Bloggaan sarjan kirjoituksia siitä mitä muutoksia Espoon joukkoliikenteeseen on tulossa Länsimetron myötä. Nyt käyn läpi Westendin ja Haukilahden tilanteen. Espoon kaupunginhallituksen konsernijaosto linjaa Espoon kannan 22.9. Olen kyseisen konsernijaoston jäsen.
Linja 111 lähtee Otaniemestä, kiertää Tapiolan keskustaan “pohjoisen kautta, ajaa Tapiolantien kautta ja kiertelee samaa “rannanpuoleista” (Westendintie) reittiä kuin nykyinen linja 10. Linja kulkee Haukilahden keskustan poikki, ja ajaa Matinkylän terminaaliin suoraan Hauenkalliontietä pitkin. Linja jatkaa vielä Matinkylän ohi Hyljelahteen.
Hyvää on, että syöttölinja tarjoaa nopeat yhteydet niin Matinkylään kuin Tapiolaan. Hieman pohdituttaa vuoroväli: ruuhka-aikoihin 10 minuuttia, muutoin 15 ja hiljaiseen aikaan sekä sunnuntaisin 30 minuuttia.
Toinen alueen kokoava linja on 112. Se lähtee Matinkylän terminaalista ja kiertää heti hieman etelään Matinkadulle. Haukilahdessa linja kiertää rannan kautta Haukilahdenrantaa, risteää sisarlinjan 112 kanssa Haukilahden keskustassa ja ylittää Länsiväylän Haukilahdenkatua pitkin. Tämän jälkeen linja ajaa suoraan Tapiolan terminaaliin.
Vuoroväli on sama kuin sisarlinjalla: 10/15/30 minuuttia.
Kävelymatkan päässä Westendinasemasta asuvilla on vielä runsaasti muita vaihtoehtoja. 551 vie jatkuvalla syötöllä Tapiolan kautta Pasilaan, runkolinja 550 jatkaa nykyiseen malliin,
Yhteenveto Westendin ja Haukilahden tilanteesta
Alueen syöttölinjat kulkevat melko tiiviisti, ja Matinkylään ja Tapiolaan kyllä pääsee.
Eniten minua pohdituttaa Westendinkadun hiljeneminen. Nykyisen linjan 111 kohdalla ei liikennöidä enää ollenkaan. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi Westendin puistotien ja siitä lähteviltä kaduilta on melko pitkä matka lähimmille bussipysäkeille.
Suunnitelmissa tämä kyllä mainitaan: “Westendinkatua pitkin ei nykyiseen tapaan liikennöi bussilinjaa, mutta Hiiralantien pysäkit ja Westendinasema ovat kohtuullisen kävelymatkan päässä.”
Tulen kysymään kokouksessa onko tätä mietitty Espoon vinkkelistä. Lausunnon lauseet ja päätelmät kun ovat HSL:n suunnittelijoiden näkemyksiä.
Jos suunnitelmissa on jotain joka kannattaisi näissä vielä muuttaa, jättäkää kommentteja tai olkaa yhteydessä. Näillä näkymin en tule esittämään konsernijaoston kokouksessa muutoksia Westendin tai Haukilahden alueen joukkoliikenteeseen.
Otin Länsimetron liityntäyhteyksiin kantaa jo alkuvuonna kun suunnitelmien ensimmäisiä luonnoksia esiteltiin:
> Yhteydet lähipalveluihin on turvattava (Länsiväylä 9.2.2014)
> Joukkoliikenneyhteyksiä Espoon aluekeskusten välille
(Helsingin Sanomat 17.3.2014, Sirpa Hertellin kanssa)