9.6. Jos suomalaiset kauppiaat eivät ryhdistäydy, eurooppalaiset kilpailijat valtaavat Suomen markkinat verkon kautta. Suomi oli pitkään verkkokaupan kehitysmaa, mutta parin viime vuoden aikana myös suomalaiset ovat alkaneet käydä verkko-ostoksilla. TNS Gallupin tuoreen verkkokauppatilaston mukaan suomalaiset ostivat viime vuonna verkosta vähittäiskaupan tuotteita jo 4,4 miljardilla eurolla, kasvua 11 prosenttia edellisvuodesta. Palveluita ostettiin kuudella miljardilla, kasvua kahdeksan prosenttia. Ei ihme, että esimerkiksi etämyynnin pioneeri Anttila on sulkemassa yhdeksän perinteistä tavarataloaan.
Kehitys on ollut epätasaista. Esimerkiksi elintarvikkeiden verkkokauppa on vähäistä, mutta matkailussa verkkokauppa hallitsee markkinoita. Yli kolmannes suomalaisten verkko-ostoksista, 3,7 miljardia euroa liittyi matkailuun.
Kasvun varaa riittää. suomalaiset kotitaloudet käyttivät E-commerce Europen tilastojen mukaan vuonna 2012 verkko-ostoksiin kolmanneksi eniten rahaa Euroopassa, 2.821€, mutta Iso-Britanniassa ylitettiin jo neljän tuhannen euron raja: 4.010€.
Usein tarjolla ei kuitenkaan ole kilpailukykyistä kotimaista vaihtoehtoa. TNS Gallupin mukaan suomalaiset tekevät verkko-ostoksistaan 13% ulkomaisissa verkkokaupoissa. Esimerkiksi lastentarvikkeiden verkkokaupasta jo 39% tehdään ulkomaille.
Jos suomalaiset kauppiaat eivät ryhdistäydy, eurooppalaiset kilpailijat valtaavat Suomen markkinat verkon kautta. Internetissä Suomi ei ole pieni kaukainen saari, vaan houkuttelevan lähellä.
S-ryhmän liittoutuminen brittiläisen Marks & Spencerin kanssa tuo verkko-osaamista myös Suomeen. Briteistä jo joka viides on ostanut ruokaa verkkokaupasta, ja Marks & Spencerillä on verkossa mm. liha- ja kalatiski.
Siinä missä suomalaiset kuluttajat käyvät verkko-ostoksilla ulkomailla, ani harva suomalainen verkkokauppa myy tuotteitaan ulkomaille. Suomessa kuvitellaan Suomen olevan edelleen kotimarkkina, vaikka todellisuudessa se on koko Eurooppa. Sitä vartenhan Suomi taannoin Unioniin liittyi, että voisimme myydä tuotteitamme vapaasti koko Eurooppaan!
Kun vastakkain on Suomen markkinoille keskittyvä kotimainen verkkokauppa ja koko Eurooppaa palveleva kansainvälinen verkkokauppa, lopputulos on selvä. Viiden miljoonan kuluttajan kansallisilla markkinoilla ei ole varaa pitää yhtä suurta valikoimaa ja yhtä pieniä katteita kuin 500 miljoonan ihmisen yhteismarkkinoilla.
Mikseivät suomalaiset verkkokaupat sitten valtaa Eurooppaa?
Jotkut syyttävät Itellan korkeita maksuja, mutta moni eurooppalainen verkkokauppa käyttää postin asemesta UPS:n ja FedExin kaltaisia kuriiripalveluita, jotka toimivat myös Suomessa.
Pikemmin kyse on asenteen ja rohkeuden puutteesta. Siinä missä ruotsalaiset myyvät vaikka onkimatoja ympäri Eurooppaa, useimpien suomalaisten verkkokauppojen sivuilta on turha etsiä edes toisen kotimaisen saati Englannin, Saksan tai Ranskan kielilippuja.
Mahdotonta Euroopan valloitus ei suomalaisille kuitenkaan ole. Esimerkiksi armeijavarusteita verkossa myyvä Varusteleka otti alusta alkaen kohteekseen koko Euroopan ja on nyt Euroopan markkinoiden ykkönen tai kakkonen. Varustelekan kielivalikoimasta löytyy myös lähimarkkina Venäjä.
Miksi me osaamme myydä verkossa vähän käytettyjä kaasunaamareita mutta emme tuoreita onkimatoja?