa kirjoituksessa (Miten Länsimetro muuttaa Espoon joukkoliikenteen osa 9: Latokaski ja Nöykkiö)..

Yhteenveto Saunalahden ja Tillinmäen tilanteesta

Saunalahdesta voi olla yllättävänkin sujuvat yhteydet metroon. Linjat eivät paljoa hidastele, vaan ajavat suoraan Länsiväylälle ja sieltä bussiterminaaliin. Esimerkiksi viereisistä Nöykkiöstä ja Latokaskesta matka kestänee pidempään kuin kauempaa Saunalahdesta.

Tillinmäki nyt on siinä välissä: pienellä kävelyllä pääsee useankin linjan kyytiin, mutta vain harva vie ovelle.

Sekä Saunalahtea että Tillinmäkeä haittaa sijainti: kiitos keskuspuiston ja vaakasuuntaisten väylien “puutteen” suoria julkisia yhteyksiä ei ole kuin lähimpiin aluekeskuksiin.

Jos suunnitelmissa on jotain joka kannattaisi näissä vielä muuttaa, jättäkää kommentteja tai olkaa yhteydessä. Näillä näkymin en tule esittämään konsernijaoston kokouksessa muutoksia Saunalahden tai Tillinmäen alueen joukkoliikenteeseen.

 

Otin Länsimetron liityntäyhteyksiin kantaa jo alkuvuonna kun suunnitelmien ensimmäisiä luonnoksia esiteltiin:
Yhteydet lähipalveluihin on turvattava (Länsiväylä 9.2.2014)
Joukkoliikenneyhteyksiä Espoon aluekeskusten välille
(Helsingin Sanomat 17.3.2014, Sirpa Hertellin kanssa)