(Länsiväylä 4.8.2010) Espoo markkinoi itseään kilpailukykyisenä ja innovatiivisena huippuosaajien kaupunkina. Kaupunkimarkkinoinnissa Espoo on panostanut mm. huippu-urheiluun solmimalla kymmenien tuhansien eurojen markkinointisopimukset menestyneiden joukkueiden ja urheilijoiden kanssa.

Yhteiskuntavastuun ja kestävän kehityksen näkökulmaa on toistaiseksi hyödynnetty kaupunkimarkkinoinnissa vähemmän, vaikka esimerkiksi Reilun kaupan kaupungin arvonimi tarjoaa siihen oivan mahdollisuuden.

Suomessa on viisi Reilun kaupan kaupunkia: Espoo, Joensuu, Pori, Tampere ja Utajärvi.
Espoon ruokapalveluissa käytettiin viime vuonna 7300 kg Reilun kaupan kahvia, 12 250 pussillista Reilun kaupan teetä ja 1100 kg Reilun kaupan banaaneja. Esimerkillisen vastuullista toimintaa, josta kannattaa viestiä myös ulospäin.

Reilun kaupan tuotteita ostettiin viime vuonna enemmän kuin koskaan aiemmin. Suomessa myynti oli 86,9 milj. euroa. Reilulla kaupalla on Suomessa vahva brändi: Neljä viidestä suomalaisesta tietää, mitä Reilun kaupan merkki tuotteessa merkitsee.

Espoon kaupungin viestintäorganisaatio on avainasemassa, kun yhteiskuntavastuu ja eettiset hankinnat tehdään näkyväksi osaksi kaupungin imagoa niin kotimaassa kuin maailmalla. Alkuun pääsee Reilun kaupan kaupungin arvonimen tehokkaalla hyödyntämisellä.

Samalla Espoon kannattaa haastaa myös sidosryhmänsä ja yhteistyökumppaninsa Reilun kaupan tuotteiden käyttäjiksi. Tämä tarkoittaisi esimerkiksi sitä, että Honka päättäisi siirtyä Reilun kaupan jalkapalloihin, April Jazzin ravintoloitsijat lisäisivät valikoimiinsa Reilun kaupan viinit ja Aalto-yliopisto ryhtyisi tavoittelemaan Reilun kaupan korkeakoulun arvonimeä.

Tiina Elo
Reilun kaupan kaupungin kannatustyöryhmän puheenjohtaja