Hurjat joukkoliikenneviikkoni jatkuvat. Olen blogannut 14 kirjoitusta Länsimetron liityntälinjoista, nyt seuraa pohdintaa huomenna linjattavasta runkolinjasta 560. Nyt pohditaan milloin sitä jatketaan Espoon puolelle, ja mitä reittiä.
Alkuun taustatietoja: HSL:n hallitus on päättänyt runkolinja 560 Rastila – Vuosaari – Kontula – Malmi – Tuomarinkylä – Myyrmäki -perustamisesta. Nyt pohditaan millä edellytyksillä ja koska runkolinja voisi jatkaa Matinkylään asti.
560 on ollut tarkoitus käyttää Kehä II:sta. Tähän liittyy sellainen ongelma, että Kehä II rakennettanee joskus 2030-luvulla. Niinpä nyt mietitään mitä reittiä pitkin linja voisi kulkea. Esittelen lyhyesti vaihtoehdot. Koska kaikki kulkisivat saman reitin Kehä II:lta Matinkylään, laitan mukaan kuvat Myyrmäen ja Leppävaaran välistä.
Pahoittelut heikkolaatuisista kartoista, ovat suoraan esityslistan liitteistä.
Vaihtoehto 1: Myyrmäki – Painiitty – Leppävaara – Turunväylä – Kehä II – Suurpelto – Matinkylä.
– korvaisi Painiityn ja Leppävaaran yhteyksiä
– kulu 3,62 miljoonaa vuodessa
Vaihtoehto 2: Myyrmäki – Uusmäki – Leppävaa – Turunväylä – Kehä II – Suurpelto – Matinkylä
– korvaisi Uusmäen ja Leppävaaran välisen liikenteen
-.kustannus 3,64 miljoonaa vuodessa
Vaihtoehto 3: Myyrmälki – Lintumetsä – Leppävaara – Turunväylä – Kehä II – Suurpelto – Matinkylä
– käyttäisi Lintulaaksontietä, jonka jatketta ei ole vielä kaavoitettu ja joka valmistunee 2020-luvulla
– hoitaisi Lintulaaksontien ja Leppävaaran välisen liikenteen
– kustannus 3,5 miljoonaa
Vaihtoehto 4: Myyrmäki – Laaksolahti – Kehä II – Suurpelto – Matinkylä
– Ohittaa Leppävaaran, joten ei tarjoa aluekeskusten välistä yhteyttä
– tarjoisi kyllä Laaksolahti – Viherlaakso – Kera – alueelta tehokkaat yhteydet
– kustannus 3,8 miljoonaa vuodessa
Vaihtoehdoissa 1-3 hoituisi samalla myös osa Leppävaaran ja Matinkylän välisestä liikenteestä, joka säästäisi runsaasti lisää.
Espoon virkamiestyönä tehdyssä lausuntoluonnoksessa esitetään, että
– että linjan jatkoon ei ole varauduttu vuosina 2015-17.
– Liikennöinti maksaisi, ja reitillä tulisi parantaa joukkoliikenne-etuuksia niin Espoon kuin ELY:n hallinnoimilla teillä.
– Liikenteellisesti parjaat vaihtoehdot ovat Kehä kakkonen tai Lintulaaksontien jatkaminen, joista kumpaakaan ei vielä ole
– Realistisista vaihtoehdoista liputetaan Painiityn kautta kulkevaa yhteyttä.
– Linjan 560 liikennöinti voisi alkaa Espoossa aikaisintaan TTS 2015-17 -kauden päättyessä.
Virkamiesesitykset ovat mielestäni perusteltuja. Tällä hetkellä jatkoon ei ole varauduttu. Myös reittivaihtoehto 1 kelpaa minulla, vaikei vaihtoehto kaksikaan olisi sitä huonompi.
Sen sijaan kokisin hyvänä että runkolinja 560:n aloitus laitettaisiin kalenteriin ja siihen ryhdyttäisiin valmistautumaan. Niinpä saatan esittää seuraavaa:
Lause “Näistä syistä johtuen linjan 560 liikennöinti voi alkaa Espoossa aikaisintaan TTS 2015-2017 -kauden päättyessä.”
Vaihdetaan muotoon “Espoo esittää, että linjan 560 liikennöintiin valmistaudutaan siten, että Espoossa kulkevan reitinosan liikennöinti alkaa vuoden 2018 aikana.”