Espoossa on tarjolla tukea nuorten arkisiin pulmiin, vaikeisiin hetkiin ja tilanteisiin, joissa oma jaksaminen ei enää riitä. Apu on kuitenkin jakautunut eri paikkoihin ja sen löytäminen on vaikeaa.

“Mistä tiedän, mihin minun pitää ottaa yhteyttä, kun kaipaan tukea koulutuksen valinnassa, vuokran maksamiseen liittyvissä pulmissa tai kun oma jaksaminen on lopussa?”, kysyy Noora Rytilä, 19.

“Espoossa tarjotaan erinomaisia palveluita nuorille, mutta niiden erot tulisi olla selkeitä. Se helpottaisi nuorta avunetsijää”, linjaa Espoon Vihreiden nuorten puheenjohtaja Paula Karhunen, 20 (kuvassa).

“Myös eri toimijoiden välistä yhteistyötä pitää kehittää. Ohjaamoon saapunut nuori voi tarvita Vamoksen tai nuorisopoliklinikan palveluita. “Nupolissa käyntiin voi kulua matkoineen kolme tuntia, ja se tuo vaikeuksia nuorille, jotka ovat koulussa tai töissä. Siksi Nupolin aukioloaikoja tulisi laajentaa iltaan”, vaativat Rytilä ja Karhunen.

“Mielenterveysongelmiin liittyy häpeää ja ennakkoluuloja. Siksi on tärkeää olla matalan kynnyksen palveluita ja nuori tulee ohjata oikeaan paikkaan mahdollisimman nopeasti”, Rytilä sanoo.

Juttu on julkaistu Espoon Vihreiden kuntavaalilehdessä 2017 ”Vihreä Espoo”, toimittaja Aleksi Vesala. Kuvat Matti Rajala. Koko lehti luettavissa täällä