Koponen Noora

Valtuutettu, kasvun ja oppimisen lautakunnan vpj., Hyvinvoiva Espoo -kehitysohjelmaryhmän varajäsen, aluevaltuutettu

Teemani: lapset, ennaltaehkäisevä kuntoutus, erityisryhmien tasa-arvo Olen Noora Koponen, 33-vuotias kahden pojan äiti Espoosta. Koulutukseltani olen fysioterapeutti (AMK 2009). Työnkuvaani kuuluu tuki- ja liikuntaelinsairaiden, neurologisia sairauksia sairastavien, sekä ikääntyneiden ihmisten kuntouttaminen. Olen pitänyt aistipainotteisia liikuntaleikkiryhmiä autistisille päiväkoti- ja kouluikäisille lapsille, heidän vanhemmilleen ja päiväkotihenkilökunnalle. Olen Tapiolan Vihreiden varapuheenjohtaja, ja parhaillaan kouluttautumassa myös Kokemusasiantuntijaksi Autismi- ja Aspergerliitossa. Lisäksi olen toiminut tuottajana Kaunis sielu -dokumenttisarjassa, joka esitettiin MTV AVAlla keväällä 2016. Sarjaan voit tutustua tarkemmin facebook.com/kaunissielu Ajauduin mukaan politiikkaan puolustaessani oman autistisen poikani opiskeluoikeuksia keväällä 2014. Laadin avoimen vetoomuksen ja mielipidekirjoituksen, minkä julkaisin perustamassani FB-ryhmässä Tehdään Nuutin haaveesta totta!. Seuraavana päivänä laadin kansalaisadressin Erityistukea tarvitsevien lasten oikeus oppimiseen turvattava!, mikä keräsi neljässä viikossa yli 23 000 allekirjoitusta ja kaatoi sen hetkisen hallituksen linjauksen. Haluan olla jatkossakin henkilö, joka vie ihmisille tärkeitä asioita eteenpäin. Näen ehdokkuuteni hyvänä mahdollisuutena päästä puhumaan niin erityislasten, kuin muidenkin ihmisten tarpeista ja oikeuksista. Ympäristömme pelastamisessa ja saattamisessa paremmalle tolalle tulee muistaa ihmisten hyvinvoinnin tärkeys. Uupuneena kukaan ei jaksa rakentaa parempaa maailmaa. Haluan tuoda päätöksentekoihin mukaan rehellisyyttä ja avoimuutta. Päätöksiä tehdessä on tärkeää muistaa dialogisuus toisen osapuolen kanssa, mielipide-eroista huolimatta. Ilman molemminpuolista kunnioitusta luottamusta ei synny. Ennaltaehkäisevä kuntoutustyö taaperoikäisistä ikäihmisiin on tehokkain keino torjua syrjäytymistä, laitostumista, työttömyyttä ja ennenaikaista eläköitymistä. Ja mikä tärkeintä – tukea hyvinvointia, ja antaa mahdollisuudet inhimilliseen elämään.

koponno@gmail.com
Koponen Noora