Keski-UusimaaKeski-Uusimaa 25.11.2014

Viime viikolla uutisoitiin pääkaupunkiseudun, Keravan ja Kirkkonummen asukkaille tarkoitetun  terveysneuvontapuhelimen lakkauttamisesta, koska kunnat eivät ole päässeet yhteisymmärrykseen sen jatkosta.

Päätös aiheutti vastalauseiden myrskyn ja hyvä niin. On hölmöä ja lyhytnäköistä etsiä säästöjä lakkauttamalla palvelu, johon ollaan tyytyväisiä ja joka toimiessaan nimenomaan saa aikaan säästöjä.

Yksi yhteinen neuvontanumero on nykyaikainen ja asiakaslähtöinen tapa toimia. Puhelinneuvonnan lisäksi myös sähköistä neuvontaa kannattaa lisätä. On tärkeää, että asukkaat saavat palvelun nopeasti ja helposti ympäri vuorokauden. Matalan kynnyksen neuvontapalvelulla vähennetään parhaimmillaan terveyskeskuskäyntejä, kun hoito- ja toimintaohjeet saa akuutteihin tilanteisiin ja neuvonta ohjaa oikeaan jatkohoitoon.

Jos neuvontapuhelut ohjataan terveyskeskuksiin, on riski että ne ruuhkautuvat ja neuvonta kuormittaa muuta työtä. Terveyskeskuksissa on käytössä takaisinsoitto-palvelu, joka ei toimi akuutissa tilanteessa. Neuvontapuhelimen arvo käyttäjälle on juuri se, että neuvoja saa heti.

On tärkeää, että asukkaat saavat jatkossakin puhelinneuvontaa helposti ja nopeasti järjestämistavasta riippumatta. Tämä on juuri sellainen toiminto, jonka keskittämisestä voidaan saada merkittäviä synergiahyötyjä ja säästöjä siten, että palvelun laatu samalla paranee.

Parasta olisi, että käytössä olisi jatkossa yksi valtakunnallinen neuvontanumero, josta löytyy apua ympäri vuorokauden.

Tiina Elo
Kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja (vihr.)

Inka Hopsu
Valtuustoryhmän puheenjohtaja (vihr.)