APJ, HV
Nyt tekisi mieleni kehottaa teitä kaikkia lukemaan verkosta helmikuun valtuustossa Länsimetron jatkosta pitämäni puheenvuoro … ja palata takaisin paikalleni … mutta … Länsimetro muokkaa Espoon tulevaisuutta vähintään yhtä paljon ja yhtä kauas tulevaisuuteen kuin Rantaradan avaaminen liikenteelle vuonna 1903.
Jos jostain on syytä keskustella pitkän kaavan mukaan … toisen ja kolmannenkin kerran … niin Länsimetrosta.
Toisaalta, ymmärrän senkin, että monia tämä keskustelu jo turhauttaa, … sillä metro – meni – jo. Se meni yli kuusi vuotta sitten, kun tämä valtuusto päätti Länsimetron rakentamisesta.
Ja oli Länsimetrosta silloin kuusi vuotta sitten mitä mieltä tahansa, nyt se on tosiasia. Ei sitä tunnelia voi enää täyttääkään, kuten täällä valtuustossa vielä helmikuussa ehdotettiin. …
Tai saisihan siitä – pienillä muutoksilla – talviajettavan pyörätien.
Mutta vakavasti, tässä vaiheessa meidän valtuutettujen tehtävänä on huolehtia siitä, että Länsimetrosta ja sen ympärille rakentuvasta uudesta Etelä-Espoosta kehittyy mahdollisimman toimiva ja hyvä paikka elää.
Ja sen turvaamiseksi Länsimetron jatkaminen on välttämätöntä. Kuten kaikki vuonna 2008 valtuustossa olleet muistavat, meille esitettyjen simulaatioiden mukaan Matinkylään päättyvä Länsimetro lisää henkilöautoliikennettä Länsiväylällä.
Toki Länsiväylä sen liikenteen vielä vetäisi, kun bussit eivät enää tarvitse omia kaistoja, mutta Helsingin katuverkko olisi eri asia.
Siksi on välttämätöntä saada myös soukkalaiset, espoonlahtelaiset ja kivenlahtelaiset Länsimetron käyttäjiksi.
Ja Sitä paitsi … meillä alkaa olla kiire. Kuten kaikki hyvin tietävät, Helsinki suunnittelee muuttavansa Länsiväylän ja muut sisääntuloväylät Mäkelänkadun kaltaisiksi bulevardeiksi, jotta voivat rakentaa asuntoja nykyisille melualueille.
Sen jälkeen me espoolaiset emme enää posottele moottoritietä suoraan Helsingin keskustaan. Sillä moottoritie loppuu Koivusaaressa … tai Kivenlahdessa, jos me täällä Espoon valtuustossa päätämme noudattaa Helsingin hyvää esimerkkiä kuten esityslistan kohdassa 11 esitetään.
Hyvät valtuutetut
Metro on investointi, joka tehdään vuosisadaksi. Nyt rakennettavalla reitillä ajetaan vielä 2100-luvulla.
Siksi myös metron taloudellisia ja yhteiskunnallisia vaikutuksia, riskejä ja mahdollisuuksia on arvioitava vähintään vuosikymmenten näkökulmasta.
Vaatimukset metroinvestoinnin riskien arvioinnista ovat sinänsähyvin perusteltuja. Riskianalyysien tuloksia lukiessa kannattaa kuitenkin muistaa edesmenneen tulevaisuudentutkija Mika Mannermaan motto: Tulevaisuus on toisenlainen.
Siksi neuvottelutoimikunnan esitys hankkeen etenemisen jatkuvasta seurannasta on parempi kuin ennalta tehty riskiarvio.
Kun asiantuntijoiden esittämien ennusteiden osumatarkkuutta on tutkittu, niiden on todettu menevän pääsääntöisesti pieleen. Esimerkiksi kansantalouden tunnuslukujen ennustaminen paria kuukautta pidemmälle on osoittautunut – vähintäänkin … haastavaksi … etenkin nyt, kun sekä talous, politiikka että teknologia ovat murroksessa.
Viimeistään Suupellon luulisi opettaneen meille espoolaisille, miten vaikeaa tulevaisuuden ennustaminen on.
Meille poliittisille päättäjille tilanne on vaikea. Me emme voi tietää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, silti meidän on tehtävä päätös, joka vaikuttaa Espoon tulevaisuuteen pitkälle 2100-luvulle asti.
Tulevaisuutta ei voi ennustaa, sitä voi vain ennakoida. Ennakointi tarkoittaa varautumista useisiin erilaisiin tulevaisuuksiin, ei vain yhteen. Ja nimenomaan siitä Länsimetron vaikutusten arvioinnissa on kyse.
Ehkä meidän pitäisi teettää myös mahdollisuusanalyysi, jotta emme keskittyisi pelkkiin riskeihin.
Hyvät valtuutetut
Vaikka tänä iltana keskustellaan Länsimetron jatkamisesta, samalla on syytä puhua myös Espoon joukkoliikenteestä yleensä. Länsimetro on kuitenkin, vain osa laajempaa kokonaisuutta.
Espoon joukkoliikenteen suurin ongelmahan ei ole koskaan ollut se, miten Espoosta pääsee Helsingin keskustaan. Sen sijaan haasteena on ollut päästä Espoosta Espooseen … ilman omaa autoa.
Esimerkiksi, kuinka moni teistä pääsee tänään täältä valtuustosta julkisilla liikennevälineillä kotiin? Espoon keskustasta Espooseen.
Yksi Länsimetron riskeistä onkin se, että keskitymme vain Etelä-Espooseen … ja unohdamme muun Espoon joukkoliikenteen ja poikittaisliikenteen kehittämisen.
Niin ei saa päästä käymään.