Bloggaan sarjan kirjoituksia siitä mitä muutoksia Espoon joukkoliikenteeseen on tulossa Länsimetron myötä. Nyt hyppään asian ytimeen, eli Länsimetron liikennöintiin. Länsimetro aloittaa liikennöintinsä alkuvuonna 2016. Espoon sisäisen bussiliikenteen lisäksi uusiksi menevät myös metron lähellä asuvien yhteydet Helsingin suuntaan.
Länsimetroa on suunniteltu liikennöitäväksi siten, että joka toinen vuoro kulkee välillä Tapiola-Mellunmäki ja joka toinen Matinkylän ja Vuosaaren välillä. Espoon päässä siis joka toinen vuoro jää Tapiolaan, joka toinen kulkee perille asti.
Suoraan HSL:n raportista: “Molempien linjojen vuoroväli on arjen ruuhkassa 5 minuuttia, jolloin yhteisellä osuudessa Tapiolasta Itäkeskukseen vuoroväliksi tulee 2,5 minuuttia. Arjen ja lauantain päiväliikenteen vuoroväli on molemmilla linjoilla 7,5 minuuttia sekä iltaisin ja sunnuntaisin 10 minuuttia. Siirtyminen vuorovälistä toiseen tapahtuu portaittain.”
Käytännössä Tapiolasta, Otaniemestä ja Keilaniemestä menee vuoroja käytännössä koko ajan. Ongelmaa ei ole eikä odottelemaan joudu kovinkaan kauaa.
Potentiaalinen ongelma on Matinkylän suunta. Viiden minuutin vuoroväli ruuhkien aikaan on kyllä varsin tiivis. Sen sijaan 7,5 ja kymmenen minuutin vuorovälillä voi tulla jo ongelmia.
Potentiaalinen ongelma tulee seuraavan päättelyketjun seurauksena
– oletettavasti Tapiolasta Helsinkiin päin mennessä hypätään aina seuraavaan metroon joka asemalle tulee.
– jos noin puolet hyppää kyytiin ennen Tapiolaa ja puolet sen jälkeen
– niin tämän seurauksena sadasta matkustajasta 75 astuu kyytiin vuoroon Matinkylä – Vuosaari ja 25 istuu linjalla Tapiola – Mellunmäki
Eli tilastollisesti voi olla että on sopivan väljää, mutta matkustajakuorma jakautuu epätasaisesti.
Vaikka tämä nyt periaatteessa voi olla ongelma, ei se vielä kovin iso ongelma ole. Jos matkustajat eivät mahdu kyytiin voi vuoroväliä lisätä.
Jos suunnitelmissa on jotain joka kannattaisi näissä vielä muuttaa, jättäkää kommentteja tai olkaa yhteydessä. Näillä näkymin en tule esittämään konsernijaoston kokouksessa muutoksia Länsimetron liikennöintisuunnitelmiin, mutta kysyn kyllä arvioita tuosta matkustajamäärän mahdollisesta epätasaisuudesta.
Lisäksi tuossa kokouksessa ei edes päätetä tästä osasta pakettia, vaan vain liityntäliikenteen järjestämisestä.
Voit tutustua Länimetron liityntäliikennesuunnitelmiin täällä.