(Länsiväylä 20.7.2008) Ilmastonmuutoksen torjunnassa jokamiehenlääkkeeksi nostetaan usein – aivan oikein – joukkoliikenteen suosiminen henkilöautoilun kustannuksella.
Vasta monen vuoden kuluttua päästään ohjailemaan autoilua ruuhkamaksuilla ja mahdollisesti ajokilometreihin perustuvalla autoverotuksella.
Nyt pitäisi käyttää kaikki keinot, joilla joukkoliikenne saataisiin suhteellisen edulliseksi ja helpoksi.
Edullisuus saavutetaan pitämällä lippujen hintataso nykyisellään, vaikka polttoaineiden hinnannousu aiheuttaakin korotuspaineita. Erotus kurotaan kasvattamalla kuntien ja valtion verovaroilla maksamaa subventiota.
Matkustaminen on helppoa, jos tiedät mitä matka tulee maksamaan ja millä kulkuvälineillä pääset perille.
Pääkaupunkiseudulla tulisi olla yksi lipunhinta koko alueella eli niin sanottu tasatariffi. Työsuhdematkalippujärjestelmän pitäisi olla nykyistä yksinkertaisempi.
Kodin ja työpaikan välinen matkustaminen on tuttua, mutta kynnys joukkoliikenteen käyttämiseen uudella reitillä on usein korkea. Suurissa kaupungeissa on internetissä toimiva reittiopas, joka auttaa valitsemaan nopeimmat yhteydet. Satunnaisille liikkumistarpeille joukkoliikenne olisi nykyistä helpompi vaihtoehto, jos reittioppaan palvelut kulkisivat matkustajien mukana kännyköissä ja olisivat lisäksi ilmaiseksi käytettävissä asemilla ja keskeisillä pysäkeillä.
Liikkumisen ilmastovaikutuksiin voidaan vaikuttaa panostamalla liikkumisen edellä mainittuihin rakenteellisiin tekijöihin. Muutokset ovat kannattavimpia siellä, missä paljon liikutaan eli suurissa kaupungeissa – varsinkin pääkaupunkiseudulla. Vaikka nämä yksinkertaiset asiat ovatkin kalliita, seuraa niistä paljon suoria ja epäsuoria säästöjä kuten vähemmän uusien kaistojen rakentamista ja lisääntyvää kävelyä eli terveyttä.
Joukkoliikenne tarvitsee rahaa eikä vain kauniita puheita!
Nina Knaapila
valtuutettu
Espoon Vihreiden puheenjohtaja