Do not remove or your site will get broken
Bloggaan sarjan kirjoituksia siitä mitä muutoksia Espoon joukkoliikenteeseen on tulossa Länsimetron myötä. Kolmantena läpikäyntivuorossa on Suurpelto, jossa hyödyt ovat kenties suurimmat. Espoon kaupunginhallituksen konsernijaosto linjaa Espoon kannan 22.9. Olen kyseisen konsernijaoston jäsen.
Suurpellon alueella asuvat hyötyvät uudistuksesta luultavasti eniten. Suurpellosta tulee läpikulkureitti kaupunkikeskusten välillä kulkeville linjoille. Niinpä yhteyksiä on niin metroasemille, Espoonlahteen kuin rantaradan varteen.
118 tulee kiertämään Kauklahdesta Espoon keskuksen kautta Suurpeltoon ja sieltä Tapiolaan. Vuorovälikin on melko tiivis.
Matinkylän ja Leppävaaran väliä tulee kulkemaan linja 532, joka kulkee lähes samaa reittiä kuin nykyinen linja 5. Lisäksi Espoonlahden ja Leppävaaran väliä kulkeva 543 kiertää hieman Suurpellon alapuolelta, toisin kävelymatkan päästä.
Kun lisäksi linja 533 tarjoaa yhteyden Matinkylästä Kauniaisten kautta Järvenperään, on ilmeistä että Suurpellossa asuvat hyötyvät uudistuksesta merkittävästi. Toisaalta onhan asukasluku kasvanut, kyllä se joukkoliikenne pitääkin saada paremmaksi asukasmäärien kasvaessa.
Edellisen lisäksi Matinkylän suuralueen “sisäinen keräilylinja” 133 päättää pohjoisessa reittinsä Henttaalle. Tämä kohtalaisen harvoin (30 tai 60 minuuttia) kulkeva linja on ainut joka menee Henttaalle asti.
Suurpellon suhteen siis:
– tilanne paranee
– yhteyksiä on kaikkialle Espooseen
Jos suunnitelmissa on jotain joka kannattaisi näissä vielä muuttaa, jättäkää kommentteja tai olkaa yhteydessä. Näillä näkymin en tule esittämään konsernijaoston kokouksessa muutoksia Suurpellon tai Henttaan joukkoliikenteeseen