(Länsiväylä 17.10.2008) Lehtiä lukiessa on tullut mielikuva, että kaikki puolueet pääkaupunkiseudulla ovat joukkoliikenteen kannalla. Hyvä niin. Mutta joukkoliikenteen kehittämisellä on jo kiire. Yksi suuri epäkohta, mikä estää ihmisiä siirtymästä joukkoliikenteen käyttäjiksi, on seutulipun korkea hinta.

Ihminen on alttiimpi muuttamaan käytöstään uusissa tilanteissa, esim. muuttaessa uudelle alueelle. Mäkkylään ollaan rakentamassa uutta 500 asunnon asuinaluetta .  Turuntien ja Mäkkylän puistotien väliin. Lisäksi  tulee toimistotiloja .Kalliit parkkipaikat louhitaan maan alle. Alue on tiiviisti kaavoitettu ja perusteluna oli mm. hyvät joukkoliikenneyhteydet: vain muutaman minuutin kävelymatka bussille ja juna-asemalle.

Ensimmäiset asukkaat muuttavat alueelle näillä näkymin tämän vuoden lopussa. Mitä sitten tapahtuu? Jos asukkaan työpaikkka on  esim.muutaman kilometrin päässä Pitäjänmäen -Valimon alueella,  joutuu hän ostamaan  kalliin seutulipun. Joukkoliikenne saa jäädä, sillä auton rattiin tarttuminen tulee  edullisemmaksi.

Miten jatkossa? Edelleen kaikki puhuvat joukkoliikenteen suosimisesta ja ihmiset tekevät itselleen sopivia liikkumisratkaisuja = käyttävät henkilöautoa. Toivon, että näin ei käy. Nyt tarvitaan nopeasti tekoja joukkoliikenteen puolesta. Jos Espoolla on rahaa laittaa Kehä I  tunneliin Vallikallion kohdalla, on sillä varaa kehittää joukkoliikennettäkin.

Raili Raita-Ruponen
Mäkkylä
kuntavaaliehdokas (vihr.)